Olen lukenut vähän foorumilta ja netistä yleisesti ja haluan vain varmistaa, että ymmärrän lukemani oikein ennen kuin menen all-in.

1970-luvun talossani, johon juuri pääsin muuttamaan, on kolmeetex ja tapetti useimmissa huoneissa. Haluan maalata ja yritän löytää parhaan tavan saada hyvä pohjapinta. Lukemani perusteella on paljon (ja likaista) työtä repiä irti kolmeetex, ja minun pitäisi kuitenkin säilyttää se ulkoseinissä. Joten taivun siihen, että en repi sitä irti, vaan yritän kipsilevyttää kolmeetexin päälle.

Seinät ovat melkein poikkeuksetta suoria, paitsi takan ympärillä, missä edellinen omistaja on vaihtanut kolmeetexin kipsiin. Sekä yhdessä paikassa, missä kahden huoneen välinen seinä koostunee vain kaapeista. Ymmärränkö oikein, että tavallisella kipsillä on riski, koska kolmeetex on hieman liian pehmeää ja ruuvit voivat helposti mennä läpi?

Ajattelenko oikein, että saan suhteellisen suorat seinät remontointikipsillä, jossa on pienempi mahdollisuus, että ruuvit repivät kipsilevyn paperin?

Seuraava kysymys. Miten toimin ovien ja ikkunoiden ympärillä? Onko olemassa tehtaalla valmistettuja karmilautoja, jotka on uritettu remontointi- tai tavalliselle kipsille, vai täytyykö minun urittaa ne itse?

• Tykkään
Kustvägen
  • Laddar…
Pyrkisin kaikin keinoin välttämään remonttikipsin käyttöä ja käyttäisin tavallista kipsilevyä sen sijaan. Olen kokeillut molempia ja mielestäni on helpompaa saada ruuvit uppoamaan juuri sopivasti kipsilevyyn ilman, että ne menevät pahvien läpi. Vaikka remonttikipsin pahvi pitääkin, sillä on taipumus mennä kurttuun ja/tai nousta niin, että ruuvin ympärille tulee pullistuma, jota on vaikeampi siistiä tasoitteella. Tretex ei pitäisi vaikuttaa, vaan pitäisi valita tarpeeksi pitkät ruuvit, jotta ne menevät tretexin läpi ja kiinnittyvät kunnolla siihen, mikä sinulla siellä takana on.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
S Stuff sanoi:
Pyrin välttämään remonttikipsin käyttöä niin pitkälle kuin mahdollista ja suosittelen käyttämään tavallista kipsiä sen sijaan.
Millaisia kokemuksia sinulla oli molemmista? Epäilen, että ne, joilla on ollut ongelmia kipsin kanssa, ovat alun perin voineet olla hyvin aaltoilevia/epätasaisia seiniä?

S filimon-danopoulos sanoi:
Mitkä olivat kokemuksesi kummastakin? Epäilen, että niillä, joilla on ollut ongelmia kipsin kanssa, on ollut hyvin aaltoilevat/epätasaiset seinät alun perin?
Anteeksi. Huomasin nyt, että vastaus oli vähän epäselvä. Kokemukseni olivat, että oli helpompaa saada hyvä lopputulos, jonka pystyi helposti tasoittamaan kittillä pienellä panostuksella, kun käytti tavallista kipsilevyä.
Vaikeampaa saada hyvä lopputulos remonttikipsillä, joka helposti menee kuoppaiseksi ruuvien ympäriltä.

S Stuff sanoi:
Pahoittelut. Huomasin nyt, että vastaus oli hieman epäselvä. Kokemukseni mukaan on helpompaa saada hieno tulos, jonka voi helposti tasoittaa pienellä vaivalla, jos käyttää tavallista kipsiä. Vaikeampaa saada hyvä tulos remonttikipsillä, joka helposti menee kuhmuille ruuvien ympärillä.
Kiitos. Vielä yksi asia harkittavaksi yksinkertaisesti! Alkuperäinen idea oli käyttää tavallista 13 mm kipsiä, mutta kun aloin etsiä tietoa siitä, vaikuttaa siltä, että enemmän puhuisi sen puolesta, että remonttikipsi olisi helpompi käyttää tretexin päälle.

