Hei.
Rivitalossa, jossa asun, meillä on sisäseinä, joka aiemmin oli ulkoseinä. Taloa on laajennettu aiemmin, ja näin vanhasta ulkoseinästä tuli sisäseinä. Se, mikä ennen oli ulko-ovi, on nyt vain aukko laajennettuun osaan, ja samalla tavalla vanha ikkuna on nyt vain aukko. Alla oleva kuva on seinästä, kuten se näyttää nyt.

Entinen ulkoseinä sisätiloissa, avoin oviaukko ja ikkuna-aukko, huonekasvi ikkunalaudalla, lasten leikkialue lattialla.

Haluaisin avata "ikkuna-aukon" (missä aiemmin oli ikkuna) siten, että aukko ulottuu koko matkalta lattiaan, aivan kuten viereinen vanha oviaukko. Mietin kuitenkin, vaikuttaisiko tämä seinän kantavuuteen vai ei? Mielestäni sen ei pitäisi vaikuttaa kantavuuteen, mutta tiedän aiheesta liian vähän ollakseni varma. Onko täällä joku asiantuntija, joka voisi antaa lausunnon? Ja tarvitseeko minun tehdä rakennusilmoitus kunnalle? Ja jos niin, pitäisikö minun ehkä ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin saadakseni virallisen lausunnon?

Kuten huomaatte, olen uusi tässä, joten kaikki ohjeet ovat tervetulleita.

Kiitos!

Åsa Lund
Rintamuuri ei ole kantava, joten voit poistaa sen ilman rakennusilmoitusta.

• Tykkään
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
Sahat suoraan alaspäin sivuilta lähtien niin se onnistuu, kantavuus on ylärajoissa ja vasemmalle jäävä pylväs on se, joka kantaa koko ulkoseinän. Sen täytyy jäädä paikoilleen.

• Tykkään
Fahlborg ja 1 muu
  • Laddar…
Kuten muut ovat sanoneet, se ei ole koskaan kantava ikkunan alla, joten sen osan voi poistaa ilman ongelmia. Lattian alla voi olla paksumpi palkki/sääntö, mutta sekään ei ole kantava siinä tapauksessa.

• Tykkään
Fahlborg
  • Laddar…
Paljon kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista! Se oli juuri niin kuin toivoin sen olevan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.