Aiomme rakentaa terassin, joka tulee olemaan myös hieman lyhyempi "carport" kahdelle autolle. Leveys tulee olemaan 7,5 m ja syvyys 3,75 m, ja haluan tukea rakenteen vain kahdella pylväällä kummassakin nurkassa, jotta vältetään pylväs carportin keskellä. Tämä johtuu siitä, että en pääse autotalliin suoraan edestä vaan vasemmalta, ja minulla on 6 m palkista naapurin aitaan, ja haluan tehdä autojen kulun mahdollisimman helpoksi. Kävin teräskauppiaan luona, joka katsoi kirjaa ja sanoi, että tarvitsen Hea400-palkin sille pituudelle, mutta sitten hänen kollegansa nauroivat hänelle ja arvelivat HEA200-palkin riittävän hyvin.

En halua, että terassi heiluu liikaa tai että siellä tarvitsisi järjestää istuinpaikat siten, että olisi liian ilmeistä sijoittaa lihavia lähemmäksi seinää ja hoikkia ulkokulmiin, jos järjestämme kesäaikaan kutsuja.

Talvella ja lumen aikana terassia ei tietenkään käytetä silloin kun se on lumen peitossa.

Olen myös ollut yhteydessä rakennesuunnittelijaan, joka laskeskeli nopeasti, että Hea400 on todella liioiteltu. Hän totesi, että Hea260 riittää hyvin.

Onko täällä foorumilla joku, joka on taitava rakenteissa ja osaa kantavuuden ja taipuman osalta, ja voi auttaa minua muutamalla hyvällä neuvolla ja idealla?

Samalla tulee rakennetuksi autotalli, niin että olemassaoleva autotalli tulee olemaan kaksoisautotalli, jonka yläpuolelle terassi jatkuu, ja sinne voi valmistella kiinnityksiä ja muuta sellaista. Väli tämänhetkisen terassin oven ja autotallin oven välillä on 60 cm.

Syvyys 3,75 m Leveys 7,5 m

Oheistan pienen luonnoksen, miten sen on tarkoitus olla.

Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta, mitä voin saada!

• Luonnos, jossa on suunnitelma autokatoksesta ja terassista, 6 m etäisyys aidalle, iloittaa rakennuksen ja etäisyydet.
  • Skissi talon kylkeen rakennettavasta autotallista ja katetusta terassista, jossa tilaa kahdelle autolle, tukipilarit kulmissa.
Jos laskemme kannen parvekkeeksi, mikä on kohtuullista, käyttökuorma on 3,5 kN/neliömetri. Jos lasketaan yhteiselle tasaiselle kuormalle 4 kN/neliömetri, saan palkin linjakuormaksi etureunassa 7,5 kN/m. Jos ajattelee, että hyväksyttävä taipuma palkissa on L/600, koska se toimii tukea sekundääripalkkeille, vaaditaan HEA 280.

• Tykkään
Mikael_L ja 1 muu
  • Laddar…
Kiva ongelma ratkaistavaksi. Siihen on olemassa epätavallinen ratkaisu.

Sinulla pitäisi olla kaide terassilla, oletan. Sen tulisi olla vähintään metrin korkuinen (vähän enemmän, jos ollaan tarkkoja)

Sellaisessa kaiteessa voit piilottaa ristikkopalkin, joka kestää kuorman. Ei ole mitään sääntöä, joka sanoo, että lattiapalkkien täytyy olla kannatinpalkin päällä.