Ajattelen, että sillä on enemmän tekemistä sen kanssa, mikä on tretexin takana kuin itse tretexin kanssa.
S Stuff sanoi:
Pahoittelut. Huomasin nyt, että vastaus oli hieman epäselvä. Kokemukseni mukaan on helpompaa saada hieno tulos, jonka voi helposti tasoittaa pienellä vaivalla, jos käyttää tavallista kipsiä. Vaikeampaa saada hyvä tulos remonttikipsillä, joka helposti menee kuhmuille ruuvien ympärillä.

Pidän kyllä omasta tretexistäni, joten en koskaan asentaisi kovan pinnan sen päälle. Mutta nyt ei ollut kyse siitä. Arvaan, että sinulla ei ole pelkästään tretexiä seinissä vaan takana on myös lankkuja. Ja jos näin on, ei ole ongelmaa käyttää tuplakipsiruuveja, jolloin ne saavat hyvän kiinnityksen.

Tavallinen kipsi onhan halvempaa.

Ensimmäinen huone, jonka remontoisin, oli sekoitus, purin alas joitain seiniä ja laitoin päälle remonttikipsiä joihinkin.

Sen jälkeen olen purkanut... ja pian meillä on talo ilman tretexiä.
Ainoa etu, jonka näen, on se, että se eristää vähän, ja jos sen aikoo säilyttää, äänestän myös tavallisen kipsin puolesta sen päälle

Toki, se pölyää hieman ja kestää hetken purkaa, mutta verrattuna siihen, kuinka paljon muu remontti pölyää, en näe sitä ongelmana.

• Tykkään
BengtH
  • Laddar…
Sain kosteusvaurion vuotavan patterin takia, joka ruiskutti seinän täyteen, ja tretex imi sen itseensä kuin sieni. Revin alas kaksi ulkoseinää parissa tunnissa. Naulojen vetäminen oli tylsintä. Sitten kyllä asensimme, jotta voisimme asentaa lisää pistorasioita, ja runkoihin kiinnitettiin vaneria ja kipsiä. Ikkunat ja ovet saivat uuden syvennyksen, jotta ne olisivat tasoissa.
KAIKKI kirvesmiehet, joita olen konsultoinut remonttikipsistä, vain pudistavat päätään. "Parhaassa tapauksessa levy on ehjä, kun olet kuljettanut sen kotiin kaupasta" sain vastaukseksi kerran!

D Dsl sanoi:
Sen jälkeen olen purkanut...ja pian meillä on tretex-vapaa talo.
Mitä etua purkamisesta on ollut sinun kokemuksesi mukaan?

S Småbrukaren sanoi:
Hajosin kaksi ulkoseinää parissa tunnissa. Naulojen vetäminen oli tylsintä.
Ne on varmaan saaneet maksun naulaa kohden vai mitä?

Ei ollut Xboxia ja sellaista siihen aikaan, joten ihmiset viihdyttivät itseään yksinkertaisesti naulaamalla. Mielellään nauloilla, joita ei voi vetää ulos eikä lyödä sisään. Vuoden 1938 talon lattialistat oli naulattu 5 tuuman leikkuunauloilla :sweat: Puoli seinää tuli mukana!

S Småbrukaren sanoi:
Ei ollut Xboxia ja sellaista siihen aikaan, joten viihdytettiin itseään yksinkertaisesti naulaamalla. Mieluiten nauloilla, joita ei voi vetää ulos.
Eikä ruuvi-automaattiakaan...;)

• Haha
Småbrukaren
  • Laddar…
S Småbrukaren sanoi:
Silloin ei ollut Xboxia tai sellaista, joten huvituksekseen yksinkertaisesti naulasi. Mielellään nauloilla, joita ei voi vetää irti. Tai naulata. Vuoden 1938 talon lattialistat oli naulattu viiden tuuman klippspikillä :sweat: Puoli seinää tuli mukana!
Vedimme samanlaisen irti kattolistasta. Pelotti vähän, että yläkerta tulisi alas vyöryen.

• Haha
Småbrukaren
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.