Hei,

Meillä on vanha rautatammiportaat kuin niin monilla muilla. Meidän on lähes 50 vuotta vanha ja tarvitsee modernisointia.

DaVTy80.jpg 2AgZoBj.jpg dRAnsEw.jpg

Ajatukseni on kunnostaa se seuraavasti:

1. Irrota rautatammi, jotka voidaan ruuvata alas ja sahaa ne vinoon U5xOGxx.jpg AJ2pFW1.jpg
  2. Hio, tasoite, pohjamaali (sulje) rautatammet ja vankkurilauta sekä maalaa 2-3 kerrosta valkoisella. Jotkut rautatammet ja vankkurilauta käsitellään paikan päällä, kun taas toiset käsitellään muualla.
  3. Asenna valmiit portaikon askelmat TAMMI

y8d2mOx.jpg Puisen portaiden askelma, valmistettu vaaleasta tammesta, suora reuna. Käytetään rappusissa päivittämään vanhempia rakennelmia modernimpaan tyyliin.
  4. Vaihda kaikki ruuvit, jotka näyttävät tällä hetkellä tältä: qigHt4Z.jpg

yiz4q2N.jpg

Ij4mbaj.jpg

Ajatus on korvata ne jollakin tällaisella, mutta tavallisiin ruuveihin (ei kaideruuvi):

4409300V.jpg
  5. Asenna valmis rautatammet takaisin
  6. Asenna uusi kaide sekä ylä- että alapuolelle. Ajatus on myös kiinnittää kaide kummallekin puolelle portaikkoa. Minkälaista kaidetta en tiedä, mutta ehkä jotain tällaista:

beslag-1-1024x1024.jpg

Jos nyt ei halua pyöreää. Riippumatta siitä, se tulee todennäköisesti olemaan hieman haastavaa yhdistää ne liitoksissa ja vastaavissa.
Taloudellisessa osiossa askelmat tulevat luultavasti kalleimmiksi, ne maksavat 590 kr / kpl ilman työstämistä, joten noin 8000 kr. Käsijohdot näyttävät maksavan yleensä noin 500 kr 230 cm, joten ehkä 4000 kr. Pohjamaali (sulje) ja maali esimerkiksi Jotun Lady:ltä pitäisi olla noin 1000 kr. Listat pienemmällä kustannuksella. Kaiken kaikkiaan voi päätyä 12 000 - 15 000 kr. Aika: Ajattelen jotain tällaista

Päivä 1: Irrota rautatammet, hio kaikki, myös vankkurilauta koneella. Päivä 2: Levitä pohjamaali ja toivottavasti vähintään 1 kerros maalia. Päivä 3: Loput maalikerrat, anna kuivua. Päivä 4: Asenna rautatammet takaisin. Päivä 5: Asenna kaiteet.

Työ on minulle täysin uutta, joten on olemassa useita kysymyksiä, joihin täytyy vastata.
  1. Ensinnäkin, näyttääkö suunnittelu kohtuulliselta? Onko jotain, johon minun tulisi kiinnittää huomiota?
  2. Minkälaisia kaiteita olisit käyttänyt ja miten olisit kiinnittänyt ne?
  3. Valmiit kaiteet myydään pääasiassa pituuksissa 230-250 cm, miten ne asennetaan siististi yhteen?
  4. Mistä löytää "moderneja" ruuveja rautatammen kiinnittämiseen? En ole löytänyt niitä Hornbachista tai Bauhausista.
  5. Mitä tasoitetta tulisi käyttää?
  6. Kuinka hienosti pinta tulisi hioa? Mikä hiekkapaperi?
  7. Kuinka monta maalikerrosta tulisi levittää?
  8. Pitäisikö minun poistaa kumimatto askelmista?
  9. Mitä mieltä olet rautatammen viistosahauksesta, näyttääkö se kohtuu hyvältä?

Åsa Lund
Miksi et asentaisi uutta kaidetta, jossa on pystysuorat terästangot ja päälle asetettu tammilauta lattian yläosaan?
Tai lasikaide?
Poista kaikki spaljé.

