Olen suunnittelemassa katosta terassille ja olen päätynyt siihen, että haluaisin rakentaa rakenteen neliöputkista, joihin ajattelin pingottaa purjekankaan.. kuten alla olevassa kuvassa.
Pisimmän putken pituus on noin 5 metriä, ja yksi kiinnitys on, kuten näkyy, julkisivussa. Onko täällä foorumilla joku, jolla on käsitys siitä, tuleeko siitä kohtuullisen vakaa, jos se tehdään neliöputkista (40x40)?
Muita ideoita tai asioita, joita minun pitäisi ottaa huomioon?
Toisia ideoita: Tuulikuorma voi kasvaa isoksi. Sen pitäisi olla mahdollista helposti purkaa katto pois useamman päivän myrskyn tai sateen ajaksi ja matkojen ajaksi. Sopiva kaltevuus ja vedenpoisto ovat myös järkeviä. Jonkinlainen manuaalinen nostolaite kummallekin puolelle ei ole huono idea... mutta silloin puurakenteen kanssa se on tietenkin helpompaa.
Purjerenkaita valmistava henkilö ompeli kattoni ja ne oli vaikea rullata sisään. Ne kestivät kuitenkin 8 vuotta ja viimeiset vuodet ne olivat ylhäällä huhtikuusta lokakuuhun. Juuri nyt testaan ommella itse mutta yksinkertaisella nostorakenteella.
Pingoitin juuri 4 m x 4 m kokoisen aurinkopurjeen terassikatoksi kiinnityspisteillä kulmissa ja siitä tuli aivan liian suuri tuulipinta, lepattavaa kun tuulee vähänkin. Aion rakentaa sen uudelleen neljällä kattoparrulla, joihin kangas kiinnitetään niin, että se ei voi lepattaa niin paljon.
Olen suunnittelemassa katosta ulkoterassille ja olen päätynyt siihen, että haluaisin rakentaa rakenteen kulmaputkista, joihin ajattelin kiinnittää purjekangasta... kuten alla olevassa kuvassa.
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Pisin putki on noin 5 m pitkä, ja yksi kiinnikkeistä on kuten näkyy julkisivussa. Onko täällä foorumilla joku, jolla on käsitys siitä, tuleeko se olemaan kohtuullisen vakaa, jos se on tehty kulmaputkista (40x40).
Muita ideoita tai asioita, joita minun pitäisi ajatella?
Kiitos etukäteen
/Oscar
Löysin tämän vanhan viestin. Oliko dimensio 40x40 hyvä? Kuinka paksu oli materiaali? Aion tehdä samanlaisen pergolakaton ja pohdin mittoja tolppiin/palkkeihin (2,40m/4 m). Jotain vinkkiä, mitä kannattaa ajatella? /Sofie
Löysin tämän vanhan viestin. Oliko koko 40x40 hyvä? Kuinka paksu materiaali oli? Aion tehdä samankaltaisen pergolakaton ja mietin, minkä kokoisia tolpat/palkit pitäisi olla (2,40m/4 m). Onko jotain vinkkejä? /Sofie
Mielestäni se vaikuttaa niukalta, mutta se riippuu myös siitä, kuinka altis purje on. Minulla on 95x95 tolpat, ja ne eivät ole yli 3 m korkeita, ja alle 3 m yläpuolinen samaa kokoa tolppien välissä. Tuuli aiheuttaa valtavia voimia - nostan ne ylös vain täydessä myrskyssä. Mutta asun noin 130 m päässä Ö-järvestä.
Mielestäni se vaikuttaa niukalta, mutta se riippuu myös siitä, kuinka alttiiksi purje tulee. Minulla on tolppia, jotka ovat 95x95 ja korkeintaan 3 m sekä alle 3 m yläosaa samoilla mitoilla tolppien välillä. Voimat ovat valtavia, kun tuuli alkaa puhaltaa - nostan ne vain silloin, kun on täysi myrsky. Mutta asun noin 130 m Ö-järvestä.
Minä aion tehdä katon ilman purjetta. Ovatko sinun tolppasi terästä?
Aion tehdä katon ilman purjetta. Ovatko pilarisi terästä?
Ok - silloin ymmärsin sinut väärin! Ei, minulla on puurunkorakenne, joka seuraa talon molempia pitkäsivuja. Alkuperäinen piirustus oli oikeastaan kyllästettyä puuta 120x120(?) mutta se oli erittäin kallista, joten pienensimme mittoja. Jos aiot laittaa kasveja pergolaan, sinun täytyy ottaa huomioon tuleva paino, joka voi olla melko huomattava.
Ok - sitten ymmärsin sinut väärin! Ei, minulla on puinen kehysrakenne, joka kulkee talon molempia pitkiä sivuja pitkin. Alkuperäinen piirustus oli oikeastaan kyllästetty puu 120x120(?) mutta siitä tuli todella kallista, joten pienensimme mittoja. Jos aiot laittaa kasveja pergolaan, sinun on otettava huomioon tulevaisuuden paino, joka voi olla melko huomattava.
Kiitos vinkistä! Minulla on suunnitteilla tehdä se teräksestä, olemassa olevan terassin päälle. Haluaisin saada vinkkejä sopivasta koosta/dimensiosta teräsesineelle.
Nyt on ollut pari vuotta siitä kun rakensin tämän.. joten minulla pitäisi olla vastaus siihen, toimiko se hyvin.. mikä se tekeekin. Tosin se ei ole altistettu, mutta rakenne tuntuu kestävän suurimman osan. Otan yleensä alas purjeen vain jos matkustamme pidemmäksi aikaa.
Nyt on kulunut pari vuotta siitä, kun rakensin tämän.. joten pitäisi tietää, toimiiko se hyvin.. mikä se tekee. Ei kuitenkaan liitteenä, mutta rakenne tuntuu kestävän suurimman osan. Otan yleensä purjeen alas vain, jos lähdemme matkalle pidemmäksi aikaa.
[kuva] [kuva] [kuva]
Kiitos kuvista ja vastauksesta! Vaikuttaa olevan hyödyllinen moniin tarkoituksiin!