Meillä on olohuoneessa avotakka + seinä, joka on muurattu punaisesta tiilestä. Jotta se varastaisi vähän vähemmän valoa, vaimo haluaa rapata sen valkoiseksi. Hän uskoo, että hän voi tehdä sen itse, mutta minä epäröin... Kysymys kuuluu: tekeekö sen itse? En ole täysin kädetön, mutta en ole rappausta tehnyt muuta kuin parantanut talon sokkelia. Miten edetä? Tarvitaanko vahviketta?

Tyylikäs,
"Valitettavasti" meidän muurattu takaseinä on hieman suurempi, mutta kun kerran on saanut tyylin hallintaan, niin luulen ettei sillä ole väliä...

Käytitkö jotain vahvistusta, vai laitoitko vain rappauksen suoraan tiileen? Miten teit kulmavahvistuksen kanssa?

Puhdistettu osa on suurempi kuin mitä näkyy. Jatkuu savupiipun takana. Arvelisin, että puhdistimme noin 20 m². Emme käyttäneet mitään vahvistusta. Mahdollisesti sitä olisi ehkä tarvittu kiertoilmatakan yläpuolelle, missä näkyy pieniä halkeamia tulen jälkeen.
Emme myöskään käyttäneet mitään kulmavahvistusta.

Levittäminen muistuttaa vähän laajemmin tasoittamista, mutta hieman paksummalla kerroksella. Kun se on kuivunut jonkin aikaa, käytetään vaahdolla peitettyä rappauslautaa halutun alustan muotoiluun.

Terveisin
P.

Jotta voisit putsata liesi, sinun kannattaa käyttää jotakin niistä laasteista, joita Fasting65 mainitsee, tai sitten löytyy Optiroc B-laasti, joka on erittäin helppo työskennellä. Sekoita sankoon porakoneella ja vispilällä. Kastele seinä hyvin ruiskulla ja laita ensimmäinen kerros ohuelti. Sitten levität toisen kerroksen laastilastalla. Kärki- tai kulmalasta on hyvä reunoille ja nurkille. Riippuen siitä, millaisen rakenteen haluat laastille, vaihtoehtoja on vaikka kuinka monta, mutta itse suosin vaakasuoroin harjaamista niin, että siitä tulee kaunis elo ja varjoja. Onnea matkaan!

Fasting65,

Sain vaikutelman, että et siivonnut itse, vai? Jos olen oikeassa, miksi ulkoistit sen?

K
Optiroc B-bruk on nykyään nimeltään Serpo 222, koska Optiroc ei ole enää olemassa, vaan sen nimi on maxit. Serpo 224 soveltuu paremmin avotakalle, koska se on joustavampi.

Tabors39: Syy siihen, miksi saat hieman halkeamia, on se, että kipsi on jäykkä. Se ei jousta lämpöliikkeissä samalla tavalla kuin KCC olisi tehnyt.

Mikä tekee KC:stä joustavan, on kalkki, joten B-bruk (35/65/550) on vähemmän joustava kuin C-bruk (50/50/650).

ktm250 sanoi:
Tabors39: Syy, miksi saat vähän halkeamia, johtuu siitä, että kipsi on jäykkää. Se ei jousta lämmönliikkeiden mukana samalla tavalla kuin KCC olisi tehnyt.
Olen epäillyt, että se johtuu jäykkyydestä. Rappasimme myös noin 20 m² vastaavaa seinää viereisessä hallissa Serpo 224:llä, mutta amatöörinä koin, että hyvän lopputuloksen saaminen oli äärettömän paljon vaikeampaa kuin kipsilaastilla, joten päätimme ottaa sen oikopolun. Halkeamat eivät ole pahempia kuin että on katsottava erittäin tarkasti nähdäkseen ne.

Ystävällisin terveisin
P.

Kolo: Joitakin asioita on vain hyväksyttävä, että ammattilaiset tekevät paremmin. Hitto, että rappaaminen on yksinkertaisesti työlästä. Tässä elämässä on valittava taistelunsa, ja rappaustyöt tekevät kokeneet ammattilaiset yksinkertaisesti paremmin kuin minä.

Ensinnäkin, rappauslaastin saaminen ylös on todella vaikeaa. Toki tätä taitoa voi harjoitella, kuten paljon muutakin.
Toiseksi, meidän uunissamme on satoja kiloja rappausta. Rappaaminen on raskasta.
Kolmanneksi, on vaikea tietää MILLOIN tasoittaa rappausta, eli milloin rapaus on jähmettynyt tarpeeksi.
Neljänneksi, on yhtä vaikeaa saada sileitä pintoja, jotka näyttävät hyviltä myös sivuvalossa.
Viimeiseksi muttei vähäisimmäksi: Maallikko voi helposti työstää rappausta liian kauan. Jos työstää rappausta liian pitkään, saa esiin hienoimmat jyvät ja nestettä. Jäljelle jäävät karkeimmat partikkelit ja vähän sideainetta. Tulos on ruma.

...mutta JOS jaksaa ottaa haasteen vastaan, voi alkaa rappaamaan. Minulla on parempaa tekemistä meidän talon kunnostusprojektissa.

Toinen vaihtoehto rappaukselle on maalata paksulla valkoisella maalilla niin, että siitä tulee valkoinen mutta kivirakenne säilyy. Mitä maalia jne. käytetään, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta mielestäni tämä on siistiä.

• Tykkään
MariaT75
  • Laddar…
K
Ympärivärjätty slammattu tasoite voi myös olla todella tyylikäs.

Muurari, joka teki meidän kakluunin, levitti rappauksen. Kysyin, mitä hän käyttää, ja vastaus oli "Kalkki ja hiekka".
Kun näin, miten hän työskenteli, tajusin, että suurin ero amatöörien ja ammattilaisten välillä on se, että ammattilaiset sotkevat paljon enemmän.

• Tykkään
Oskar Sandström ja 2 muuta
  • Laddar…
K
Suurin ero ammattilaisten ja amatöörien välillä mielestäni liittyy oikean tuotteen valintaan. Valitettavasti amatööri usein valitsee tuotteita kuten husfix, ja luulee sen olevan jonkinlainen yleistuote, mutta se soveltuu harvoin.

• Tykkään
Oskar Sandström ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.