Mietin, kuinka paljon seinäkisko voi laajentua pituudeltaan. Kun rakensin lattiapalkiston, käytin lyhyttä poikkipalkkia kahden kiinteän lattiapalkin välissä. Yleensä sahaan sääntöjä hieman lyhyemmäksi, mutta nyt sain sen niin, että jouduin käyttämään vasaraa saadakseni sen paikalleen. Nyt jälkeenpäin pohdin, onko sopivaa, että se on niin "tiukka". Onko jollakin tietoa tästä?

/Tigersågen

Se ei ole pidempi kuin silloin, kun puutavara oli tuoretta. Puun pituusmuutos on marginaalinen ja lyhyessä (!) esimerkkitapauksessa sen pitäisi olla täysin vähäpätöinen.

• Tykkään
Tomas_h2
  • Laddar…
Muuttuuko se johonkin suuntaan, niin se pienenee.

Useimmat tuntemani henkilöt, mukaan lukien minä itse ja kaksi kirvesmiestä, leikkaavat päinvastoin reglarna yleensä muutamia millimetrejä liian pitkiksi, koska ne on paljon helpompi asentaa silloin: Lyö ne paikalleen ja skråspika/ruuvaa - paljon helpompaa, kun regel ei liiku ympäriinsä. Puu ei kasva pituudeltaan ajan myötä.

Ajattelin puulattioita, joilla on taipumus laajentua kostealla säällä ja kutistua kuivalla. Olen kuullut, että liian "tiiviisti" asennettu lattia voi periaatteessa räjäyttää seinät. Yleensä puu voi laajentua johonkin suuntaan, mutta minun tapauksessani tämä ei ole mahdollista, se tarkoittaisi, että seinä räjähtää :(.

Mutta tulkitsen vastauksianne niin, ettei minun tarvitse olla huolissani, vaan voin asentaa lastulevyä, itse tasoittuvaa laastia, tiivistyskerrosta ja klinkkeriä ilman, että lattia ja seinät räjähtävät :).

Tigersåg

Lattia voi kuitenkin nousta.....jotkut seinät eivät räjähdä...:-)

Tarkoitan, jos laittaa kelluva lattia, kuten parketti jne...

Viimeksi muokattu:
lattia-ala liikkuu kuten sanot, mutta yksi tukipuu ei tee kaikkea. tai ehkä kyllä jonkin osan mm verran. laske kuinka suuri yksi tukipuu on verrattuna koko lattiaan, niin ymmärrät, että jos lattia tarvitsee 5mm asennusvälin listojen kohdalla, tukipuu ei tarvitse lainkaan asennusväliä :)

Mutta pääasia ei ole se, että en kortling on pienempi kuin en golv, vaan se, että jos puu turpoaa kosteuden vuoksi, se tapahtuu ennen kaikkea leveyssuunnassa, eli poikittain syyrakenteeseen nähden - pituussuunnassa laajeneminen on kuten Benno sanoo merkityksetöntä.

Laudoitusliuku liikkuu vain yhteen suuntaan, eli poikkisuunnassa.

Kiitos kaikille, jotka vastasivat, nyt voin nukkua rauhassa öisin :).

Ystävällisin terveisin/Tigersågen

Puu liikkuu itse asiassa sekä kosteuspitoisuuden että lämpötilan muutosten vuoksi. Mänty on pituussuuntainen laajenemiskerroin 5 * 10^-6 kuitujen suuntaisesti ja 30 * 10^-6 kohtisuorasti kuituihin lämpötilan muutosten vuoksi.

Sen kosteuden aiheuttama liike on suurin vuosirenkaiden suuntaisesti tangentiaalisesti ja noin 50 % tästä arvosta radiaalisesti. Aksiaalinen kosteuden aiheuttama liike on tosin paljon pienempi, mutta se voidaan kuitenkin mitata - noin 10 % tangentiaalisesta liikkeestä. Tyypillisiä arvoja tietyille mäntypaloille voivat olla
8 % tangentiaalinen
4 % radiaalinen
1 % aksiaalinen

1 % voi vaikuttaa hyvin pieneltä, mutta se vastaa 1 cm metriä kohti.
Tämä tarkoittaa, että merkittäviä liikkeitä voi tapahtua myös pitkän laudan tai lankun suuntaisesti.

Mutta käytännössä mahdollisella pituuden kehityksellä ei ole mitään merkitystä. Tietysti toimitaan kuten BobbyEwing sanoo, sahataan muutaman millimetrin liian pitkiksi ja kiinnitetään tukipuut vasaran avulla ja naulataan kallistettuna sitten. On täyttä tuskaa heilua liian lyhyiden kattolistojen tai tukipuiden kanssa, se vaatii kaksinkertaisen määrän käsiä kuin mitä omistaa ja vain sekoittaa.

