Mietin, miten käytännössä kannattaa edetä muurattavan palomuurin poistamiseksi kahden huoneen väliltä. Palomuuri halkaisee koko talon ja ulottuu koko matkalta katon harjalle saakka. Välipohja sisääntulokerroksen ja yläkertojen välillä kulkee pitkin palomuuria ja on kiinnitetty siihen. Seinä painaa tietysti paljon. Kuvien mukaan olemme muuttamassa sisääntulokerroksen pohjaratkaisua kaksikerroksisessa kellarillisessa omakotitalossamme. Hyväksytyn rakennusluvan mukaan kyseiselle paikalle tulee teräspalkki.

Aukosta pitäisi tulla mahdollisimman suuri (koko seinä huoneiden väliltä pitäisi poistaa). Olen kallistumassa siihen, että otan apua kantamisen osalta, mutta haluaisin mielelläni tehdä mahdollisimman paljon purkutöitä itse etukäteen, jos se on mahdollista. En kuitenkaan halua vaikeuttaa niiden työtä, jotka tulevat asentamaan palkin. En tiedä, haluavatko he jättää seinän paikoilleen ja asentaa palkin ennen seinän purkamista. En ole vielä ollut yhteydessä mihinkään firmaan. Onko tavallinen rakennusfirma oikea valinta? Onko "jokaisella" tarpeeksi osaamista tähän? Vinkkejä, miten edetä? Kuinka paljon tiiliä uskallan poistaa nyt? Kiitollinen kaikista ajatuksista!
Rakennuksen neljä julkisivupiirustusta, joissa mitat näkyvissä, liittyen kahden huoneen välisen muuratun seinän purkamiseen ja rakenteiden muutoksiin.

Ennen:
Pohjapiirustus kaksikerroksisen talon ensimmäisestä kerroksesta, jossa keittiöt ja kylpyhuone keskellä. Muutokset palkkien kanssa merkitty.

Jälkeen:
Pohjapiirustus, joka näyttää kaksikerroksisen omakotitalon pohjaratkaisun muutokset ja merkitsee kantavan seinän poistamisen suunnitelmat.

Muutokset palkkien kanssa merkittynä:
Pohjapiirros kahdesta huoneesta, joiden välinen seinä on korostettu keltaisella. Suunnitellaan kantavan seinän poistamista ja korvaamista teräspalkilla.

Reiät vanhassa tiiliseinässä keskellä purkuprosessia, lattialla tiilijätettä. Oikealla seinää vasten puulevyjä ja muita rakennusmateriaaleja.

Tiiliseinän aukko, jossa tiiliä on poistettu osittain. Tausta näyttää osittain rapistunutta rappausta.

Et halua, että jokin romahtaa tai painuu. Osta stämp ja tukevat reglar. Poista sisäkatto sieltä, mihin asetat nämä. Sen pitää olla todella tiukka. Riippuen siitä, miltä palkisto näyttää, joudut ehkä asentamaan ne molemmille puolille, jos se on liitetty seinään. Varmista, että stämpin välillä on tilaa työskennellä. Säästät tuhansia revitessä itse. Tein jotain vastaavaa jokin aika sitten. Mutta annoin firman asentaa palkin, jotta varmistuisin vakuutusrahoista, jos jokin menisi päin h-vettiä.

• Tykkään
bearTGO
  • Laddar…
Hei!
Juoni tässä tapauksessa on, että palkit kulkevat pitkin seinää, joka pitäisi poistaa, joten se ei ole ihan kuten tavallinen kantava seinä. Muurattu seinä, joka pitää poistaa, on kantava siinä mielessä, että se on talon keskellä runkoseinänä. Tämä seinä kulkee yhtenäisenä kellarilattiasta ulkokattoon asti. Ymmärrän sen, mitä kirjoitat tukipukeista, jotka on naulattu paloseinään, mutta miten voin varmistaa, että muurattu seinä ei romahda, kun puran tiilet...?

En ole täysin varma, että ymmärrän, mitä yrität saavuttaa. Eikö sinun pitäisi poistaa seinä.:thinking::D Ehkä yksinkertaisempi piirustus auttaisi?

