Aion rakentaa säleikköä ja en oikein tiedä, kestääkö tämä. Kaikki säleet ovat saman kokoisia eli 28x45 mm. En tiedä, kestääkö pystysäde 28x45 mm kaikkia vaakasäleitä, eli kun säleet kutistuvat, kuluvatko pystysäleet pylväästä vai rikkoutuvatko? Pitäisikö käyttää paksumpaa puutavaraa?
Piirroksen mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta nuolet osoittavat, mihin aion kiinnittää ruuvit pylvästä vasten pystysäteen koko matkalle. Mutta ehkä tämä on liioiteltua?
En usko, että se on ongelma. Lisäksi puu kutistuu huomattavasti vähemmän pituussuunnassa kuin leveyssuunnassa. Esiporaaminen ruuvinrei'ille rimoissa on varmasti hyvä asia, koska ruuvi tulee melko lähelle päätä, mahdollisesti siirtää reikää hieman sisäänpäin. Mutta en usko, että ruuveja tarvitsee laittaa niin tiheästi pystysuoraan osaan.
Jos haluat, voit mielellään laittaa tuloksen nähtäville, ajattelin itse rakentaa jotain samanlaista kesällä (tai ensi kesänä)
Kyllä, ehdottomasti. Aloitetaan joskus touko/kesäkuussa, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Vaihdetaan sauma kovasaumaan, kun lämpö on saapunut. Melko paljon työtä pienten lasten kanssa, joita täytyy myös vahtia.
Ajattelin kysyä pylväistä. Mitä pitäisi käyttää niiden kiinnittämiseen, läpimeneviä pultteja vai ranskalaisia ruuveja?
Kaikki pylväät ovat 70x70 ja kaikki kulmat ovat 100x100. Jotkut sanovat läpimenevää, ja silloin se on varmasti kiinnitetty kunnolla. Jotkut sanovat kaksi ranskalaista ruuvia per puoli, kunhan pylväs sopii täydellisesti pylväsjalkaan eikä ole liian korkea ja on lankku....
Pylväsjalkani ovat pohjalevyllä, joka kiinnitetään sitten kiila-ankkuroinnilla.
Ajattelin kysyä, tolpat. Miten niitä pitäisi kiinnittää? Läpäisevillä pultilla vai ranskalaisilla ruuveilla?
Kaikki tolpat ovat 70x70 ja kaikki kulmat ovat 100x100. Jotkut sanovat läpäiseviä, ja silloin ne ovat varmasti kiinni ja vähän enemmänkin. Jotkut sanovat kaksi ranskalaista ruuvia per puoli, niin kauan kuin tolppa sopii täydellisesti tolppakenkään eikä ole järin korkea ja on lankku....
Tolppakenkäni ovat pohjalevyllä, joka sitten kiinnitetään laajennuspultilla.
Komeimman näköisiä olisivat ranskalaiset ruuvit...
Suljen ketjun tältä vuodelta, puutavara joka piti tulla 2 viikkoa sitten ei ole saapunut ja lomani alkaa olla lopussa. Peruin tilauksen ja sain rahat takaisin, korjaan säleikön ensi vuonna. Ehkä tulee vielä parempi =).
Minulla on tapana lopettaa aloittamani ketjut erityisesti projekteissa. On liian yleistä, että ketjun aloittaja katoaa jäljettömiin ja jättää ketjun täysin ratkaisematta.
Avasin tämän ketjun uudelleen. Olen saanut vähän aikaa ja motivaatiota kiinnittää ritilän.
Nyt tämä ei ehkä ole niin tärkeää muille lukijoille, mutta jollekulle, joka aikoo rakentaa samanlaisen tai vastaavan, esim. "nybyggarn", tämä voi olla kiinnostavaa.
Piirsin tämän Sketchupilla ja sain piirustuksen hyväksytyksi työmaan päälliköltä "Fruganilta".