En tiedä, mitä koneita sinulla on käytettävissäsi ja kuinka tiukka budjettisi on. Mutta jos haluat päästä halvalla, voit ostaa öljyttyä tammiparkettia ja tehdä omia askelnokkeja ja takalevyjä. Se kuitenkin vaatii pääsyn pöytäsahalle ja mielellään myös käsijyrsimelle. Tein näin monta vuotta sitten ja se tuli paljon halvemmaksi kuin valmiit askelmat, näyttää yhtä hyvältä tänään kuin silloin kun se oli uusi (noh, ehkä tarvitsisi hionnan ja hieman öljyä).

Nykyisellä konekannallani olisin voinut valmistaa omia vaatetusaskelmia massiivitammesta alle 100-lappen kappaleelta.

Mats-S
En ymmärrä mitä puuhaat ... jos haluat täysin uudet portaat, tilaa uudet portaat, valikoimaa on rajattomasti, joten löydät varmasti oikean.
Mutta ... pelleillä ruuvien ulkonäöllä, väreillä ynnä muuta ... lopeta se projekti.
Säilytä se sellaisena kuin se on ja säilytä talo sellaisena kuin se oli tarkoitettu.

• Tykkään
MultiMan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Miksi et asentaisi uutta kaidetta, jossa pystysuoria terästappeja ja yläpuolella oleva tamminen listalevy, lattian päälle ylhäällä?
Tai lasikaide?
Poista koko säleikkö
Katselimme näitä vaihtoehtoja ensin, mutta kaikki, mikä liittyy portaisiin, on valitettavasti todella kallista. Laskimme, että se nousisi helposti 20 000 - 40 000 kruunuun.

Portaat tarvitsevat tietysti suuremman remontin myöhemmin, mutta seuraavien 5-10 vuoden aikana muut asiat priorisoidaan.

Ratkaisu, jota olemme nyt miettineet, tulee maksamaan paljon vähemmän ja portaat tuntuvat joka tapauksessa modernimmilta tulevina vuosina.

Mats-S
S snowjim sanoi:
Se ratkaisu, jota olemme nyt harkinneet, tuo mukanaan huomattavasti alhaisemmat kustannukset, ja portaat tuntuvat ainakin modernimmilta tulevina vuosina.
ei tuskin "modernimpi" ... mutta on riski, että se ei edes ole sopusoinnussa muun talon ja sen aikakauden kanssa, johon se on suunniteltu ...
Tämä tuntuu vain olevan "quick and dirty fix", parempi säilyttää alkuperäinen muotoilu, joka luultavasti on sopusoinnussa muun talon kanssa?

V vectrex sanoi:
En tiedä, mitä koneita sinulla on käytettävissäsi ja kuinka tiukka budjettisi on. Mutta jos haluat selvitä halvalla, voit ostaa öljytyn tammiparketin ja tehdä omat askelmien nenät ja taustalevyt. Tämä vaatii pääsyä pöytäsahaan ja mielellään käsijyrsimen. Tein näin monta vuotta sitten ja se tuli paljon halvemmaksi kuin valmiit askelmat, ja näyttää yhtä hienolta nykyään kuin uutena (noh, ehkä pieni hionta ja vähän öljyä voisi olla tarpeen).

Koneilla, jotka minulla nykyään on, olisin voinut valmistaa omat askelmat massiivisesta tammesta alle 100 euron kappale.
Olen miettinyt sitäkin, katsoin silloin ohuempaa tammiparkettia ja hinta tuli selvästi halvemmaksi. Minulla on jiirisaha, pyörösaha, pistosaha, hiomakone, porakone jne, joten kyllä kai se pitäisi pystyä tekemään.

Haittapuolena on kuitenkin se, että jokainen askelma näyttää useasta pienestä palasesta koostuvalta eikä yhdeltä laudalta.

Mats-S John Smith sanoi:
...
Rauhoitu, voimme todeta, että meillä on eri mielipide tästä asiasta.

Henkilökohtaisesti mielestäni tämä remontoitu porras:

on selvästi modernimpi/tyylikkäämpi verrattuna tähän:
DaVTy80.jpg

Eteinen olemme remontoineet joitakin vuosia sitten, mutta silloin ei ollut aikaa korjata portaita.

