Hei,

Olen miettinyt, että käyttäisin raakalautaa nykyaikaisempien levymateriaalien sijaan kipsilevyjen takana.

Talo on vuodelta 1945 ja on niin sanottu rankarunkoinen talo. Aion lisäeristää sisäpuolelta, luultavasti puukuitueristeellä.

Onko ideani täysin hullu, vai onko ihmisiä, jotka tekevät näin? Aikataulullisesti se on hitaampaa, mutta en oikein näe, että se veisi kohtuuttoman kauan.

Ehdottomasti ei väärin. Niin tehtiin ennen, jos oli varaa.

On olemassa yksittäisiä talotoimittajia, jotka käyttävät tätä edelleen. Vankka ja hyvä.

Varmista, että otat raakapontin sisälle hyvissä ajoin, jotta se kuivuu kunnolla ensin, se voi kutistua aika paljon.

• Tykkään
Nicolae ja 1 muu
  • Laddar…
nino sanoi:
Varmista, että tuot raakapontit sisään hyvissä ajoin, jotta ne kuivuvat kunnolla, sillä ne voivat kutistua melko paljon
Kiitos, noin 14 päivää etukäteen?

Onko ponttilaudoitus täysin tarpeeton tähän?

Mitä etuja näette raakapontin käytössä rakennuslevyihin verrattuna?

En ole TS. Mutta näen edun, ei tarvitse huolehtia mahdollisista myrkyistä levyssä.

harry73
Ne kestävät vettä paremmin

• Tykkään
GKS
  • Laddar…
Aiotko tehdä työn itse? Silloin se ei ole täysin hullua, vaan vain epäilyttävää minun mielestäni. OSB maksaa noin 40 kr/neliömetri ja råspont ehkä 65%. Råspont on siis yli 50% kalliimpaa materiaaliltaan. Lisäksi on huomattavasti enemmän työtä råspontin kanssa siitä lähtien, kun viet sen ulos lauta-alueelta siihen asti, kun se kiinnitetään, ja sinun on myös varottava materiaalin liikkeitä. Olisin arvioinut, että kuluu vähintään kaksinkertainen aika rakentaa råspontilla verrattuna OSB:hen.

• Tykkään
Lars48
  • Laddar…
Käytin raakaponttia kipsilevyn alla talossani, enimmäkseen siksi, että se oli joissain tapauksissa jo seinillä, ja muissa syissä siksi, että sain paljon raakaponttia kun purin vanhoja sisäseiniä. Asun talossa, joka on rakennettu vuonna 1920, jossa on pystyssä olevat laudat runkona. Sisäseinät ovat joissain tapauksissa 2 tuuman pystyssä olevia lautoja 1 tuuman makuullaan olevan raakapontin kummallakin puolella ja sen päällä masoniittia, joka on luultavasti tullut myöhemmin, alun perin se näyttää olleen jännityspaperia. "Uudemmat" sisäseinät (50-60-lukujen ehkä) rakennettiin 2 tuuman listoista 17 mm paksun raakapontin ja masoniitin kanssa.

Vanha 1 tuuman raakapontti on kuivunut, vääntynyt ja kieroutunut ja kaiken lisäksi siihen on lyöty kiilanauloja. Joten se on ollut melko raskasta työtä saada ne seinät tasaisiksi. Mutta ne ovat erittäin jäykkiä...

Raakapontti (17 mm) uudemmista seinistä, jotka olen purkanut, olen kierrättänyt ja käyttänyt kipsilevyn alla uusissa seinissä. Toki, vähän enemmän työtä kuin OSB:llä, mutta ei ylitsepääsemättömästi. Ei tarvitse olla erityisen tarkka. Naulapistooli on etu, koska nauloja tulee todella paljon. Myös kaikki sähkö- ja LVI-materiaali, joka on tarkoitettu asennettavaksi levypaksuuksilla, jotka ovat noin 12-13 mm:n kerrannaisia, on hieman hankalaa. Tälle on olemassa myös hyviä ratkaisuja, kuten teleskooppiset rasiat jne.

Vanhan 1 tuuman raakapontin, joka jäi yli, olen heittänyt pois tai käyttänyt harvataitoksena ja vastaavina. Kaikki puhe siitä, että ennen oli hyvää puutavaraa on vain puhetta. Puutavaraa käytettiin siihen, mihin se soveltui. Ja huonointa on käytetty raakaponttiin ja vastaaviin. Ei ole epätavallista, että on olemassa kämmenenkokoisia oksia ja vastaavia, jotka ovat saaneet nämä laudat vääntymään kunnolla.

Mielenkiintoista :)

Kuinka kauan puutavaran kuivaaminen yleensä kestää, jos lämpötila on noin 16 astetta?

Minulla on raakapontti esivalmistetussa talossani vuodelta -89.

Todennäköisesti paljon halvempaa kuin levy, koska puun laatu on erittäin huono (raakapontin sahauksesta syntyvää hukkapuuta), mutta se toimii erittäin hyvin paitsi silloin kun pitää ruuvata kohtaan, jossa ei ole puuta.

On myös etuja, ruuvit kiinnittyvät paremmin puuhun kuin lastulevyyn.

Eräs tuttavani käytti raakalautalautoja seinillään. Ne on nopea asentaa, mutta se saattaa maksaa hieman enemmän.
Pohdin myös tätä. Raakalauta vai OSB. Nykyisessä talossamme (Fiskarhedenvillan) on lastulevyä kipsin takana. Luulen, että se on halvin ratkaisu, mutta mielestäni on hankalaa kiinnittää ruuveja siihen materiaaliin. Autotallissa on OSB, mikä tuntuu jostain syystä paremmalta.

A
Isäni on aina käyttänyt raakaponttia kipsilevyn takana omassa 30-luvun talossa. Hänen mielestään se on tuntunut turvallisemmalta (ottaen huomioon, mitä aiemmin on ollut OSB:ssä) ja mukavammalta työskennellä (monia kulmia ja nurkkia 30-luvun talossa).

Toimii hyvin kumpi tahansa.
Olen käyttänyt molempia materiaaleja kipsin alla talossamme vuodelta -48.
Niissä tapauksissa, joissa seinä ei ole ollut täysin purettu vaan vain hieman korjattu, olen palauttanut sen 17x95:llä, joka tapauksessani sopii täydellisesti vanhaan ponttiin.
Kun rakennan täysin uuden seinän puolen, laitan OSB:n alle.

• Tykkään
Terrific
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.