On kuitenkin tärkeää, että jännitys on tiukkaa. Tiukkaa ylhäällä ja tiukkaa alhaalla. Saattaa olla paljon kuormaa, joka tulee alas. En tiedä miltä se näyttää sinulla, mutta se on vähän ikävää, jos lattiat alkavat kallistua ylemmissä kerroksissa. Sinulla näyttää olevan myös muutama välipohja yläpuolella. Jos sinulla on lisäksi muurattu/rapattu julkisivu, haluaisin olla tarkka pitäessäni sen tiukkana. Ei mielellään millimetriäkään!:sweat:

Kyllä vain, seinä poistetaan sisäänkäyntitasolta ja olen huolissani siitä osasta seinää, joka on sen yläpuolella. Sinne täytyy laittaa palkki, jotta seinä ei vajoa/romahtaisi "yläkerrasta". Se menee KUTEN MAINITTU kellarista asti kattoon saakka. Paloaseinä. Talossa on aiemmin ollut neljä asuntoa. Tavallisesti välipohja menee kohtisuoraan kantavaan seinään nähden, joka poistetaan. Tässä tapauksessa ne menevät rinnakkain. Voidaan sanoa, että ongelmana on seinän oma paino. Miten saan sinne palkin käytännössä, on kysymys. Täydentävä luonnos:
Rakennesuunnitelma, jossa siniset linjat kuvaavat lattiaa ja kellertävä osa on poistettava kantava seinä keskellä taloa.
Sininen on välipohja. Kellertävä muurattu seinä poistetaan.

Käytännössä. Kaksi pystypalkkia, joko terästä tai liimapuuta. Yksi lähinnä seinää ja toinen siinä, mitä luulen olevan savupiippu? Näihin kantava palkki tulee lepäämään. Mitään mittoja ei ole annettu, mutta jos haluat mahdollisimman "ohuen" ratkaisun, sinun tulee käyttää terästä. Muuten liimapuukin toimii, mutta se on tietysti huomattavasti leveämpi. Se riippuu hieman siitä, kuinka pitkä se on. Mutta sinulla on melko paljon painoa, joka tulee alas sinne, miltä se näyttää!

Voit käyttää olemassa olevaa ulkoseinää. Mutta, sillä on täysi työ ottaa vastaan katon kuorma. Ja savupiipun jättäisin rauhaan.

Tuen asetat molemmille puolille seinää. Käytä sääntöä "kokoinen vahva" poikkisinistä molemmilla puolilla seinää. Tarvitset siis neljä tukea kummallekin puolelle. Olisin ottanut kuusi. Kaikki yläpuolella olevat lattiatason kuormat tulevat enimmäkseen alas sinisiin palkkeihin, jotka ovat lähinnä seinää. Joten se on kriittinen, ettei se liiku. Kysymys on, voisitko tukea vain ne säleet, jotka ovat lähinnä seinää. Mutta, en tiedä, saatko tilaa työskennellä sitten uuden kanssa. Ehkä se on kiemurtelevaa ja ahdasta? Mutta se helpottaisi todella jos se onnistuisi.

Jos olet vähimmässäkään määrin epävarma, pyydä apua. Et halua mitään päähäsi. Just saying. En nyt usko, että se romahtaa, mutta on järkevää olla vähän varovainen, kun on raskasta.

Hmm, mitä tarkoitat on ehkä että se muurattu seinä näyttää samalta yläkerrassa? Otat yksinkertaisesti pois alaosan valtavasta muurattusta seinästä, joka alkaa ensimmäisestä kerroksesta ja jatkuu toisessa kerroksessa? Siinä tapauksessa olen jäänyt siitä paitsi. :thinking:

S SideshowBobBuilder sanoi:
Jos olet vähänkään epävarma, pyydä apua. Et halua mitään päähäsi. Just saying. En nyt usko, että se romahtaa, mutta on järkevää olla vähän varovainen, kun se on raskasta.
Jos olet vähänkään epävarma, pyydä apua. Et halua mitään päähäsi. Just saying. En nyt usko, että se romahtaa, mutta on järkevää olla vähän varovainen, kun se on raskasta.
Kiitos!
Puulattian (sinisten) kantaminen on minulla aika hyvin hallussa, mutta ajattelen, että ennen kuin asetat kunnollisen teräspalkin kattoon muuratun seinän alle, minun on varmistettava, että tiilet eivät putoa alas? En voi kai purkaa koko seinää ilman, että varmistan/kannan itse muuriseinää?

