Hei

Minulla on seinä, jonka haluan purkaa, olen melko varma, että se on kantava. Talo on rakennettu puusta, 50-luvulla, siinä on yläkerta ja kellari.
Aion rakentaa uuden seinän noin 500 mm sivuun ja toisen, joka tulee 700 mm toiseen suuntaan, siitä tulee kylpyhuone.
En usko, että ne voivat kantaa kuormaa, koska ne sijoittuvat kellarin seinän ulkopuolelle, oletan, että kuorma kantavasta seinästä on juuri siinä, koska se lepää kellarin seinällä.

Joten minun täytyy keventää sitä liimapuupalkilla tai teräksisellä I-palkilla, katto on korkea (2500 mm), joten siellä on tilaa.
Ensimmäinen kuva koskee sitä, miltä seinä näyttää, toinen kuva miten olen ajatellut keventää sitä.

Sininen = isompi tukipuu 95x95 mm, muut tuet ovat 58x46 mm, verhoiltu raakapontilla molemmin puolin.
Musta = uudet tukipuut (pilarit)
Punainen = uusi palkki, 2700 mm
Ihan vasemmalla kuvassa on savupiippu.

Kysymys on, mihin mittoihin minun pitäisi tähdätä? ajattelen, että on parempi ottaa vähän ylimääräistä mukaan.

• Puurunkoinen seinä, jossa on aukko ja näkymä huoneeseen, jossa on huonekaluja ja työkalupakka. Seinä on osittain purettu.
  • Puuverhoiltu seinä, johon on merkitty sinisellä ja mustalla pystypalkit sekä punaisella vaakasuuntainen palkki, huonekalut taustalla näkyvät.
Todennäköisesti liimapuuta 90x225 tai 90x312, mutta sinun tulisi antaa suunnittelijan katsoa sitä. Sinun on tietysti myös varmistettava, että pylväillä on riittävä kantavuus.

BirgitS
Sanoisin, että on liian vähän tietoa sopivista mitoista, koska se riippuu myös sellaisista tekijöistä kuin katon paino, lumivyöhyke jne.

Kantaviin rakenteisiin tehtävät muutokset tulee normaalisti ilmoittaa kunnalle, joka hyväksyy ne ennen purkutöiden aloittamista.

• Tykkään
MultiMan ja 1 muu
  • Laddar…
Yleisesti ottaen tuo näyttää heikolta ollakseen kantava seinä..

Mahdollisesti sinulla on kantava pylväs (siihen paikkaan, johon itse suunnittelit laittaa pylvään), mutta en näe mitään muuta, mikä näyttäisi tarpeeksi raskaalta ollakseen kantava..

Onko sinulla talosta piirustuksia?

Violina Violina sanoi:
Yleisesti ottaen tuo näyttää heikolta kantaakseen kantavan seinän..

Mahdollisesti sinulla on kantava pylväs (siellä missä ajattelit itse laittaa pylvään), mutta en näe mitään muuta, joka näyttäisi riittävän vahvalta ollakseen kantavaa..

Eikö sinulla ole minkäänlaisia piirustuksia talosta?
Hei

Joo, se oli myös minun ensimmäinen ajatukseni, mutta yläkerran lattiajuoksut näyttävät lepäävän sen päällä, kummallista kuitenkin, että sen pitäisi kantaa 1/3 koko yläkerrasta ja se on heikko monilla kerroksilla. Katso alla olevat kuvat.

• Rakenteelliset puiset palkit, joissa on kulumisen jälkiä ja kerroksellisuutta.
  • Puulattian tukipalkki, jossa näkyy heikko rakenne ja vaurioita. Yläkerran kantava palkki, jonka kerrokset ovat ohuita.
  • Katossa olevia puupalkeja ja eristysmateriaalia; bjälkeissä on näkyviä nauloja ja lastia, liittyy keskusteluun kattorakenteen kantavuudesta.
Kuten sanottu, tarvitset suunnittelijan ennen kuin jatkat, mutta edellytykset näyttivät periaatteessa identtisiltä kuin voin nähdä kuvistasi yhdessä paikassa, jossa tein saman manööverin, ja meillä oli erittäin hyvä suunnittelija mukana. Se on lankku-seinä ja välipohjan palkisto näyttäisi kulkevan ristikkäin seinän kanssa, joten se on todennäköisesti kantava. Lumivyöhykkeitä vaikuttavat mitoitukseen.

Jos aiot vain avata sinisen säännön ja oikean mustan välissä, jonka olet piirtänyt, ei ole syytä vetää palkkia ohi vasemmalle, vaan palkki helpottaa vain avausta - ellei ole käytännön syitä.

Muuten tunketat vain kummallekin puolelle, tunkki pitäisi olla mieluiten kaksinkertaisen lankun päällä yli koko pituuden, jonka aiot poistaa. Aseta ne niin, että saat varmasti palkin sitten sisään, tai laita palkki ensin tunkin sisäpuolelle. Purkaa varovasti ja kiinnitä huomiota, jos saha tarttuu kiinni – se on merkki siitä, että sinulla on kuormaa seinällä.

Mutta jälleen, ota yhteyttä suunnittelijaan, jotta saat laskelman.

mexitegel mexitegel sanoi:
Tarvitset tosiaan rakennesuunnittelijan ennen kuin etenet, mutta lähtökohdat näyttivät periaatteessa identtisiltä kuin eräässä paikassa, jossa teimme saman toimenpiteen ja meillä oli todella hyvä rakennesuunnittelija mukana. Se on lankkuseinä ja välipohja näyttäisi kulkevan seinän suuntaisesti, joten se on erittäin todennäköisesti kantava. Lumivyöhyke vaikuttaa mitoitukseen.

Jos avaat vain sinisen palkin ja oikean puoleisen mustan välistä, ei ole todennäköisesti mitään syytä vedettää palkkia vasemmalle, vaan palkki helpottaa vain aukkoa - ellei siinä ole käytännön syitä.

Muuten vain tuet molemmilta puolilta, tukija pitäisi olla mieluiten kaksinkertaisella lankulla koko poistettavan matkan yli. Aseta ne niin, että saat varmasti laitettua palkin sisään myöhemmin, tai aseta palkki ensin tukijan sisäpuolelle. Pura varovasti ja ole tarkkaavainen, jos saha alkaa puristaa kiinni - se on merkki siitä, että seinällä on kuormaa.

Mutta toistan, ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan, jotta saat laskelman.
Kyllä, etsin jonkun, joka voi katsoa sitä. Kiitos kaikista ideoista.

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.