Hej
Tänker göra en avväxling på ca 170 cm mellan kök och V-rum. Bifogar två bilder på plankväggen det gäller.
Huset är byggt 1944, tegelfasad med trästomme (antar jag nu iom dessa plank).
Köket ligger på entreplan, finns en källare under och en tom vind ovanför som har ett tegeltakspannor över sig .
Takvinkeln är flackare än 45 grader. Snözon 2 (Sthlm). Väggen går från yttervägg på huset och möter murstocken efter dörröpningen, ca 30 cm från dörröppning till murstock. Total längde från yttervägg till murstock ca 2 meter.
Planken i väggen är 46mm i tjocklek och sträckan är 85cm som utgår fullängsplank som bär upp vind och tak samt stumpar ovanför befintlig dörröppning som är ca 85 cm bred.
Min avväxlingsplan:
1, stolpar som är 10x10, antingen limskruva ihop två st 2 tum 4. Eller köpa färdig stolpe 10x10cm (limträ?).
Är det betydande skillnad i hållfastfasthet på dessa två varianter?
2, När jag stämpat upp de båda undertaken och börjar såga, ser jag två möjliga scenarier:
a, när jag kapar ca 10cm under undertaket så sitter stumparna kvar i olika regelkonstruktioner runt bärlinan.
b, att de är halvlösa och går att få loss med lite krångel.
Är det möjligt att i fall a) låta stumparna sitta kvar, sätta min balk under de idag 6st plankorna och binda ihop dem med en horisontell regel som också binds ihop (plattjärn?) med nya balken undertill?
Eller är det så att jag måste ersätta hela väggplanken med nya balken?
Tänkt balk; att limskruva ihop två stycken 45x145 eller behöver jag gå upp till 45x175/195?
Färdig dimension blir 90x145 idealiskt, men gissar att det är på gränsen.
Olen tarkistanut mittataulukon ruotsalaisesta puusta, mutta en saa sitä oikein toimimaan. Näyttää siltä, että en tarvitse kaikkein vankinta liimapalkkia kuitenkaan.
Nyt olen löytänyt c35-luokiteltua puutavaraa Woody'silta ja ajattelin käyttää 45x170, liima- ja ruuvata kaksi kappaletta yhteen.
Muuten suurilla ketjuilla on tarjolla c24-luokiteltua, jota löytyy kaupasta.
Muutamia ajatuksia, tai oletko tehnyt väliseinän ja mikä oli vaikeinta?
/Finnsnickarn
Hei
Ajattelin tehdä noin 170 cm vaihtoharkon keittiön ja olohuoneen väliin. Liitän kaksi kuvaa kyseisestä lankkuseinästä.
Talo on rakennettu 1944, tiiliverhoilu puurunkoisena (oletan nyt näiden lankkujen perusteella).
Keittiö sijaitsee sisääntulokerroksessa, alakerrassa on kellari ja yläpuolella tyhjä ullakko, jonka päällä on tiilikatto .
Katon kulma on loivempi kuin 45 astetta. Lumivyöhykkeenä 2 (Stklm). Seinä ulottuu talon ulkoseinästä ja kohtaa savupiipun oviaukon jälkeen, noin 30 cm oviaukosta savupiippuun. Kokonaispituus ulkoseinästä savupiippuun on noin 2 metriä.
Seinän lankut ovat 46 mm paksuja ja pituus on 85 cm, jotka ovat koko pituudeltaan ullakon ja katon tukena sekä katkovat olemassa olevan oviaukon yläpuolella, joka on noin 85 cm leveä.
Vaihtoharkon suunnitelmani:
1, 10x10 tolpat, joko liimata kaksi 2-tuumaista 4:ää yhteen ruuveilla tai ostaa valmiiksi tehty 10x10 cm tolppa (liimapuuta?).
Onko näiden kahden vaihtoehdon välillä merkittävää eroa kantokyvyn suhteen?
2, Kun olen tuettu kumm alle, ja alan sahata, näen kaksi mahdollista skenaariota:
a, kun leikkaan noin 10 cm katon alapuolelta, tukipalikat jäävät paikalleen eri runkorakenteisiin kantopalkin ympärillä.
b, että ne ovat puoliksi löysällä ja ne voi irrottaa pienellä vaivalla.
Onko mahdollista, että tapauksessa a) tukipalikat jäävät paikalleen, asetan palkkini nykyisten 6 lankun alle ja yhdistän ne vaakasuoralla rimalla, joka myös yhdistetään (lättirauta?) uusiin palkkiin alapuolelta?
Vai onko niin, että minun on korvattava koko seinälankut uusilla palkeilla?
Ajateltu palkki; liimata yhteen kaksi 45x145 tai täytyykö minun mennä 45x175/195 kokoon?
Valmis mitoitus olisi 90x145 ihanteellinen, mutta luulen, että se on rajalla.
Hei, mitä teit lopulta? Palkki kantopalkin alla vai "tukipalikoiden" alla. Jos olisin nähnyt viestisi tuolloin, olisin vaistomaisesti sanonut, että mieluiten suoraan kantopalkin alla....
Hei, mitä teit lopulta? Palkki kantopalkin alla vai "stumpien" alla. Jos olisin nähnyt viestisi silloin, olisin vaistomaisesti sanonut, että on parasta suoraan kantopalkin alle....
Olen samaa mieltä. Mutta, koska en halunnut purkaa enempää kattoa/palkkeja sekä olohuoneessa että keittiössä, se päätyi stumpien alle. Kaksoiset 17cm laudat kaksoiset 2x4:n päällä.
Se on kuitenkin tiukka, stumppit ovat tiukasti puristettu.
En muista, ruuvasinko niistä, mihin pääsi käsiksi.
Olen samaa mieltä. Mutta koska en halunnut repiä enempää kattoa/palkkeja sekä olohuoneesta että keittiöstä, se tehtiin kantapuiden alle. Kaksois-17 cm lankut kaksois-2x4:n päällä.
Se on kuitenkin tiukasti, kantapuut ovat kunnolla puristettu.
En muista, ruuvasinko ne, joihin pääsi käsiksi.
Hyvä tietää, että se voi toimia!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.