25 303 lukukertaa ·
15 vastausta
25k lukukertaa
15 vastausta
Ryhmätuki, kantava palkki
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
Hammarpuun alle asetetaan usein poikkipuu (pystyyn) regelin sisään, tämä sijoitetaan joskus talon ulkoreunalle, ja joskus lähelle sisäpuolta, onko tässä mitään filosofiaa siitä, mitä menetelmää käytetään, vai onko se sattumanvaraista?
Haluan muistaa, että sillä on merkitystä ja melkein uskon, että se pitäisi olla sisäpuolella ...
Mutta haluaisin, että joku vahvistaa, sillä täysin varma en ole.
Miksi... Voisi kuvitella, että se johtuu siitä, että kattoristikot ja välipohja johtavat suurempaa voimaa alaspäin sisäpuolella olevalle kehikolle. (eli välipohjan taipumisen vuoksi suurin paino on sisäpuolella ja ehkä jopa mahdollisesti nostaa hieman ulkopuolta).
Mutta joku...? Rakentaja, sinähän tiedät ??
Mutta haluaisin, että joku vahvistaa, sillä täysin varma en ole.
Miksi... Voisi kuvitella, että se johtuu siitä, että kattoristikot ja välipohja johtavat suurempaa voimaa alaspäin sisäpuolella olevalle kehikolle. (eli välipohjan taipumisen vuoksi suurin paino on sisäpuolella ja ehkä jopa mahdollisesti nostaa hieman ulkopuolta).
Mutta joku...? Rakentaja, sinähän tiedät ??
Lainaten Byggarenia toisesta ketjusta:
imported_Byggaren sanoi:Kyllä vain. Sillä on merkitystä, kummalle puolelle kantolinja sijoittuu. Sen tulee olla sisäpuolella kolmesta syystä. Ensimmäinen on se, että on parempi, kun lämmöneristys on ulkopuolella, ts. kylmää vastaan kannattaa olla heti. Toinen syy on, että kattotuolit (jotka eivät lepää seinätolpan päällä) saavat lyhyemmän jännevälin ja kulmanmuutos tuettamassa on oikein. Kolmas syy on, että on hyvä olla puuta, johon kiinnittää verhoreunakappaleet kipsilevyn taakse.
__________________-
Byggaren
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
Kiitos vastauksesta, mielenkiintoista, tuo eristysasia mietitytti minua, josko se voisi olla niin.
Olen nyt tarkistanut kaikki puutalokuvat, joihin minulla on pääsy:
11 talosta, 7 on ulkopuolella ja 4 sisäpuolella...
Fiskarhedenillä on tässä kokoelmassa 4 taloa, ja niistä 3 on ulkopuolella.
Olen nyt tarkistanut kaikki puutalokuvat, joihin minulla on pääsy:
11 talosta, 7 on ulkopuolella ja 4 sisäpuolella...
Fiskarhedenillä on tässä kokoelmassa 4 taloa, ja niistä 3 on ulkopuolella.
Mielenkiintoista...Snailman sanoi:
Olen myös joskus katsonut sitä puutalorakennuksissa, en ole laskenut kuinka monta, mutta olen huomannut, että joillakin on ulkopuolella ja joillakin sisäpuolella. Oletan, että sillä ei ole kovin elintärkeää merkitystä.
Mutta annetut syyt riittävät minulle valitsemaan sisäpuolen. Ellei joku nyt voi esittää miellyttävää syytä valita ulkopuoli.
Olen kuullut, että sillä ei pitäisi olla niin suurta merkitystä, mutta on suositeltavaa pitää se sisäpuolella helpottaaksesi kipsin/OSB:n ja mahdollisen kattolistin ruuvaamista.
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
aha, sitten numeroni eivät oikein täsmää, koska talosi oli yksi niistä, jotka laskin mukaan..
mutta minulla on itse asiassa kuvia talosta, joka on tyyppiä domherren (symmetrinen talo) ja siinä on pari kantavaa sisäseinää, joille kattotuolit on sijoitettu, ja ne olivat sisäänpäin oikealla puolella ja ulospäin vasemmalla puolella (tai päinvastoin). Mutta muuten on oltu johdonmukaisia ulkoseinien ympäri koko talossa, ja luulen, että sinäkin olet, jos katsoo kumpaakin kerrosta erikseen
mutta minulla on itse asiassa kuvia talosta, joka on tyyppiä domherren (symmetrinen talo) ja siinä on pari kantavaa sisäseinää, joille kattotuolit on sijoitettu, ja ne olivat sisäänpäin oikealla puolella ja ulospäin vasemmalla puolella (tai päinvastoin). Mutta muuten on oltu johdonmukaisia ulkoseinien ympäri koko talossa, ja luulen, että sinäkin olet, jos katsoo kumpaakin kerrosta erikseen
Hehe, pidän vakaista rakenteista!
Joo, ulkopuoli oli K-piirustuksen mukaisesti ja sisäpuoli tehtiin "paikan päällä keskustelun" jälkeen rakentajan kanssa koskien suurioven/ikkunaosan tukemista. En halunnut näkyvää esiin työntyvää seinäpalkkia ikkunan karmien väliin, vaan ainoastaan ohuen reunuksen. Jotta seinän lujuus saataisiin taattua, pystytettiin kaksinkertaiset K24 45*220 pystysuoraan - ja sitten se vain yksinkertaisesti jatkui samalla tavalla muualla talossakin. Toki eristystä tulee hieman vähemmän, mutta minulla on yleisesti 45+170+45, joten se riittää silti!
Joo, ulkopuoli oli K-piirustuksen mukaisesti ja sisäpuoli tehtiin "paikan päällä keskustelun" jälkeen rakentajan kanssa koskien suurioven/ikkunaosan tukemista. En halunnut näkyvää esiin työntyvää seinäpalkkia ikkunan karmien väliin, vaan ainoastaan ohuen reunuksen. Jotta seinän lujuus saataisiin taattua, pystytettiin kaksinkertaiset K24 45*220 pystysuoraan - ja sitten se vain yksinkertaisesti jatkui samalla tavalla muualla talossakin. Toki eristystä tulee hieman vähemmän, mutta minulla on yleisesti 45+170+45, joten se riittää silti!
Halusin ensin kuulla, mitä sinulla oli sanottavaa
, mutta muuten mielestäni ulkopuoli sopii hyvin yläkertaan sinun rakenteesi kanssa, jossa kattotuolit kuormittavat ulkoreunoja sisäreunojen sijaan, kuten olisi tavallisten kattotuolien kanssa.
Alakerrassa hyvä samoista syistä, jotka on jo mainittu.
Mutta nämä ovat vain omia ajatuksiani, jos kattotuolit ovat säädyssä, sillä ei pitäisi olla merkitystä...
Alakerrassa hyvä samoista syistä, jotka on jo mainittu.
Mutta nämä ovat vain omia ajatuksiani, jos kattotuolit ovat säädyssä, sillä ei pitäisi olla merkitystä...