Tarvitsen apua laskelmien tekemisessä ja haluan keskustella ponttoniratkaisuideoista laituriini liittyen. Sijainti on ahdistava ja avoin Itämerellä. Nykyinen laituri on 8x2 metrin kokoinen, ja siinä on betonilohkare kallion reunalla rannassa sekä noin 10 tonnin betonikasuunin sorapohjalla noin 6 metrin päässä vedessä. Betonikasuunissa on muistaakseni kolme kallioon (?) upotettua paalua. Laituri on ollut jo jonkin aikaa täysin tuhoutunut vaikean jäätalven jälkeen. Kasuuni on kaatunut. Ehkä joku paalu on murtunut. Se on todennäköisesti poistettava.
Harkitsen vaihtaa rakennusratkaisua ja rakentaa rantaan betonilohkaretta kunnolla, johon kiinnittäisin kaksi teräspalkkia, jotka ulottuvat veden ylle. Laiturin on ulotuttava 8 metriä ulos. Betonikannasta voidaan rakentaa varmasti noin metrin verran lisää veteen, mikä jättää noin 7 metriä palkkien varaan.
Onko tällaisen rakenteen rakentaminen realistista? Minkä kokoluokan palkkeja vaaditaan?
Ei ole tarvetta, että ulkoreuna olisi vakaa. On täysin ok, jos se keinuu, mutta sen on kestettävä.
Onko muita toimenpiteitä, jotka voisivat olla sopivia tässä yhteydessä?
Hmm, mielenkiintoista.
Yleensä olisin ehdottanut flytbrygga, mutta olen aika varma, että en hängbrygga on ratkaisu sinulle.
Googlaa kuvia hängbrygga nähdäksesi rakenteen ja voit varmasti rakentaa sellaisen itse.
Kuitenkin, unohda laittaa vene sen viereen. Ne kestävät huonosti sivuttaisvoimia.
Lisään nopean luonnoksen havainnollistamaan edellytyksiä (nykytilanne). Siniset suorakulmiot ovat betonia, Ruskea on laiturin kansi (liimapuuta ym.). Siniset viivat ovat vettä ja kallio. Punainen viiva on sorapohja ja sen alla on arvauksia miltä näyttää.
Kuvahaku sanalla hängbrygga niin näet rakenteen ja voit varmasti rakentaa sen itse.
Kokeilin vinkkiä ja sain paljon osumia rakennustelineistä, mutta löysin sivun, joka viittasi Norjaan. Kokeilin sitten googlata "Hengebrygger" sen sijaan. Sitten tuli hyviä osumia. Ne tuntuvat vähän enemmän "silta" kuin mitä haluaisin. He näyttävät käyttävän pystytystä myös horisontaalitasossa saadakseen siitä vakautta, esimerkiksi veneen kiinnityspisteeksi.
Vaikeaa antaa hyviä vastauksia, kun edellytykset ovat epäselviä. Kaikki järkevät ratkaisut vaativat kuitenkin ulkopuolista tukea tyypiltään, kuten betoniponttoni on ollut. Jokainen cm, jolla laiturin jänneväliä voidaan lyhentää, on plussaa. En tiedä, millainen Itämeri on Tukholman alueella, mutta täällä Blekingen ympäristö on melko aggressiivinen. Tavallista painekyllästettyä puuta ei voi käyttää, sen tulee olla NTR-M-merkittyä. Teräskin on hieman hankalaa jatkuvan maalaustarpeen vuoksi. Parasta olisi, jos voisit hankkia kaksi käytettyä puhelinpylvästä, joiden halkaisija on noin 20 cm. Ne ovat erittäin jäykkiä ja kestävät ympäristöä pitkään. Ei ole varmaa, että se on sallittua, mutta siihen voi vastata joku muu. Rajoita ulkonema ulkoisen tuen ulkopuolella noin 1 metriin.
