Hei,

Olen täysin neuvoton, kun en ole onnistunut löytämään vastausta lukemalla, ja ihmiset, joilta kysyn, antavat erilaisia vastauksia.

Olen purkanut saunan kellarissa ja muurannut uudelleen lecaharkoista sisäseinän jakaakseni ison huoneen kahteen osaan. Siellä on vesikiertoinen lattialämmitys ja viime vuonna tein salaojituksen. Kellarissa on kevytbetonista tehdyt seinät, jotka on rapattu ja maalattu sen jälkeen silikaatti- tai kalkkimaalilla. Missä on ollut kosteusläpäisyä, rappaus on huokoinen ja murenee kuin liitu.

Seinissä on tänään erittäin karkea rakenne, ja kun olen nyt hakannut alas kaiken, mikä on ollut irti, haluaisin saada aikaan tasaisen pinnan. Huoneesta tulee 15-vuotiaan poikani, joten en halua kellaritunnelmaa.

Kuitenkin on joitakin kohtia, jotka muodostuivat suuremmiksi rei'iksi, kun hakkasin alas irtonaiset osat. (katso kuvat)

Tavoitteenani on saada aikaan mahdollisimman hieno ja tasainen pinta, jonka sitten voin maalata silikaattimaalilla.

Katso kuvat saadaksesi käsityksen.

Kysymykset:
1. Pitäisikö tasoittaa, slammata tai rapata, vai pitäisikö ne tehdä eri vaiheissa?
2. Mitä materiaalia minun pitäisi käyttää?
3. Mikä on nopeinta?
4. Mikä on halvinta mutta silti oikein?
5. Täytyykö minun hioa kaikki olemassa oleva maali pois?
6. Tarvitseeko minun käyttää pohjustetta? Jos kyllä, niin mitä?

Kiitos etukäteen!

• Vaiheittainen kipsiseinä, jossa on irronneita osia ja paljasta laastia; näkyy myös sinistä maalia kipsin alla ja halkeamia.
  • Karkea, murentunut seinäpinta märkätilassa kellerissa, jossa näkyy kipsin tai laastin epätasaisuuksia ja vikoja, sekä sininen putki vasemmalla.
  • Kellariseinä, josta on lohkeillut rappausta; näkyy paljasta betonia ja sinertävää maalia. Seinän rakenne epätasainen ja eri sävyisiä pintoja.
  • Kellariseinässä on rosoista rappausta ja vaurioita. Näkyy halkeamia ja alueita, joista rappaus on irronnut. Oikealla on puinen ovenkarmi.
  • Kuva kellarin seinästä, jossa on epätasaisuuksia ja paljasta betonia esillä. Seinän pinta on karkea ja osittain rapautunut.
Jos haluat käyttää silikaattia, kaikki maali pitää poistaa, ja sitten voit slamma som lär gå fortast. Spackel ska du inte ha.

Saat vähemmän kellaritunnelmaa ja vähemmän työtä, jos käytät metallirunkoa ja laitat kipsilevyn ulkopuolelle. Muista kuitenkin, että tilassa tulisi olla ilmanvaihto.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.