Aion rakentaa "parvimööbelin" lapsilleni. Se koostuu nukkumaosasta (parvisänky) ja sen vieressä "parveke", eli pieni parvi, jonka päällä voi seistä (jos on 120 cm pitkä) ja rentoutumisnurkka alla. Nyt olen alkanut miettiä "lattiaa", eli sitä, millä nukutaan parvisängyssä ja seistään parvekkeella. Ajattelin käyttää MDF-levyä, koska se on käytännöllinen, mutta olen kuullut, että MDF vapauttaa liikaa formaldehydiä, eikä siksi ole suositeltavaa, että pienet lapset nukkuvat sen päällä joka yö.

Kysymykset ovat sitten: Kuinka vaarallista se on (jos ollenkaan)? Tietääkö joku, onko saatavilla vähemmän myrkyllistä MDF:ää ja jos on, niin mistä, ja miten tietää, mikä on hyvä (tiedän, että on olemassa Joutsenmerkittyjä tuotteita, mutta en ole löytänyt sopivaa jälleenmyyjää, asun Uppsalassa)? Onko olemassa muita vaihtoehtoja lattialle? Olisiko massiivipuu realistinen vaihtoehto tai jokin toisen tyyppinen levy? Parvioiden koot ovat noin 120x160 ja 120x200 cm, ja ne lepäävät neljällä pilarilla olevalla puurungolla (kuin suuri pöytä) ja niiden välissä on tukipuita lattian tukemiseksi.

Olen erittäin kiitollinen avusta!

• Tykkään
Momatotiasos
  • Laddar…
Rakensin muutama vuosi sitten parvisängyn tyttärelleni, enkä silloin ajatellut MDF-levyn vaarallisuuksia, oletan että maaliväri on pahempaa?

S
formaldehydia mdf:ssä? etkö tarkoita painekyllästettyä puutavaraa?
joissakin rakennusohjelmissa on käytetty mdf:ää sänkyihin

SBH sanoi:
formaldehyd MDF:ssä? eikö ole kyllästettyä puuta jota ajattelet?
joissakin rakennusohjelmissa on käytetty MDF:ää sänkyihin
kotirouvasankari nikotinell rakensi sängyn MDF:stä eräässä ohjelmassa, ja se on kai melko tavallista että hieman kalliimmissa lastensängyissä on runko siitä myös!

Kuulostaa hyvältä se. Saako myös kysyä, mitä paksuutta MDF:ää käytitte, ja minkä kokoiset kehykset parvelle, etäisyys mahdollisten koolausten välillä jne.?

gavagai sanoi:
...
Kysymykset ovat: Kuinka vaarallista se on (jos lainkaan)? Tietääkö kukaan, onko saatavilla vähemmän myrkyllistä MDF:ää ja jos on, mistä, ja miten tietää mikä on hyvä (tiedän, että on olemassa Joutsenmerkittyä, mutta en ole löytänyt sopivaa jälleenmyyjää, asun Uppsalassa)? Onko muita vaihtoehtoja lattialle? Olisiko massiivipuu realistinen vaihtoehto tai jokin muu levy? Parvien osat ovat noin 120x160 ja 120x200 cm ja ne lepäävät neljällä pilarilla olevalla puurungolla (kuin iso pöytä) välissä olevilla koolauksilla tukemassa lattiaa.

Olen erittäin kiitollinen avusta!
Jos olet hyvin huolissasi siitä, että uusissa rakennusmateriaaleissa voi olla myrkkyjä, jotka voivat vaikuttaa pieniin lapsiisi negatiivisesti, niin on olemassa toinen vaihtoehto, kuten itse mainitsit: Massiivipuu!

Tavallinen yksinkertainen raakapontti on erinomainen rakennusmateriaali, ja se on vähintään yhtä vahvaa, todennäköisesti vahvempaa kuin MDF.
Saatavana 17 ja 22 mm paksuisena kaikista rakennusmateriaalikaupoista.

• Tykkään
Nyfniken ja 3 muuta
  • Laddar…
Lisäksi raakapontti maksaa vain 1/4 - 1/3 siitä, mitä MDF maksaa per neliömetri :)

(Byggmaxilla on paksuutta 17 ja 20 mm)

gavagai sanoi:
Kuulostaa hyvältä. Saako kysyä myös, mitä paksuutta MDF:stä käytitte, ja mitä mittaa kehykselle parvesta, etäisyys mahdollisten koolauksien välillä jne.?
Omaan rakennelmaani käytin kolmea paksuutta MDF:stä: 6,12 ja 19 mm.
Kehys on rakennettu 45x45 koolauksilla. askelmajalustoihin käytin 45x95 koolauksia.

KnockOnWood sanoi:
Lisäys:
Lisäksi raakapontti maksaa vain 1/4 - 1/3 siitä, mitä MDF maksaa per m² :)

(Byggmax:ssa on 17 ja 20 mm paksuus)
Kyllä, MDF ei ole halpaa. Olen unohtanut, mitä parvisänkyrakennelmani maksoi :) mutta yli tonnin se siitä tuli kuitenkin.

Yksi vinkki on tarkistaa, onko CARB-sertifioitua MDF:ää. MDF sisältää formaldehydiä, mutta mikä VOC-arvo siitä tulee (lasketaan mg/liter) sen jälkeen, kun kaikki on maalattu... Ei aavistustakaan. Paljon hölynpölyä pienestä jutusta, mutta Eurooppa on kehitysmaa verrattuna USA:han esimerkiksi VOC:n suhteen. Googlaa CARB ja VOC, niin voi tulla harmaita hiuksia vähemmästäkin... :p Sen jälkeen kaikki muu kuin puhdas massiivipuu on hengenvaarallista... :cool:

Se on puuliima, joka sisältää jotain, josta tulee formaldehydiä hapelle altistuessaan. Materiaalin liimamäärä on se, mikä merkitsee. Vaneri päästää sitä myös, mutta huomattavasti vähemmän liiman vähäisemmän määrän vuoksi (ja hyvin vähän liimaa, joka on suorassa kosketuksessa ilman kanssa). Levyn pintakäsittely vähentää määrää myös, koska happi pääsee vaikeammin käsiksi puuhun/liuokseen.

Masoniittilevyt eivät käytä liimaa lainkaan, ne ovat märkäpuristettuja ja käyttävät puun luonnollista sidosainetta saadakseen levyn pysymään koossa, mutta mietin, ovatko levyt tarpeeksi paksuja ollakseen hyödyllisiä muuhun kuin kalusteiden taustalevyksi.

N
Tavalliset lattialaudat voisivat myös toimia. Hiukan kalliimpia kuin råspont mutta näyttävät paremmilta ja ovat halvempia kuin mdf.

Mitä ovat "vanliga golvbrädor"?

Minulla on råspont lattiana tallin vintillä.

Eikö "trä" emittoi terpeenejä?

O
Lisäksi ihminen itse tuottaa hiilidioksidia... joka kerta kun hengittää ulos...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.