En ole täysin varma, että tämä ketju kuuluu tänne, mutta kokeillaan.

Olen kiinnostunut tekemään pari leikkuulautaa ja olen lukenut hieman puulajeista. Suositellut puulajit olisivat pyökki, vaahtera, kirsikka, saksanpähkinä ja vältettävät puulajit ovat mm. tammi ja mänty.

Olen kokeillut eri vaihtoehtoja, mutta haluaisin hieman erilaisen sävyn puuhun, joka ei kallistu niin paljon keltaiseen. Onko teillä suosituksia tavoista tai puulajeista, joita käyttää tämän saavuttamiseksi? Tiedän, että Osmolla on kovavahaöljy, joka nimeltään "Natur" ja on hieman valkopigmentoitu, mutta mielestäni se tuntuu liian vahvalta leikkuulautaan.

Voisiko esimerkiksi antaa puun maata ja imeytyä pari kuukautta auringossa? Puuhan harmaantuu itsestään sääolosuhteissa. Muistaakseni tavallisella teellä voi olla "vaalentava" vaikutus. Ehkä antaa sen maata jonkin aikaa teen kanssa...? Ammun lonkalta tässä :) Haluan pitää sen mahdollisimman luonnollisena ja käsittelemättömänä. Ehkä lopulta kyse on vain täydellisen puulajin löytämisestä?

Katso kuva viitteenä hienosta käsittelystä ja sävystä.

Kiitollinen teidän inputista!

• Kaksi käsintehtyä puista leikkuulautaa, joissa on kaunis, silkkisen sileä pinta ja pehmeä puun luonnollinen väri, seisoo puupöydällä.
  • Tykkään
Jochi
  • Laddar…
K
Miksi tammea tulisi välttää leikkuulaudoissa? Uskomattoman yleinen puulaji.

Olen käyttänyt Hozon Natural Wood -öljyä, jossa on valkopigmenttiä, sitä voi sekoittaa haluamassasi suhteessa heidän pigmentittömän öljynsä kanssa, jotta saat haluamasi sävyn.

K kniv sanoi:
Miksi tammea pitäisi välttää leikkuulautoissa? Erittäin yleinen puulaji.

Olen käyttänyt Hozon Natural Woodia, jossa on valkopigmenttiä. Sen voi sekoittaa halutussa suhteessa heidän pigmentoimattomaan öljyynsä, jotta saat haluamasi sävyn.
Olin myös yllättynyt, kun kuulin sen! (video YouTubessa, jossa puuseppä kävi läpi erilaisia puulajeja) mutta ilmeisesti syynä on se, että tammi on puulaji, jolla on "open grain" ja siten imee kosteutta. En tiedä, mielestäni tammi on todella kaunis ja näyttää toimivan hyvin.

Mikä hyvä vinkki! Miltä se öljy tuntuu ajan myötä? Tarvitseeko käsitellä usein?

K
C carlfredrik sanoi:
Yllätyin myös, kun kuulin sen! (video YouTubessa, jossa kirvesmies kävi läpi erilaisia puulajeja), mutta ilmeisesti syy on se, että tammi on puulaji, jolla on "open grain" ja se sitoo kosteutta. Mutta en tiedä, mielestäni tammi on todella hieno ja näyttää toimivan hyvin.

Mikä hyvä vinkki! Miltä öljy tuntuu jonkin ajan kuluttua? Tarvitseeko hoitoa usein?
Linkkaa mielellään. Monet käyttävät tammea juuri leikkuulautoihin, joten olen hieman kriittinen siihen väitteeseen, kunnes toisin todistetaan. Joten mielellään vähän lisää lihaa luiden ympärille kiitos.

Lopputulos riippuu valtavasti puustasi, ja voi tehdä saman asian kahdella täysin erilaisella puulla (mutta samalla puulajilla) ja saada silti täysin erilaisia tuloksia riippumatta öljystä, jota käytät.