Rakensin viimeksi välitien kahden huoneen väliin, jossa ajatuksena on, että seinä voidaan ottaa alas ja tehdä isoksi huoneeksi, kun lapset kasvavat eivätkä enää tarvitse makuuhuoneita. Siten parketti oli asetettu seinän alle, eikä spikreiät sinne sovi. Pohjasääntö sijoitettiin suojaavan vaahtomuovin kanssa ja naulattiin vinosti seinää vasten, ja vastaava kattosääntö kiinnitettiin kolmella naulalla kattoon sekä vinonaulattiin seinään. Sitten kiinnitimme sinne "liian pitkät" tukipuut, jotka naulattiin kallistettuna kiinni. Tuli napakka ja kun sitten osb + kipsilevy on paikallaan, voin luvata, että se pysyy kunnolla. Mahdollinen pituuden kehitys tässä tapauksessa tekee seinästä entistä vakaamman. Ei siksi, että sitä tarvittaisiin, mutta... en näe tässä mitään ongelmaa.

anaitis sanoi:
Puu liikkuu itse asiassa sekä kosteuspitoisuuden että lämpötilan muutosten vuoksi. Mäntyillä on pituuslämpökerroin 5 * 10^-6 kuitujen suuntaisesti ja 30 * 10^-6 kohtisuoraan kuituihin lämpötilamuutosten vuoksi.

Sen kosteudenmuutos on suurin vuosirenkaiden tangentiaalisessa suunnassa ja noin 50% tästä arvosta säteittäisessä suunnassa. Aksiaalinen kosteudenmuutos on kylläkin paljon pienempi, mutta se voidaan kuitenkin mitata - noin 10% tangentiaalisesta. Tyypilliset arvot voivat olla tietylle mäntykappaleelle
8% tangentiaalinen
4% säteittäinen
1% aksiaalinen

1% saattaa tuntua hyvin vähäiseltä, mutta se vastaa 1 cm metrin mittaisessa. Siitä voi siis tulla merkittäviä liikkeitä myös pitkin pitkää lautaa tai lankkua.
En ole täysin varma, että ymmärrän sinua. Mutta kuinka suuri muutos kosteuspitoisuudessa ja lämpötilassa mielestäsi vaaditaan, jotta mäntypuu muuttuu 1% pituudeltaan? Tuntuu spontaanisti, että se kuulostaa erittäin suurelta muutokselta. Sellainen pituusero ei esiinny edes terassilaudoissa, jotka ovat muuttuneet hyvin märistä hyvin kuiviksi monen vuoden ulkona olon jälkeen ja kolmen viikon kesähelteiden aikana.

Daniel_N sanoi:
En ole täysin varma, että ymmärrän sinua. Mutta kuinka suuri muutos kosteusprosentissa ja lämpötilassa mielestäsi vaaditaan, jotta mäntysäle muuttuisi 1% pituudessaan? Mielestäni se kuulostaa äkkiseltään todella suurelta muutokselta. Sellainen pituusero ei ilmene edes terassilaudoissa, jotka ovat muuttuneet litimäristä hyvin kuiviksi useiden vuosien ulkonaolon ja kolmen viikon kesähelteiden jälkeen.
KOSTEUS
Nyt minulla ei ole käytettävissäni viiteliteratuuriani, mutta muistan, että kosteuden vaikutukset tapahtuvat, kun kosteusprosentti laskee kuitujen kyllästymispisteestä (eli noin 28 %) puusepäntyön kuivaksi (noin 12 %). Tämä on vapaasti muistista.
Tämä on täysin MITATTAVISSA myös kyllästetyssä puutavarassa. Silmämäärä ei ehkä ole riittävän tarkka.

LÄMPÖTILA
Jos ajattelemme 40 asteen lämpötilan eroa (lämmin kevätpäivä auringossa - kylmä yö), niin saamme kuitujen suuntaan
40 * 5 * 10^-6= 200 * 10^-6 = 0,2 * 10^-3= 0,02% eli 0,2 mm per m.
Eli melko vähän verrattuna kosteuden vaikutukseen!
Toisessa suunnassa se on 6 kertaa niin paljon.

Toivottavasti laskin nyt oikein!!

Tämän sivun mukaan pituusmuutokset ovat vain 0,01% kosteusprosenttiyksikköä kohden, ei 0,06%, kuten anaitis esimerkissä.

Muuten, puutavaran kosteusvaihtelut talossa eivät ole kovin suuria. Tämä ei ole tärkeä tekijä, mutta siitä kaikki ovat ehkä samaa mieltä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.