Nyt se ei ole 100 %, mutta 3D-käsityksen saamiseksi se on parempi kuin ei mitään. Laudat ja mitat ovat kuitenkin oikein.
Pohdimme pitkään, miten lyhyen puolen rimat tulisi sijoittaa, joko sisä- tai ulkopuolelle. Asumme rivitalossa ja meillä on naapuri, jonka kanssa emme oikein tule toimeen, miksi hänen pitäisi saada ritilän kaunis puoli hänen puolelleen, ja silloin minun täytyy olla hänen tontillaan korjaamassa ja räpläämässä. Niinpä päätimme laittaa rimat sisäpuolelle. Mutta spontaanisti mielestäni se näyttää hauskalta, kun ottaa huomioon, että pitkän puolen rimat "käytävän" puolella ovat ulkopuolella. Tämä varmaan aiheuttaa kysymyksiä ohikulkeville. Mutta se voi olla vain illuusio... Onko se minä vai mitä... Mitä mieltä te olette?
Olen alkanut pystyttää tolppia. Eipä ollut helppoa saada ne suoriksi ja tolpat tolppakenkiin. Luulen, etten koskaan ole käyttänyt raspia niin paljon lyhyessä ajassa. Shimmailua tarvittiin myös... Bilteman tolppakengät eivät olleet täysin suoria, mutta edullisia verrattuna Bauhausiin.
Jo... Olen pian valmis... *gulp*. Olen työskennellyt sen parissa marraskuusta lähtien. En ole vain ehtinyt. Otetaan, kuten tulee.
Korjaan loput nyt keväällä. Mutta vastaus kysymykseesi. Asun Järfällassa, joten 50 prosenttia ilmaa ja 50 prosenttia materiaalia. Jos he eivät ole muuttaneet sitä. Vaikka he olisivatkin, niin lupahakemukset säleikkö/aita-asiassa ovat villi länsi täällä. Olen tarkistanut ja monilla Viksjössä ei ole rakennuslupaa. On olemassa sivusto, josta voi etsiä rakennuslupia ja tein sen, ja katsoin osoitteita, joilla pitäisi olla rakennuslupa... Arvaa, mitä löysin? Ei mitään... Pitkä vastaus lyhyeen kysymykseen...
Näyttää hyvältä, luulen jopa, että olen saattanut kävellä ohitse. Tein täsmälleen saman, voi katsoa rakennuslupaa osoitteessa hitta.se ja siellä oli hyvin sekoitettu, keillä oli ja keillä ei.
Kiitos, nyt täytyy todellakin saada se korjattua. Btw. ovatko he muuttaneet sääntöjä taas? He ovat muuttaneet niitä kerran aiemmin hieman epämääräisiksi, mutta se oli "yhtä paljon ilmaa kuin materiaalia..." Ish...
Nyt luin kunnasta, että sen pitäisi olla vain väljä ja ilmava, joten se on kai tulkintakysymys. He ovat päivittäneet sivun maaliskuussa. Olen melko varma, että luin aiemmin 70%ilmasta.
Tapanani on kävellä lasten kanssa kohti niittyjä, joten ehkä tervehdimme joskus.
Joten he ovat muuttaneet sitä jälleen. Ennen näitä "70%" (2019), silloin se oli 50/50 (2018)... ja ennen sitä... he kirjoittivat jotain muuta. Kuitenkaan ei ole muistikuvaa siitä, kun se oli 2017. Joka vuosi näyttää siltä, että Järfälla sekoilee sen säännön kanssa.
Ah... tulkintakysymys joo. Älä maalaa sitä vahvoilla väreillä niin tulet varmaan ennen =). BTW... rimat ovat kutistuneet 3 mm 1 vuodessa... joten väli oli 31 mm (28+3). Siitä tuli hiukan isompi... Sen huomaa, jos katsoo tarpeeksi kauan, joten takaisin ruuvinvääntimeen.