Mutta mielestäni se on todella hyvä, päihittää Odies kovan vahaa öljyn ja ennen kaikkea lakaisee maton Herdins öljyiltä, jotka ovat kuitenkin suuri ja tunnettu merkki. Olen enimmäkseen käyttänyt väritöntä, mutta se on sama öljy pohjimmiltaan, käsittääkseni vain vähän valkoista pigmenttiä "Natural Woodissa" juuri ehkäisemään kellastuvaa vaikutusta, jonka voi joskus havaita. Hozonilla on myös kova vaha öljy ja vain vaha, jossa voit yhdistää kaikki tuotteet juuri kuten haluat.

• Tykkään
carlfredrik
  • Laddar…
K
C carlfredrik sanoi:
Yllätyin myös, kun kuulin sen! (video YouTubessa, jossa kirvesmies kävi läpi erilaisia puulajeja) mutta ilmeisesti syy siihen, että tammi on puulaji, jolla on "avoin syy", joten se imee kosteutta. Mutta en tiedä, mielestäni tammi on todella hienoa ja näyttää toimivan hyvin.

Mikä hyvä vinkki! Miltä se öljy tuntuu ajan myötä? Tarvitseeko käsitellä usein?
Kaikki leikkuulautani, riippumatta siitä, ovatko ne ostettuja vai itsetehtyjä, tarvitsevat välillä hieman rakkautta. Kerran puolen vuoden välein tai kerran vuodessa on yleensä sopiva, kaikki riippuu siitä, kuinka paljon kulutusta ne saavat ja onko kyseessä päätypuu vai tasapinta. Olen aiemmin usein käyttänyt puhdasta oliiviöljyä, toiminut hyvin mutta tarvitsee öljytä huomattavasti useammin silloin.

K kniv sanoi:
Linkitä mielellään. Monet käyttävät tammea juuri leikkuulautoihin, joten olen hiukan lähdekriittinen siihen väitteeseen, kunnes toisin todistetaan. Joten mielellään vähän enemmän lihaa luiden ympärille siinä kiitos.

Lopputulos riippuu todella paljon puustasi, ja voit tehdä saman asian kahdella eri tavalla eroavilla puukappaleilla (mutta samalla puulajilla) ja saada täysin eri tulokset riippumatta öljystä, jota käytät.

Mutta mielestäni se on todella hyvä, päihittää Odies kovan vahan öljyn ja ennen kaikkea pesee lattiaa Herdinsin öljyillä, jotka ovat muutenkin suuri ja tunnettu merkki. Olen enimmäkseen käyttänyt sitä pigmentitöntä, mutta se on sama öljy pohjimmiltaan, jos olen ymmärtänyt oikein, vain vähän valkoista pigmenttiä "Natural Woodissa" juuri vastustaakseen sitä keltaista efektiä, joka voi joskus ilmetä. Hozonilla on myös kova vahan öljy ja pelkkä vaha, jossa voit yhdistellä kaikkia tuotteita juuri niin kuin haluat.
Täysin oikein, täytyy olla lähdekriittinen. Tässä on video:

Katsoin paljon videoita ja listasin vain eri puulajit kohtien "Käytettäväksi" ja "Vältettäväksi" alle, ja siellä "vältettäväksi" päätyi tammi sen jälkeen, kun näin tämän videon. On täysin mahdollista, että syy, jonka hän mainitsee, on täysin epäolennainen. Sitä en tiedä mitään.

K kniv sanoi:
Kaikki leikkuulautani, olivatpa ne sitten ostettuja tai itse tehtyjä, tarvitsevat välillä hieman huolenpitoa. Kerran puolessa vuodessa tai kerran vuodessa on yleensä sopivaa, kaikki riippuu siitä, kuinka paljon kulutusta ne saavat ja ovatko ne päätypintaa vai tasopintaa. Olen aiemmin usein käyttänyt puhdasta oliiviöljyä, toiminut hyvin mutta niitä täytyy öljytä huomattavasti useammin.
Mutta jos annan esimerkiksi leikkuulaudan, joka on käsitelty "Natural Wood" -aineella, eikö valkaiseva vaikutus häviä ajan myötä, jos laudan saaja ei itse huolla sitä samalla öljyllä?

K
C carlfredrik sanoi:
Mutta jos annan esimerkiksi leikkuulaudan, joka on käsitelty "Natural Wood" -öljyllä, eikö sen valkeneva vaikutus häviä ajan myötä, jos henkilö, jolle olen antanut laudan, ei itse ylläpidä sitä samalla öljyllä?
Kuinka kauan on ajan mittaan... Kaikki öljyt ja puu elävät ajan kanssa, joten se riski on olemassa riippumatta öljystä luulisin. Mutta uskon, että peruskäsittely kestää kauan, ja jos sitä hoitaa säännöllisesti (riippumatta öljystä), se pystyy säilyttämään värinsä/muotonsa melko hyvin. Mutta vaikea sanoa ilman, että on todella testannut tätä useiden vuosien ajan - voimme testata yhdessä laudassa ja palata tänne 3–5 vuoden päästä jotakin...

En ole ammattilainen kaikissa öljytuotteissa, joten se on varmasti hyvä kysymys esitettäväksi Alexille, joka on Hozonin takana. Saat vastauksen päivän kuluessa tai niin, hän on loistava ja huipputason palvelu! https://www.wikstrominterior.se/kontakt/

• Tykkään
carlfredrik
  • Laddar…
K
C carlfredrik sanoi:
Täsmälleen, täytyy olla lähdekriittinen. Tässä on video:
[media]
Katsoin paljon videoita ja listasin vain eri puulajit "Käytettävät" ja "Vältettävät" alle, ja vältettävien alle päätyi tammi nähtyäni tämän videon. On täysin mahdollista, että syy, jonka hän mainitsee, on täysin merkityksetön. Sitä en tiedä.
Kiitos, katson myöhemmin tänä iltana.

K kniv sanoi:
Kuinka kauan on ajan mittaan.. Kaikki öljyt ja puu elävät ajan kanssa, joten luulen, että riski on olemassa riippumatta öljystä. Mutta uskon, että peruskäsittely kestää pitkään ja jos sitä hoitaa säännöllisesti (riippumatta öljystä), se säilyttää värinsä/muotonsa aika hyvin. Mutta vaikea sanoa ilman, että olisi todella testannut tätä useiden vuosien ajan. Voimme kai testata yhdellä laudalla ja palata tähän 3-5 vuoden kuluttua jotain sellaista...

En ole ammattilainen kaikissa öljytuotteissa, joten se on varmaan hyvä kysymys kysyä Alexilta, joka on Hozonin takana. Saat vastauksen päivän sisällä tai niin, hän on mahtava henkilönä ja tarjoaa huippupalvelua! [linkki]
Mahtavaa! Arvostan apuasi. Lähetän varmaan sähköpostiviestin Alexille!

K
C carlfredrik sanoi:
Aivan oikein, on oltava lähdekriittinen. Tässä on video:
[media]
Katsoin massan videoita ja listasin vain eri puulajit "Käytettäväksi" ja "Vältettäväksi", ja tammi päätyi vältettävä-listalle nähtyäni tämän videon. On täysin mahdollista, että syy jonka hän mainitsee, on täysin epäolennainen. Siitä en tiedä mitään.
Olen edelleen hyvin skeptinen. Löydän aiheesta uskomattoman vähän yleisesti ottaen, ja jos se on niin huonoa kuin hän väittää, useita kertoja, niin hän ei pitäisi olla ainoa, joka osallistuu keskusteluun. Ja yleisesti ottaen impressioni hänestä on heikko kun video on niin tiukasti editoitu. Ja myös tosiasia, että katsojat loistavat poissaolollaan, tekee minut hieman epäilevämmäksi. Lisäksi hän myös väittää, että kirsikka täytyy olla 50mm paksu jos päästäytettyä puuta käytetään, ilman enempää perusteluja väitteelle. On muutamia muita kysymyksiä, joita hän ei kehitä enempää, joten kokonaisuutena en anna paljonkaan tuolle videolle.

