Olen avaamassa ja poistamassa seinää saadakseni vähän avoimemman tilan kellarin portaan ympärille.
Olen poistanut suurimman osan raakalautaa, kipsiä, ovea ja karmeja, jotka olivat aiemmin ympärillä, mutta mietin nyt, miten edetä 5 pylvään/jäykisteen kanssa, joissa lauta ja kipsi olivat kiinni, ja mikä niiden tarkoitus on.
Niiden mitat ovat noin 45x90 ja ne ovat talon kellarissa, joka on rakennettu 1962. Tämän portaan yläpuolella kulkee myös portaat kerroksien 1 ja 2 välillä.
Katso kuvia. Mustat viivat ovat yläpuolella oleva välipohja, osittain arvausta, osittain perustuen siihen, mitä olen voinut nähdä ja osittain tuntenut magneetilla, missä raakalauta kattopinnassa on naulattu välipohjaan.
#2, #3 ja #4 ajattelin yksinkertaisesti poistaa, en näe, mikä niiden tarkoitus olisi.
#1 Olen hieman epävarma. En voi nähdä tarkalleen miltä välipohja näyttää sen yläpuolella. Mutta järkevää on, että siellä on porrasauma kuvan mukaisesti, jolloin se ei kannata mitään.
Tätä tukee myös se, että se näyttää vain seisovan ohuen puupalan päällä.
#5 On melko heikot pylväät, mutta tätä on silti käytettävä kantamaan ainakin välipohjan toinen pää. Ajatuksena oli käyttää tunkkia, valaa pieni kanta pois kosteasta lattiasta ja korvata noin 95x95 pylväällä.
Joten kysymyksiin!
Onko mitään syytä, miksi en voi vain poistaa #2, #3 ja #4 heti?
Mitä luulette #1:stä, voinko poistaa sen vai täyttääkö se jonkin tarkoituksen?
Onko järkevää tunkata ja korvata #5 95x95:llä?
Liitän mukaan myös pohjapiirroksen, se ei sano minulle paljon, mutta ehkä siitä on apua jollekin..
Miksi laitettaisiin niin tiheästi 45*90, ellei kaikilla ole kantavaa ja vakauttavaa toimintoa? Luulen niin, mutta en ole asiantuntija.
En minäkään ole keksinyt, miksi ne on laitettu niin tiheästi, mutta en ole päätynyt mihinkään muuhun kuin että se on helpompi kiinnittää pontin.
Mikään ei ole kiinni vangstycketissä vaan pontti on kiilattuna pylväiden ja vangstycketin väliin ja naulattu joko portaiden yläpuolelta tai portaiden alapuolelta.
Koska vangstycket koko ajan estää yhden pylvään per pontti, on aina ylimääräinen pylväs, johon pontti voidaan kiinnittää.
Ainakin #2 ja #4 ovat kiinni vain ylhäältä yhdellä naulalla ja ovat myös kaukana pystysuorasta, joten niitä voi kääntää/kääntää käsivoimin vain vähän, joten niiden ei pitäisi tarjota mitään merkittävää vakautta.
Minulla on suuri, kiinteä kiertävä portaikko, jossa haluat poistaa jotain, mutta se tukee yläpuolista kerrosta. Minulla on itse tekemäni tolppa, joka on todella paksu kohdassa 5, se on 200*100. Sijaintisi 1 lepää sitten sydänseinällä hallin ja keittiön välillä (jossa on kantava seinä kohdassa 1). Väliin jää tavallinen sisäseinä, joka ei mielestäni ole kantava. En näe palkkia lattiarakenteessa, joka kulkee näiden pisteiden välillä, mutta luultavasti se on paksu, koska se tukee koko yläkerran osaa.
Mitä tulee siihen, mikä ei ole puristuksessa eikä ehkä nyt kanna kuormaa, talvella kun katolla on 1,5–2 m lunta, voin luvata, että se alkaa nitistä siellä täällä, ja sama, mutta päinvastaiseen suuntaan, tapahtuu, kun lumi sulaa. Mutta se riippuu myös lumivyöhykeestä.
Minulla on suuri, vakaa kierreporras, jossa se, mitä haluat poistaa, kannattelee yläpuolella olevaa kerrosta, mutta minulla on itse tehty pylväs, joka on todella jykevä kohdassa 5, se on 200*100. Kohdassasi 1 lepää sitten kantavalla väliseinällä hallin ja keittiön välillä (eli kantava seinä on siellä, missä sinulla on 1). Niiden välillä on tavallinen sisäseinä, joka ei mielestäni ole kantava. En näe palkkia palkistossa, joka menee näiden kohtien välillä, mutta se on todennäköisesti vahva, koska koko se osa yläkerrasta kannatetaan sillä. Kun on kyse siitä, mikä ei ole puristuksessa ja ei ehkä kanna kuormaa nyt, talvella kun minulla on 1,5-2 m lunta katolla, voin luvata, että se alkaa narista vähän siellä ja täällä ja sama, mutta toisin päin, tapahtuu kun lumi häviää. Mutta se riippuu myös lumialueesta.
Näin se on ehdottomasti, että vain siksi, että se ei ole puristuksessa nyt, se voi olla toisena ajankohtana. Tässä tapauksessa pitäisi kuitenkin kaikkien kuormien katosta olla jo jaettuina ulkoseiniin ja kantavalle väliseinälle. Ainoa kuorma, jonka näen, että se kuormittaa tässä, tulee lattialta "Alakerran" pohjapiirroksen keltaiseksi merkitylle osalle. Ja mahdollisesti hieman ylemmästä portaasta riippuen siitä, miten se on kiinnitetty alapäähän.
Voin päivittää, että poistin 1-4.
Lattia oli täysin vakaa, jopa kun joku seisoi ja hyppi yläpuolella.
Sitten poistin #5 ja laitoin tukipuun alle.
Aion asentaa pylvään kun se sopii, toistaiseksi talo on vielä pystyssä...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.