Hei

minulla on kuten monilla muilla forumissa kellarissa takkahuone, joka 50 vuoden jälkeen kaipaa remonttia. Olen ollut melko varovainen purkamisessa enimmäkseen tutkiakseni kunnon ja rakenteen.

Kuten odotettua, seinissä on lecasista tehtyjä puurunkoja, eristetty lattiasta kattoon ja päällystetty kipsilevyllä.
Lattia on puurimoilla kohotettu ja eristetty päällystettynä mäntylaudoilla.
Suureksi yllätyksekseni ei ole lainkaan viitteitä kosteudesta, ei näkyvää eikä tuntuvaa hajua, se tuoksuu vain vanhalta pölyltä.

Siksi olen alkanut miettiä "kasvojenkohotusta" edellyttäen, että koko huone näyttää siltä, mistä olen tutkinut.

Ajattelin siis säilyttää runkorakenteet eristyksineen ja vain vaihtaa seinä- ja lattiapinnoitteen. OSB ja kipsilevy seinille, lastulevy ja mahdollisesti lattialevy lattialle parketin kanssa. Perusteluna miksi muuttaa mitään, mikä vaikuttaa toimivan (vaikka se onkin väärin).
Kysymykseni on periaatteessa, vaikuttaako uusi pintamateriaali selvästi toimintaan negatiivisella tavalla niin, että minun on joka tapauksessa pakko tehdä kaikki uudelleen teräsrunkojen kanssa, kuten alun perin suunnittelin.

Seinän sisäkulma, jossa näkyy betonilohkareita ja lattia, osittain avattu näyttämään salaojitusongelmiin liittyviä yksityiskohtia. Tässä on miltä näyttää avatessani. Tässä kulmassa sadevesi on valunut alas ”kivikaivoon” seinän ulkopuolella. Oletan kivikaivoon, sillä syöksytorvi loppui 10 cm maan alla, jossa on vain singel, nyt johdan veden pois muutaman metrin päähän seinästä. Arvioni oli, että sen pitäisi olla huonointa siellä, jos salaojitus vuonna 2002 olisi huono.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.