Ajattelin rakentaa melko korkean (2,5 metriä) portin, noin 120 cm leveän kahdella ovella. Olen hieman epävarma rakenteesta, mitoista ja sellaisesta.
Vasemmalla minulla on leikkimökki ja oikealla uusi pensasaita (tuija). Aukko/portti on noin 1,2 m, joten ajattelin kaksi "ovilehteä".
Se tulee korkeaksi, etäisellä jalkapallokentällä se toimii myös näkösuojana.
Aivan pensasaidan vieressä (kuvassa aukon oikea puoli) ajattelin valaa tolpan ja asettaa 95*95 noin 2,7 m korkean tolpan, johon oikea ovi asennetaan. "Ylälaita" 95*22 siitä leikkimökkiin, jotta tolppa ei huojuisi sivusuunnassa.
Ovilehdet ovat 0,6 m leveitä ja 2,5 m korkeita. Ajattelin rakentaa kehyksen 28*45 (rima), katso luonnosta. Siihen ruuvaan ulkoverhouspaneelin pystysuunnassa, yritän löytää noin 12 mm paksun paneelin, jotta siitä ei tulisi liian raskasta. Ehkäpä uloin pystysuuntainen (se, johon saranat kiinnitetään) voisi olla 45*45 vakauden vuoksi?
Ajattelin laittaa riman pystysuoraan paneelin sijaan, mutta se pitäisi asettaa vain 2-3 mm välein näkösuojan vuoksi. Osin se tulee kaksin verroin raskaammaksi verrattuna paneeliin ja osin 2-3 mm raot voivat "viheltää" tuulen puhaltaessa.
Ajattelin rakentaa melko korkean (2,5 metriä) portin noin 120 cm leveäksi kahdella ovella. Olen hieman epävarma rakenteesta, mitoista ja sellaisista.
Vasemmalla minulla on varasto ja oikealla juuri istutettu pensasaita (tuija). Aukko/portti on noin 1,2m, joten ajattelin kahta "ovilehteä".
Siitä tulee korkea, jalkapallokenttä on vähän matkan päässä, joten se toimii myös näkösuojana.
Aivan aidan vieressä (aukko oikealla puolella kuvassa) ajattelin valaa paalun ja laittaa 95*95 noin 2,7 m korkean tolpan, johon oikea ovi kiinnitetään. "Ylähirsi" 95*22 sieltä varastoon niin, että tolppa ei huoju sivusuunnassa.
Ovenlehdet ovat 0,6 m leveitä ja 2,5 m korkeita. Ajattelin rakentaa kehyksen 28*45 (rima), katso luonnosta. Siihen ruuvaan sitten vaakasuuntaisen ulkopaneelin, yritän löytää noin 12 mm paksun paneelin, jotta siitä ei tule liian raskas. Ehkä uloin pystysuora (johon saranat kiinnitetään) pitäisi olla 45*45 vakauden takia?
Leikin ajatuksella laittaa rima pystysuoraan paneelin sijaan, mutta se pitäisi laittaa vain 2-3 mm välein näkösuojan vuoksi. Osittain se olisi kaksinkertaisen raskas paneeliin verrattuna ja osittain ehkä 2-3 mm raot alkaisivat "viheltää" tuulessa.
Vinkkejä saranoista, "tappeja alas maahan" jotta ovet pysyisivät paikoillaan, otetaan myös kiitollisuudella vastaan!
[kuva] [kuva] [kuva] [kuva]
Näyttää mielestäni hyvältä.
Varmista vain, että käytät ulkokäyttöön tarkoitettuja saranoita, mieluiten ruostumattomia. Ja ehdottomasti ei sähkösinkittyjä.
Näyttää mielestäni hyvältä.
Pidä vain huolta, että käytät ulkokäyttöön tarkoitettuja saranoita, mieluiten ruostumattomia. Ja ehdottomasti ei sähkösinkittyjä.
Kiitos! Ja hyvä vinkki saranoista, en ollut ajatellutkaan sitä!