Hei kaikille!

Aion "vetää" räystään lähes olemattomaksi 70-luvun 1,5-kerroksisessa talossa. Tiedän, että on eriäviä mielipiteitä siitä, pitäisikö räystäitä olla vai ei, mutta nyt olen päättänyt, että niitä ei ole (jos se on mahdollista).

Ongelmana on ratkaista, että kattotuolin (kehäristikko) ylä- ja alapaarteet kohtaavat nykytilanteessa juuri ulkoseinien ulkopuolella. Tämän haluan muuttaa lisäämällä kiilan ja ruuviliimaamalla vanerin alla olevien kuvien mukaisesti.
Rakenteen kulmakaavio, jossa näkyy takapääty, kiilalla ja ruuviliimatulla vanerilla vahvistettu.
Näin se näyttää tänään.

Puinen kattotuolin rakenne, joka yhdistää ylä- ja alaosan. Kuvassa näkyy suunnitelma muutoksista, joissa lisätään kiila ja vaneri.
Kiilan kanssa.

Kuvassa on katon ristikkorakenne, jossa on kiila ja vaneria yhdistävä ruuviliitos.
Kiilan ja ruuviliimatun vanerin kanssa.

Onko se toteutettavissa? Jos ei, miten voin edetä? Anna kommenttien virrata ja kiitos etukäteen!

Voitko piirtää yhtä hienon kuvan tämän päivän ulkonäöstä, jossa koko kattoristikko näkyy?

J justusandersson sanoi:
Voitko piirtää yhtä hienon kuvan tämän päivän ulkonäöstä, jossa koko kattoristikko näkyy?
tässä tulee kaksi kuvaa, yksi siitä, miltä kattoristikko näyttää nykyään ja toinen suunnitellusta versiosta.

Kattotuolin rakennuspiirros mittoineen näyttää nykyisen muodon.
Takstolen nykyisessä muodossaan, jossa näkyy kolmiomainen rakenne sekä tarkat mitat.

Se rakenne, jonka olet piirtänyt, ei ole vakaa ja siksi sopimaton. Teoreettisesti voisit pidentää ulkoseinän pystypuita jatkopaloilla ja antaa kattotuolien korkeiden jalkojen kohdata näitä, mutta eikö siellä ole mitään hammarbandia tiellä? Rakentaminen ilman räystäitä on uhkarohkeaa. Voin antaa sinulle useita esimerkkejä siitä.

• Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
Seinässä on vasakerta, olin vain hieman laiska, kun piirsin. Halusin vain näyttää, mihin ulkoseinä on sijoitettu suhteessa kattotuoliin.

Jos ei oteta huomioon räystään puuttumisen haittoja, onko ajatukseni toteutettavissa?

Rehellinen vastaus: Ei. Hammarbandet on tiellä. Jos poistat sen, seinä menettää vakautensa. Ongelman ratkaisemiseksi sinun täytyy rakentaa kattotuolit uudelleen kunnolla ja käytännössä tehdä uusi katto.

• Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
Okei, kuulostaa siltä, että tiedät asiasi, joten kiitos vastauksesta :)

Off Topic, mutta uteliaisuus voittaa: Miksi, miksi, miksi :thinking:

Syy on pelkästään esteettinen. Haluamme saavuttaa nykyaikaisemman talon designin, josta pidämme.

• Tykkään
yonna
  • Laddar…
A Agsson sanoi:
Syynä on kokonaan esteettiset syyt. Haluamme saavuttaa talolle modernimman muotoilun, josta pidämme.
Jos se sitten onkin teknisesti huonompi, enemmän sateita seinille ja ongelmallinen katon vedenpoisto, niin sillä ei ole suurta merkitystä?
Sehän ei ole mikään moderni muotoilu. Vaikuttaa enemmän vuosien 1930- ja 1940-luvun funktionalistisilta taloilta.

No, minä olen kai vanha ja tyhmä, kun en ymmärrä pienen talon ilman räystäitä kauneutta :worried:

• Tykkään
tergo ja 3 muuta
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Jos se on sitten teknisesti huonompi, enemmän sadetta seinillä ja ongelmallinen kattovedenpoisto, onko se siis vähäpätöinen asia? Se ei ole muutenkaan mikään moderni suunnittelu. Vaikuttaa enemmän 1930- ja 1940-lukujen funkistaloilta.

No joo, kai olen vanha ja tyhmä, kun en ymmärrä pienen talon kauneutta ilman räystäitä :worried:
Olen tietoinen, että teknisesti se saattaa olla huonompi, mutta kysymys oli, voisiko tällaisen toimenpiteen suorittaa kattorakenteessa.

Makuja on monia ja minusta se voi olla hienoa joko pitkällä räystäillä tai ilman, mutta juuri tässä tapauksessa en halunnut sitä.

En ole väittänyt, että olet vanha tai tyhmä, olen pikemminkin kiitollinen teille, jotka otatte aikaa vastata :)

Mutta se näyttää valitettavasti mahdottomalta.

A Agsson sanoi:
...
Mutta se näyttää valitettavasti mahdottomalta.
Kiitos, ettet loukkaantunut!

Mutta en ymmärrä myöskään JustusAnderssonin vastalauseita siitä, ettei kattohärän otsaa voi lyhentää ja vahvistaa yhteyttä ylä- ja alakehyksen välillä liimaliitetyllä vanerilla, ja miten hammarbandet vaikuttaa asiaan.
Hänen lyhyt tekninen selityksensä menee yli minun ymmärrykseni.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Kiitos, ettet loukkaantunut!

Mutta en ymmärrä myöskään, mitä JustusAndersson vastustaa harjakaton lyhentämisessä ja ylä- ja alaosan välistä liitoksen vahvistamisessa liimaruuvatuilla vanerilla, ja miten kattopalkki vaikuttaa asiaan.
Hänen lyhyt tekninen selityksensä on yli ymmärrykseni.
En ymmärrä minäkään, mutta en voi väittää olevani perehtynyt aiheeseen, joten odotan innolla, mitä JustusAndersson vastaa tähän :)
Hauskaa keskustelua!

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Huono vinkki on muuten lisäeristää seinät noin 40-50 cm, niin olet pian räystäillä. ;)

• Haha
Agsson ja 1 muu
  • Laddar…
Jos jätetään puhtaasti esteettinen puoli huomiotta - mistä minun on vaikea sanoa mitään, koska en ole nähnyt taloa - ei pitäisi olla suurempia huolenaiheita? Räystäskappaleen tehtävänä on vain johtaa alaspäin suuntautuva voima yläkehyksestä vetovoimaksi alakehykseen. Olisin kuitenkin valinnut vinojäykisteen suorien vanerilevyjen sijaan.

• Tykkään
Agsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.