912 lukukertaa ·
13 vastausta
912 lukukertaa
13 vastausta
Pitkät leikkaukset teräsprofiileissa - estä kiertyminen
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
Jos tavallisella katkaisulaikalla ja kulmahiomakoneella tehdään pitkittäisiä leikkauksia esim. neliöputkeen, työ yleensä päättyy siihen, että työkappale taipuu lämpölaajenemisen vuoksi. Voisiko jonkinlainen vesijäähdytys estää tämän? Voiko käyttää tavallisia keraamisia katkaisulaikkoja ja vesipuhdistusta? Kone kestää sen, mutta pitävätkö laikat vedestä?
Luonnollisesti voisi käyttää leikkuunestettä, mutta se ei ole oikea työkalu eikä oikea ympäristö tähän. Koneet ja työkalut oikeaan työstöön puuttuvat.
Minun pitäisi mm. tehdä 10 mm leveä ura 3 m pitkään 30x30x2 neliöputkeen (vastaa E220). Olen kokeillut pienellä palalla ja materiaali ei pysy suorana käsittelyn jälkeen. Se paranee, jos on varovainen, mutta siihen menee koko päivä.
Luonnollisesti voisi käyttää leikkuunestettä, mutta se ei ole oikea työkalu eikä oikea ympäristö tähän. Koneet ja työkalut oikeaan työstöön puuttuvat.
Minun pitäisi mm. tehdä 10 mm leveä ura 3 m pitkään 30x30x2 neliöputkeen (vastaa E220). Olen kokeillut pienellä palalla ja materiaali ei pysy suorana käsittelyn jälkeen. Se paranee, jos on varovainen, mutta siihen menee koko päivä.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
Tein testin pienellä kaakelileikkurilla (paikallinen, vedenkostutettu, 500W) ja 180 mm teräslevyllä ja se toimi käytännössä, mutta aivan liian hitaasti, noin ½ mm/s. Se pyörii 2800 kierrosta/min, mikä on ¼ kulmahiomakoneen kierrosluvusta. Magneetti "viemärissä" poimi kaikki lastut, jotka olivat enemmän kuin hienoa pölyä.
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 viestiä
Kuinka paksu kapskiva?
Olisin arvannut, että on vaikeampaa ajaa suoraan, kuin että se menettää muotonsa.
Olisin arvannut, että on vaikeampaa ajaa suoraan, kuin että se menettää muotonsa.
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 viestiä
Metalliterä pyörösahassa?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
2 mm oli ainoat, jotka löysin 180mm:lle. Leikkaus oli täysin suora ohjaimen kanssa, mutta kuten sanottu, sietämättömän hidas heikon moottorin ja alhaisemman kierrosluvun vuoksi.plåtrickard sanoi:
Ne sirkkelit sahat, mitä minulla on, eivät kestä terällä varustettua terää teräksessä. Kuitenkin alumiinia. Kuulostaa lisäksi hieman vaaralliselta kokeilla tuossa tilanteessa.plåtrickard sanoi:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
2x 3m. Se on ripustusjärjestelmään, jossa on vaihtelevat ripustuspisteet, tyyppiä liukuovikisko. Säästäväinen kun olen, käytän hyllyssä jo olevia nelikulmaputkia sen sijaan, että kuluttaisin 1500:- liian lyhyeen kiskoon lisävarusteineen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
Voihan vesi toki johtaa itse putken läpi ja käyttää isoa kulmahiomakonetta. Vähän roiskesuojaa vain.
Mietin niblerin käyttöä, sillä se ei varmaan lämmitä aihetta erityisesti. Ongelma on, että käsiniblerini kestää enintään 1.2 mm ja porakoneen/ruuvinvääntimen niblerini kestää noin 0.8 mm. Tarkastele markkinoita lisää, jos pidät ideaa järkevänä.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
Nibblare voi varmasti toimia, mutta jättääkö se epätasaisen reunan?ClasseClas sanoi:
Se, että se käyrtyy, ei varmaankaan johdu vain lämmöstä tai ainakaan pelkästään lämmöstä, vaan jännityksistä, jotka ovat materiaalissa valmistuksen jäljiltä, vähän samalla tavalla kuin miten lankku voi vääntyä, jos sen halkaisee.
Tyyppiä tämä, mutta vähemmän äärimmäistä 😉
https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/198ehm0/thats_what_experience_looks_like/
Tyyppiä tämä, mutta vähemmän äärimmäistä 😉
https://www.reddit.com/r/Unexpected/comments/198ehm0/thats_what_experience_looks_like/
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 viestiä
Se pitää paikkansa. Tein hieman kokeiluja hetki sitten, eikä muuten hitaammalla jäähdytetyllä menetelmällä ja tavallisella kuivasaahauksella ollut juurikaan eroa. Puoli, joka sai kaksi viiltoa (10 mm aukko 30x30x2 neliöputkessa) turposi 31 mm molemmilla menetelmillä. Melko yksinkertaista taivuttaa takaisin 30 mm:iin puristimella.Rickard. sanoi:
Joten... käytän tavallista "kuivaa menetelmää" leikkauksiin ja hienosäädän märällä. Huomasin, että katkaisukiekko ei kulunut ollenkaan, kun se oli vesivoideltu. Jotain on tullut opittua kuitenkin. 🙂
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi