Meillä on navetta, jonka sisämitat ovat noin 7x14 metriä, noin 7 metriä harjaan asti. Se on täysin tyhjä, voisi sanoa. Nyt haluamme rakentaa huoneen toiselle puolelle. Haluamme rakentaa seinän ja sitten katon. Mietimme, minkä paksuiset seinän ja katon pitäisi olla? Se on muurattu noin 2,10 metrin korkeuteen ja sitten runkotettu palkkien avulla yläpuolelle. Huoneen katto tai yläkerran lattia tulee lepäämään 3 muuratun seinän päällä, jotka ovat noin 30 cm paksuja, ja yhdellä seinällä, jonka itse rakennamme runkorakenteella. Tällä hetkellä emme aio laittaa erityisen raskaita esineitä yläkertaan, mutta haluamme mieluiten mitoittaa oikein alusta alkaen, siltä varalta että haluaisimme tulevaisuudessa käyttää yläkerrosta vierashuoneena tai jotain sellaista. Ajattelen siis normaalia kuormitusta. Ei raskaita koneita tai vastaavia. Mutta sen pitäisi kestää normaali kerroksen kuormitus, voisi sanoa. Tutkin asiaa Svenskt trä -sivustolla ja olen tullut siihen tulokseen, että seinän ja katon/lattian hartsekset rakennetaan 145x45 mm hirsistä, joissa on 60 cm väli. Vai onko tämä liioittelua. Liitän mukaan muutamia kuvia. Tällä hetkellä siellä on pieni nurkkahuone, jonka aiomme poistaa. Mutta samalla tavalla aiomme rakentaa koko ladon leveydelle.
Lattioiden kantavina rakenteina 45x145 kestää vain vähän yli 2 m jänneväliä, sitten taipuma kasvaa liian suureksi. Kuinka suuren huoneen ajattelitte tehdä?
ajattelin käyttää 3,6 metrin pituuksia. Se on tarkalleen 3,60, jos katto/lattia-aluspuu lepää koko muurin ja väliseinän päällä. Sitten huone on noin 3,15 metriä sisältäpäin.
Silloin jänneväli on 3,15 m. Sinun tulisi käyttää 45x220 C 24 palkkia välttääksesi täysin taipumisen. Voit käyttää ohuempaa puutavaraa yhdessä ruuviliimatun lastulevyn kanssa, mutta se on enemmän työtä eikä varmasti edullisempaa. Sinulla onhan reilusti tilaa korkeudessa...
Huone pitää eristää. Mutta se toimii varmasti eristää 95-seinän. Ehkä menen ylös yhden pykälän 120:een. Siitä tulee pieni verstas, joten sen ei tarvitse olla niin hyvin eristetty kuin tavallinen talo. Kunhan vakaus on hyvä, olen tyytyväinen. Ajattelen enimmäkseen tulevaisuutta. Sen pitää olla tarpeeksi vakaa sisustamaan yläkerta, jos joskus haluaa sen kauniina päivänä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.