Portaiden vaihtaminen maksaa melko paljon, ja siksi ei ole epätavallista päättää kunnostaa olemassa olevat portaat, ja useimmat, joista olen lukenut, ovat tyytyväisiä tulokseen.

Joten, mitä aiomme tehdä (jos se ei ole selvää), on kunnostaa nykyiset portaat. Milloin ne korvataan, jää nähtäväksi, mutta todennäköisesti puhumme kuitenkin vähintään 10 vuodesta.

• Tykkään
martyj85
  • Laddar…
Mats-S
Käyttäisin mieluummin rahat/ajan uuteen portaikkoon sen sijaan, että tekisin jonkin puolivillaisen ratkaisun vähän valkoisella maalilla ...
Näyttää lisäksi siltä, että sinulla on edelleen neulahuopamatto kaikissa askelmissa (korjaa jos olen väärässä) ... pelkästään siitä eroon pääseminen on uuden portaikon arvoista ;-)

Olen hionut ja maalannut tammiportaat 60-luvun talossa (askelmat ja askelnos lakattu, loput valkoisella maalilla)
Siitä tuli todella tyylikäs, vaikka se oli aika vaivalloinen työ.
Nyt olen tarkka, mutta aikaa kului ehkä 50-60 tuntia, ja kustannukset olivat vain noin tuhannen luokkaa yhteensä.
Tein myös uuden kaiteen omalla designilla.
Joten anna palaa, mutta varaudu siihen, että se vie enemmän aikaa kuin luulet.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Miten tämä projekti sujui?

Ajattelen tehdä jotain samanlaista, ostaa tammiportaita ja hioa sekä maalata loput valkoiseksi/harmaaksi. (Harmaaksi, jos tyttöystävä saa päättää)

Erona on, että minulla on ”vain” kolme pystypuutolppaa ja lasia niiden välissä. Tästä tulisi kuitenkin kahdessa paikassa, sekä vaakasuorasti yläkerrassa että 45 astetta alempana portaikossa. Katso kuvaa, voi huomata lastenvaunut, mikä on suuri syy sille, että jotain täytyy tehdä portaikolle.

Minulla on kaksi sarjaa laseja ja puuosia, koska yläkerran toinen puoli muutettiin seinäksi kun meidän piti muuttaa sisään. (1,5 kerroksinen rakennettu 1998)

Olen miettinyt mustaa rautaa ja tammiyläpuomia, mutta haluan puusta päätyosan kiinnittääkseni lapsiportin, joten yhtä hyvin voin laittaa lasin ja säästää suuren summan.

Sitten vaihdetaan kaiteen tammeen, en ole vielä löytänyt sellaista, joka ei tarvitsisi jatkopalaa, mutta sen kai voi hyväksyä.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten meni ja onko palautetta projektiini. Kuinka paljon aikaa se voi viedä? Minulla on epäkeskohiomakone ja aion hankkia kolmiohiomakoneen tai deltahiomakoneen hienosäätöön. Ajattelin kiinnittää puutolpat ulkopuolelle läpimenevällä M12:lla tai vastaavalla, mahdollisesti ranskalaisella ruuvilla. Sekä mahdollisesti täydentää kulmarautojen kanssa, jos se ei tunnu tukevilta. Ja kiinnittää puuseinän päätylautaan myös.

Yritin saada paikalle portaikkofirman, mutta se pysähtyi kuin seinään koronasta johtuen, mutta jos he pystyvät tekemään portaat, pitäisi kai voida koota portaat itse. Tyttöystäväni on innokas maalaamaan ja haluaa mielellään uudistaa portaat, minä työskentelen kokopäiväisesti ja matkustan 1,5h päivässä. Portaat ovat keskellä taloa, lähellä keittiötä, ja hiomapöly vähän pelottaa, mutta toivon, että robotti-imuri hoitaa hienosäädön ja keskuspölynimuri ja hiomakoneen imuri ottavat pahimmat.

• Portaat ja portaiden kaide, puusta valmistettu. Portaiden alla lastenvaunut, seinän vieressä kasvi mustavalkoisella matolla.
Valitettavasti emme ole edistyneet pidemmälle, se on tällä hetkellä jäissä.

Mutta meidän osaltamme on kaksi vaihtoehtoa:

1. Vaihtaa kaikki puu tammeen ja samalla muuttaa muotoilua hieman ohuemmaksi ja sirommaksi versioksi nykyisestä. Haluaisin uskoa, että se voisi luoda portaikon, joka näyttää suhteellisen modernilta, mutta ennen kaikkea ei ole suuri riski vanhentua. Haittapuolena on, että tammea ei ole helppo saada tavallisista rakennusliikkeistä, joten uskon, että pitää kääntyä jonkinlaisen sahan puoleen. Jos hinta on kohtuullinen, uskon, että tästä tulee ensisijainen valintamme.

2. Purkaa, hioa, pohjamaalata ja maalata valkoiseksi käsin askel askeleelta. Selvästi suurempi työ, joka ei ehkä tee portaita nykyaikaisimmiksi naapurustossa, mutta kuitenkin hyvä tapa saavuttaa valkoinen väri edullisesti.

Molemmissa vaihtoehdoissa on tammi kaide ja tammiaskeleet. Ajattelin, että askelmat eivät saisi olla parkettilattiaa, en halua tikkuja vaan kokonaisia lautoja, jos se on mahdollista.

Sinun tapauksessasi ei näytä olevan yhtä paljon työtä kuin minun tapauksessani :) Miten koette lasin? Eikö sitä tarvitse pestä usein, jos teillä on lapsia? Eräs tuttu suositteli lasia koko portaikkoon, ja vaikka se onkin moderni ja ilmava, epäilen, että siitä tulee paljon ikkunanpesua.

Ok ja jotkut projektit vaativat pitkää pohdintaa, olen piirtänyt satoja versioita lisärakennuksesta ja tunnen olevani vihdoinkin valmis!

Uskon, ettei lasi ja lapset ole mahdoton yhdistelmä, sillä silloin lasitettu veranda olisi vielä enemmän lasia "leikittäväksi". Minulla on lisäksi Kärcher -imuriikkunaraappa, joka tekee ikkunanpesusta sujuvampaa.

Lasi voi olla hyvä vaihtoehto myös sinulle. Olen pyytänyt tarjouksen 6mm turvalasista, ja lasi, jonka mitat ovat noin 1300 x 830, maksaisi noin 4000kr. Sen pitäisi sijaita lähellä lattiatasoa, ja jos korkeusero on suuri, tarvitaan yksi turvataso lisää.

Olen hankkinut hiirihiomakoneen ja puristimet sekä lainannut epäkeskohiomakoneen. Mittailen ja pohdin, ja katson, mihin tämä projekti päätyy prioriteettilistalla.

Tämä tarkoittaa myös yläkerran kaiteen hiomista ja maalaamista, jotta ne sopisivat yhteen, mutta voin irrottaa sen ja hioa ulkona, joten vältyn ainakin osittain hiontapölyltä sisällä.

Kuinka kauan tämä voi kestää? Onko jollakulla palautetta tai inspiraatiota TS:lle?

• Puutikkaat nousevat yläkertaan vaalean olohuoneen nurkassa, taustalla sohva ja takka.
Hioin ja maalasin portaamme.
Se oli vain 10 vuotta vanha, mutta se oli petsattu/lakattu tummaksi todella vanhanaikaisella värillä.

Hionta kesti noin 6 tuntia (ei kaidetta tai vastaavaa).
Pohjamaalaus ja kolme tavallista maalikerrosta veivät noin 8 tuntia lisää + odotusaika.
Mielestäni siitä tuli todella hyvä, laitoin myös harmaat porrasmatot.

Jos sinulla on energiaa ja aikaa, anna mennä, mutta uskon, että se on hieman liioiteltua, riittää, että hioo ja maalaa, se vie riittävästi aikaa ja tekee siitä täysin erinäköisen.

Sitten tulemme me 90-luvulla syntyneet, jotka aiomme ostaa taloja ja huokailemme poistaessamme kaikki aikaisempien sukupolvien maalaamat valkoiset maalit ja mielestämme kaikissa paikoissa oleva tammipuu tuntuu melko vanhanaikaiselta. Minä olen enemmän tiimissä, joka haluaa portaiden sopivan siihen vuosikymmeneen, jolloin talo rakennettiin.

• Tykkään
BenMarBer ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.