Tarvitsen apua rakennuspiirustuksen tulkitsemisessa löytääkseni kantavat sisäseinät.
Tämä on kahden kerroksen rivitalon alakerta. Rakennettu puusta, kerrosten välinen runko on rakennettu 220 mm koolatuilla lattiapalkeilla ulkoseinästä seinään, jolloin pituudeksi tulee 6500 mm.
Arvelen, että IV-101, IV-102 ja IV-103 ovat rakenteellisesti kantavia, koska ne on merkitty ja piirretty kokonaisina, kun taas muut sisäseinät ovat katkoviivoilla.
Nämä seinät on rakennettu puisten runkotolppien avulla ja ovat noin 120 mm paksuja, kun taas muut seinät ovat metallirunkoisia.
Portaiden vieressä on myös paikalla rakennettu vakauttava seinä, joka ulottuu valetusta laatasta aina kattorakenteeseen asti.
Haluamme purkaa IV-103:n avata tilaa, ja tämä täytyy luultavasti korvata palkilla ja pylväällä.
Jos jollain on ehdotuksia rakennesuunnittelijasta Tukholman alueella, otan mielelläni ne vastaan jatkotoimia varten.
Sinun pitää ehkä lisätä lisää piirustuksia, jos haluat, että ihmiset ymmärtävät, miten talo on rakennettu. Mielellään, jos sinulla on yksityiskohtaisia piirustuksia esim. BJL-103 (bjälklag 103). Talo on rakennettu jollain tavalla elementeistä.
Sinun pitäisi varmaan laittaa esille vähän enemmän piirustuksia, jos haluaa ymmärtää, miten talo on rakennettu. Olisi hyvä, jos sinulla on esimerkiksi yksityiskohtaisia piirustuksia, kuten BJL-103 (lattia 103). Talo on jollain tavalla elementtirakenteinen.
Jos minulla olisi enemmän piirustuksia ja aineistoa, olisin tietysti laittanut sen esille. Valitettavasti minulla ei ole enempää piirustuksia rakenteesta, jotka kertoisivat enemmän kuin tämä.
Mikä on talotoimittajan nimi? Talomalli? Rakennusvuosi?
Valitettavasti minulla ei ole paljon enempää tietoa, muutimme tänne vasta vuosi sitten. Olen etsinyt asiakirjoja Huddingen rakennuslupa-arkistosta, jossa löysin muun muassa yllä olevan piirustuksen, mutta en paljon muuta hyödyllistä.
Tiedän, että sen on rakentanut JM alkaen vuodesta 1997.
Täytyy varmaan etsiä rakennesuunnittelija, joka voi auttaa.
Ilman lisäpiirustuksia ei valitettavasti ole järkevää palkata suunnittelijaa, ellet ole valmis purkamaan osia talosta. Kysy naapureiltasi, mitä heillä on.
Muutaman kuukauden jälkeen olen edennyt jonkin verran ja saanut käsiini hieman enemmän rakennuspiirustuksia, en tosin tiedä, ovatko ne avuksi. Olen myös avannut seinän, joka pitäisi purkaa, nähdäkseni, miten se on rakennettu.
Liitän kuvat tähän.
Kerrostenvälinen palkisto on 200mm ja näyttää olevan cc400.
Onko olemassa muuta tietoa, joka voisi olla hyödyllistä, jotta voisi laskea enemmän tätä?
Ilman lisää piirustuksia ei valitettavasti ole mitään järkeä palkata suunnittelijaa, ellet ole valmis purkamaan osia talosta. Kysy naapureiltasi, mitä heillä on.
Nyt kun olen täydentänyt hieman lisää tietoa seinästä ja lattiasta, onko sinulla antaa viisaita vinkkejä? =)
Muutaman kuukauden jälkeen olen edennyt jonkin verran ja saanut käsiini hieman enemmän rakennepiirustuksia, en tosin tiedä ovatko ne avuksi. Olen myös avannut seinän, joka on tarkoitus purkaa, nähdäkseni miten se on rakennettu.
Liitän kuvia tähän.
Kerrostasojen välinen palkisto on 200 mm ja näyttää olevan cc400.
Onko jotain muuta tietoa, josta voisi olla hyötyä tässä laskemisessa?
Rakennepiirustuksesi, jotka on liitetty #7, ovat melko "tyhjiä".
Upotettu avväxlingsrakenne hammarbandin alla on siellä jakamassa ylhäältä tulevia voimia ja on vahva merkki siitä, että seinä on tarkoitettu kantavaksi.
Piirustukset vahvistavat oletusta, että IV-101 (sisäseinä 101) ei voi poistaa. Talo on elementtirakennus ja välipohja koostuu kolmesta kasetista, jotka tarvitsevat tukea keskeltä. Kaikki on melko hienostuneesti laskettu, joten en suosittele kokeilua.
Piirustukset tukevat olettamusta, että IV-101 (sisäseinä 101) ei voi poistaa. Talo on elementtirakennus ja välipohja koostuu kolmesta kasetista, jotka tarvitsevat tukea keskeltä. Kaikki on melko hienostuneesti laskettu, joten en suosittele kokeiluja.
Eikö se ole IV-103, jonka he haluavat poistaa? Katso ensimmäinen kuva viestistä #7.
Mutta se on varmaankin myös kantava.
Piirustukset tukevat olettamaa, että IV-101 (sisäseinä 101) ei voi poistaa. Talo on elementtirakenteinen ja välipohja koostuu kolmesta kassettipalkista, jotka tarvitsevat tukea keskeltä. Kaikki on laskettu melko hienostuneesti, joten en suosittele kokeiluja.
KKane sanoi:
Eikö se ole IV-103, jonka he haluavat poistaa? Katso kuva ensimmäisestä viestistä #7.
Mutta se on myös kantava rakenteessa.
Kiitos vastauksistanne, se pitää paikkansa, että haluamme poistaa IV-103:n ja olemme päätyneet samaan johtopäätökseen kuin te, että se on kantava rakenteessa. Joten nyt kysymys on mahdollisuudesta vaihtaa se pilareilla jokaiseen päähän.
Punaiset = pilari ja vihreä = palkki.
Käsitykseni mukaan vain välipohjan paino kuormittaa tätä seinää. Katon kuormituksen ottaa vastaan liimapuupalkki, joka jakaa kuormituksen ulkoseinälle ja seinälle viereiseen rivitaloon.
Alla punainen viiva, joka on ylätasolta.
Tein laskelman Svenskt trä:ssä ja sain tämän tuloksen.
Päädyn pienempään deformaatioon mitalla 90x405 kuin mitä laskelmasi osoittaa. Mutta 90x405 on mahdoton mitta tässä yhteydessä. Voit vaihtaa sen 140x360 tai 190x315. Riittää, että on 90x90 pylväät kantokyvyn osalta, mutta pylväiden tulisi olla leveydeltään yhtenevät palkin kanssa. Sinun on tarkistettava pohjapiirrosten yksityiskohtaisista leikkauksista, että pylväät ovat oikeassa kohdassa, jotta on vahvikkeet, jotka voivat ottaa vastaan pylväskuormat.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.