Olin ajatellut jotain vastaavaa alla olevan kuvan mukaan, jonka löysin verkosta. Ja pohdin hieman, missä raja menee tällaiselle rakenteelle. Tuntuu olevan yksinkertainen tyyppitapaus kaavakokoelmista, joita en ole katsonut noin 30 vuoteen. Siksi tarvitsen apua joltakulta, joka on tottuneempi. Ajattelin rakentaa betonikiinnitykseni maassa melko tukevaksi ja antaa kahden hyvin suunnitellun, galvanisoidun teräspalkin ulottua ulos. Missä kohtuullisuuden raja menee tämän ajatuksen suhteen? Kuvan esimerkin arvioisin itse olevan 4 metriä ja ei erityisen paksuja palkkeja.
Ei ole itsestään selvää, miten laskea, mutta jos lähdetään liikkeelle tavallisesta taipumiskriteeristä, kun neljä aikuista seisoo vierekkäin uloimpana, tarvitset kaksi HEA 280 -palkkia, jotka ovat kiinnitettyinä betoniin. Kiinnitys vaatii ehkä 2 m. 2 kpl 6 m pitkiä HEA 280 -palkkeja maksaa lähes 25000 kr, mutta se on ehkä sen arvoista.
Ei ole itsestään selvää, miten laskea, mutta jos lähtökohtana on tavallinen taipumakriteeri, kun neljä aikuista seisoo rinnakkain reunalla, tarvitset kaksi HEA 280 palkkia, jotka ovat kiinnitettynä betoniin. Kiinnitys vaatii ehkä 2 m. Kaksi 6 m pitkää HEA 280 palkkia maksaa lähes 25000 kr, mutta se on ehkä sen arvoista.
Tähtään kuten sanottu 8 metriä pitkään laituriin nykyisestä betoniperustasta. Ajattelen, että se jaetaan sopivimmalla tavalla laajennetun maanperustan ja palkkien välillä. Hieman voisi olla mahdollista laajentaa maa-asemaa kahdella metrillä eli noin 14 tonnia betonia. Jäljellä on sitten 6 metrin ulkonema, mikä kahden metrin kiinnityksineen tarvitsee 8 m palkin. Nykyinen ammattilaisten rakentama laituri, joka ei kestänyt jäätä, maksoi 110 kkr 10 vuotta sitten. Samanlainen, joka ei ehkä kestä talvea, maksaa nyt luultavasti kaksinkertaisesti ja lisäksi maksaa päästä eroon vanhasta. Joten palkkien hinta ei ole ratkaiseva ongelma. En ole aikeissa rakentaa mitään itse. Tämä on liian suurta, vaikeaa, raskasta ja saavuttamatonta minulle. Tarvitaan kunnollinen työlautta ja muuta kalustoa, jotta vesiteitse voidaan tuoda betonia, terästä jne.
Mihin sitä käytetään? Kiinnitetäänkö vene? Minkä tyyppinen vene? Miksi ei vain laittaa poiju veneelle sen sijaan?
Aurinkolaituri, uimislaituri, venelaituri. 8 metriä on tarpeen, jotta päästään riittävän syvälle sukeltamista tai purjeveneen saapumista varten. Vinkki riippulaiturista täyttää kaiken paitsi olemisen "oleskelualue". Poijut meillä on (ollut) yhdessä laiturin kanssa. Tällä hetkellä meillä ei itse ole venettä, mutta se on tulossa. Muuten meillä on vieraita, jotka käyttävät sitä.
Ihmisten uimisen aiheuttama kuormitus onhan vähäpätöinen ongelma verrattuna jään painoon. Olen nähnyt laitureita, joiden päällä on 1-1,5 metrin jääkerros, joka on pakkautunut laiturille tuulen ja aaltojen voimasta, ja ne voimat yhdessä murtavat lähes kaiken.
Olisin katsonut ratkaisua, joka voidaan ottaa sisälle syksyllä.
Tarkoitatko sellaista, josta @Jan_G vinkkaa viestissä 2?
Enemmän kuin viestisi #4, mutta taittuva jos tarpeen. Meillä oli kivikori ja puurunko monta vuotta ennen kuin jää ja myrsky murskasivat sen. Emme ole rakentaneet uutta laituria, koska siitä tulee vain ongelmia ja kalliita kustannuksia. Käytämme poijua ja harkitsemme muuten ponttonilaituria.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.