Hmm, mitä tarkoitat, on ehkä, että muurattu seinä näyttää samanlaiselta yläkerrassa? Otat yksinkertaisesti pois alaosan suuresta muuratusta seinästä, joka alkaa ensimmäisestä kerroksesta ja jatkuu toiseen kerrokseen? Jos näin on, olen jäänyt sen ohi. :thinking:
Juuri niin tarkoitan! (y):) Hienoa, nyt olet mukana.

Se menee kellarilattiasta ja päättyy vasta aluskatteeseen kattoruoteiden alla ;) Joten mitä pohdin, on miten pystyn varmistamaan seinän kaatumatta, kun puran tiilet niin sanotusti...

Kyllä, koko seinä täytyy olla erittäin raskas. Jos olisin käyttänyt sanojasi "poista muuratun seinän alaosa", se olisi ollut selvempää mitä tarkoitin.

Eikö olisi parempi purkaa koko seinä, raakapontista alaspäin, niin vältät palkin ja voit tehdä kaiken itse.

F Fixar_Krille sanoi:
Eikö olisi parempi purkaa koko seinä, alhaalta ylös asti ponttilaudoista, niin välttyisit palkilta ja voisit tehdä kaiken itse.
F Fixar_Krille sanoi:
Eikö olisi parempi purkaa koko seinä, alhaalta ylös asti ponttilaudoista, niin välttyisit palkilta ja voisit tehdä kaiken itse.
Oi Ei, se ei oikein tule kysymykseen. Mahdollisesti se olisi voinut olla vaihtoehto 10 vuotta sitten, mutta luulen, että sillä on jokin tehtävä talon tukemisessa savupiipun yms. kanssa, ja lisäksi yläkerta on täysin remontoitu.

:thinking:

Hankala projekti. En tiedä miten voit täysin välttää painumia.

Tee reikiä niin lähelle kattoa kuin mahdollista "suoraan seinän läpi."
Vie sisään teräspalkki (josta tulee osa rakennetta, kun kaikki on valmista) joka on tiiviisti muuria vasten.
Tuki kuten aiemmin (poikittain siniset) sillä erolla, että teet sen nyt suoraan seinän läpi. Joten tuki kummallakin puolella ottaa kuorman jokaiselle teräspalkille. (Sitä ei tarvitse olla erityisen pitkä, epäilen!)
Tee edellä mainittu useassa paikassa pitkin seinän.
Pura seinä ja toivota että se pitää.
Aseta pystysuorat teräspylväät sivuille.
Aseta teräspalkki korvaamaan seinä. Tämä sijaitsee siis pystyjen päällä, mutta terästuet, joita käytät tukemiseen, alapuolella.
Leikkaa ylimääräinen teräs tukista pois.

Ei mitään, mitä direkt tekee itse, epäilen. Mutta siellä on vähän "toivotaan, että se pitää", kun seinä on poissa. Ei oikein tiedä miten kuormat kulkeutuvat seinässä alas.

Saat siis muurin, joka lepää teräksen päällä. Todennäköisesti sinun täytyy tehdä jotain muuta kiinnittääksesi muurin sivusuunnassa.

Toinen asia. Kun purkaa seiniä, joiden materiaali on epävarma mutta luultavasti puuta, voi laittaa käsisahan pystysuoraan ja sahata hieman. Jos kohdassa on paljon kuormaa, sahaaminen muuttuu hyvin hankalaksi jossain vaiheessa. Silloin tietää, että siinä on jotain meneillään. Mutta, en tiedä, miten toimitaan muurattujen seinien kanssa.

En tiedä, miten tällainen tuki yleensä ratkaistaan.

Sinulla on oletettavasti suunnittelija, joka on laskenut tämän? Hänen pitäisi kohtuudella olla idea siitä, miten tämä suoritetaan?

Yksi ajatus, joka tulee mieleeni, on jyrsiä tiiliä molemmilta puolilta (mutta jättää tarpeeksi materiaalia keskelle, jotta seinä pysyy pystyssä) ja asentaa 2 kpl L-profiilia (yksi kummaltakin puolelta) teräksestä. Sitten pulttaa ne yhteen. Tällä tavalla seinän voi purkaa, kun tuki on valmis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.