Mutta koko asiaan, jonka hän perustaa, on yksi ainoa väite siitä, että tammen kuidut imevät niin paljon vettä ja bakteereja, että se ehtii homehtua. Mitä tapahtui viimeistelylle ja puun kyllästämiselle öljyllä? Sen hän jättää täysin pois. Eikö hän puhdista niitä ja anna sitten seisoa pimeässä ja kosteassa pitkän aikaa?
Ei. Tamminen leikkuulauta päästä tai tasopinnalta, joka on hyvin kyllästetty öljyllä ja mahdollisesti vahattu, joka puhdistetaan käytön jälkeen ja pyyhitään kuivaksi (ei ilmakuivaus), jota käytetään päivittäin/usein ja saa vähän uutta öljyä tarpeen vaatiessa, kestää kauan eikä aiheuta minkäänlaisia ongelmia.

• Tykkään
carlfredrik
  • Laddar…
K kniv sanoi:
Olen edelleen erittäin skeptinen. Löydän aiheesta uskomattoman vähän, ja jos se on niin huonoa kuin hän väittää, useita kertoja, ei hän saisi olla ainoa osallistuja keskustelussa. Ja yleisesti ottaen häneen jäävä vaikutelma on heikko, kun video on niin voimakkaasti editoitu. Ja myös se tosiasia, että katsojat puuttuvat, tekee minut hieman epävarmaksi. Lisäksi hän myös väittää, että kirsikan on oltava 50 mm paksu, jos päätypintaa käytetään, ilman lisäargumentteja, jotka tukevat väitettä. On joitakin muita kysymyksiä, joita hän ei kehitä, joten yhteenvetona en anna paljon tälle videolle.

Mutta kaiken, mitä hän rakentaa, on yksittäinen argumentti siitä, että tammen kuidut imevät niin paljon vettä ja bakteereja, että se sitten ehtii mädäntyä. Mitä tapahtui viimeistelylle ja puun kyllästämiselle öljyllä? Sen hän jättää täysin pois. Ja eikö hän pese niitä ja sitten anna niiden seistä pimeässä ja kosteassa pitkän aikaa?
Eiiii. Päätypinnan tai tasaisen pinnan tamminen leikkuulauta, joka on hyvin kyllästetty öljyllä ja mahdollisesti vahalla, joka pestään käytön jälkeen ja kuivataan (ei ilmakuiivaukseen), jota käytetään päivittäin/usein ja saa hieman öljyä tarvittaessa, säilyy pitkään eikä siitä ole mitään ongelmaa.
Ja sillä siirrän "tammi" "Vältä" -listaltani "Käytä" -listalleni. Kiitos ammattimaisesta panoksesta!

C carlfredrik sanoi:
En ole täysin varma siitä, onko tämä keskustelu oikeassa paikassa, mutta kokeillaan.

Haluaisin tehdä pari leikkuulautaa ja olen lukenut hieman puulajeista. Suositeltavia puulajeja olisivat pyökki, vaahtera, kirsikka, pähkinäpuu ja vältettäviä lajikkeita ovat muun muassa tammi ja mänty.

Olen kokeillut joitakin eri lajikkeita, mutta haluaisin hieman erilaisen sävyn puuhun, joka ei kallistuisi niin paljon keltaiseen. Onko teillä suosituksia tavoista tai puulajeista, joita voisi käyttää tämän saavuttamiseksi? Tiedän, että Osmo tarjoaa kovavahaa nimeltä "Natur", joka on hieman valkopigmentoitua, mutta se tuntuu liian voimakkaalta käyttää leikkuulaudassa.

Voisiko esimerkiksi antaa puun olla muutaman kuukauden auringossa? Puuhan harmaantuu itsestään sään vaikutuksesta. Olen myös kuullut, että tavallinen tee voi vaikuttaa "valkaisevasti". Ehkä antaa sen liota teeveteen...? Ammun täältä lonkalta :) Pitäisin sen mieluiten mahdollisimman luonnollisena ja käsittelemättömänä. Ehkä loppujen lopuksi kyse on vain täydellisen puulajin löytämisestä?

Katso kuva viitteeksi hienosta käsittelystä ja sävystä.

Kiitollinen teidän informaatiostanne!
Jos etsit vaaleampaa puulajia, saarni on melkein valkoinen. En kuitenkaan tiedä, miten hyvä se olisi leikkuulautoihin. Se on kovaa mutta erittäin huokoista. Jos se on käsittelystä kiinni, voit aina kokeilla pähkinäöljyä. Se ei ole yhtä keltainen kuin pellavaöljy. Parafiinia voi myös käyttää (elintarviketurvallinen) ja mehiläisvaha saattaisi toimia, mutta sitä en ole koskaan kokeillut. Toivottavasti tästä oli apua!

Ehkä parasta ottaa pari puupalaa ja kokeilla eri käsittelyjä.

Itse käytän vain kotitekoista sekoitusta mehiläisvahaa ja parafiinia puuleikkuulautoihini, mutta en mieti niin paljon ulkonäköä, vaan ainoastaan toimivuutta.

C carlfredrik sanoi:
En ole aivan varma, että tämä ketju päätyy oikeaan paikkaan täällä, mutta kokeillaan.

Olen kiinnostunut tekemään pari leikkuulautaa ja olen lukenut hieman puulajeista. Suositeltavia puulajeja olisivat pyökki, vaahtera, kirsikka, saksanpähkinä ja välttää pitäisi tammea ja mäntyä.

Olen kokeillut erilaisia, mutta haluaisin hieman erilaisen sävyn puuhun, joka ei vedä niin paljon keltaiseen. Onko teillä suosituksia tavoista tai puulajeista, joita voisi käyttää tämän saavuttamiseksi? Tiedän, että Osmolla on kovavahaaöljy, joka nimeltään "Natur", joka on hieman valkoisen pigmentoitu, mutta mielestäni se tuntuu liian voimakkaalta leikkuulaudalla käytettäväksi.

Voisikohan esimerkiksi antaa puun maata muutaman kuukauden auringossa? Puuhan harmaantuu itsestään säässä ja tuulessa. Minulla on myös käsitys, että tavallisella teellä voi olla "vaalentava" vaikutus. Ehkä antaa sen maata ja liota hetken teessä...? Heitän tässä vain ideoita :) Haluaisin pitää sen mahdollisimman luonnollisena ja käsittelemättömänä. Ehkä lopulta on kyse vain täydellisen puulajin löytämisestä?

Katso kuva viitteeksi hienosta käsittelystä ja sävystä.

Kiitollinen palautteestanne!
Luulen, että tee värjää tummaksi, riippuen tietenkin teen tyypistä, koska se voi olla mitä tahansa.
Sitomalla joukon leikkuulautoja rantaan vuodeksi saattaisi varmasti antaa etsimäsi vaikutuksen. Tässä LUULEN, että puun kuidut hioutuvat ja hajoavat hiekan, veden, auringon ja suolan vaikutuksesta. Toisin sanoen mahdollisesti karhea pinta, joka kaipaa imeä itseensä rasvaa ja kosteutta.
Voisit kokeilla soodaa ja syövyttää puuta. Se näyttäisi varmasti hienolta. Seuraava kysymys on, kuinka säilytät viimeistelyn mutta teet sen hydrofobiseksi/ kyllästyneeksi. Carnaubavaha ei saisi tummentaa puuta merkittävästi, mehiläisvaha ei myöskään niin paljon, mutta uskon sen tummentavan jonkin verran. Mineraaliöljy on tällöin se öljy, jota käytät, pellavaöljy muuttuu erittäin keltaiseksi, vaikka se onkin kaunis tammessa. Ehkä valkoisen pigmentin sisältävä vahaöljy on ratkaisu? Kuten joku sanoo ketjussa: kaikki puulajit reagoivat eri tavoin. Tammi muuttuu lämpimäksi ja kauniiksi pellavaöljystä, koivu ei ole yhtä kauniisti kellertävä. Sinun täytyy kokeilla, mutta se on juuri se, mikä on niin hauskaa!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.