Terveisin Findus

• Tykkään
Shakalaka ja 4 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Jos lasketaan terassi parvekkeena, mikä on varsin kohtuullista, hyötykuorma on 3,5 kN/neliömetri. Jos lasketaan yhteensä jakautunut kuorma 4 kN/neliömetri, saan etureunan palkin kuormaan 7,5 kN/m. Jos ajatellaan, että hyväksyttävä palkin taipuma on L/600, koska se on toissijaisten palkkien tuki, vaaditaan HEA 280.
Kiitos sitoutumisestasi ja yksityiskohtaisesta vastauksestasi! Olen todella huono matemaattisissa laskelmissa, mutta ymmärtämäni mukaan, jos lasketaan, että puolet pinta-alasta lähellä autotallia kantaa sen puolen ja kaksi pystytolppaa sekä palkki kantavat toisen puolen, niin syvyys on siis 3,75, ja jos sen jakaa kahdella, syvyys on 1,875x7,5m, mistä tulee hieman yli 14 neliömetriä, joka lepää sillä palkilla. + 512 kg oma paino Hea260:lle verrattuna omaan painoon 573 kg Hea280:lle. Kuinka monta kg tulisi laskea per neliömetri koko alueelle ja toiselle puolelle lähellä palkkia "standardin" mukaan. Haluan tehdä tämän kunnolla, mutta yrittää kuitenkin pienentää kokoa mahdollisuuksien mukaan ilman trampoliinivaikutusta. Ehkä hitsata lisää elämää tai hitsata prikat molemmille puolille tai vastaavaa, jos sillä tavalla voi merkittävästi jäykistää sitä. Sinne tulee vain terassilauta ja joitakin ulkokalusteita, joten ei tarvitse laskea suuria kuormia.

Kiitos etukäteen!

findus42 findus42 sanoi:
Hauska ongelma ratkaistavaksi. On olemassa epätavallinen ratkaisu.

Oletan, että sinulla on kaide terassilla. Sen pitäisi olla ainakin metrin korkuinen (hieman enemmän, jos haluan olla tarkka).

Tällaisessa kaiteessa voit piilottaa ristikkopalkin, joka kestää kuorman. Ei ole mitään sääntöä, joka sanoisi, että palkiston täytyy olla kannattimen päällä.

Terveisin Findus
Hei Findus,

Kun olin paikallisella teräskauppiaallani, hän katsoi kirjaa ja sanoi, että tarvitsen vähintään hea400:n 7,5 metrin palkkiin. Tavallaan noviisina ajattelin, että hän ymmärtäisi tämän paremmin kuin minä, joka en ymmärrä ollenkaan. Mutta sitten olen yrittänyt lukea mahdollisimman paljon ja uteliaasti katsellut erilaisia ​​rakennelmia ja nähnyt, että suuret rautatiesillat huomattavasti pidemmillä jänneväleillä käyttävät tätä palkkityyppiä ja sitä, jonka mainitset olevan päällä. Sitten näin, että heillä oli samassa teräshallissa palkki, joka oli tyyppiä hea320 tai ipe320, hieman epävarma, mutta vähintään 15 metrin pituisena, joka kantoi suuria palkkeja ja vähintään 150-200 tonnin kuorman.

Otan erittäin kiitollisena vastaan myös ehdotuksia epätavallisista ratkaisuista. Meillä on pieni kaveri, joka on 3-vuotias, ja yksi tulossa, joten kaiteet tulevat todennäköisesti olemaan hieman korkeammat luulen. En ole oikeastaan päässyt vielä sinne asti, kun olen ollut hieman jumissa rakennusajatuksissa :)

Etkö voisi käyttää itsestään kantavaa peltiä lattiajuoksutuksena? En tiedä, kuinka paljon taipumaa niissä on kuitenkaan. Muuten pidin ristikkorakenteesta.

Yritän vastata vähän myöhemmin tänään, kun koira ja muut ovat saaneet liikuntatarpeensa tyydytettyä. Kysymys sisältää useita mielenkiintoisia ongelmia.

Muutamia luonnoksia siitä, miten se voidaan ratkaista. Istun keittiön pöydän ääressä ja käytettävissäni on paperia ja kynä.
Käsin piirretty rakennuspiirros, joka esittää tukirakenteen, jossa on yksityiskohtia kuten yläkannatin, pulttitorneja ja puuosiin liittyviä merkintöjä.
Käsin piirretty luonnos vesikourun asennuksesta autotallin ylle. Sisältää kommentteja ja merkintöjä rakenteen yksityiskohdista.
En osaa laskea pulttiliitoksia. Jos olisin rakentanut sen itse, olisin katsonut kattotuolien standardipiirustuksia vastaavalla jännevälillä ja viisinkertaistanut pulttien pinta-alat verrattuna naulojen vastaaviin aloihin.

Öljytetyt M30 nelikulmaisilla aluslevyillä voivat näyttää hienoilta. Se antaa rakenteelle hieman viktoriaanisia viboja. Polvet eivät ole välttämättömiä, jos yläsäle on tarpeeksi voimakas, mutta ne voivat olla näyttäviä.

Ystävällisin terveisin, Findus

PS. Unohdin piirtää sisään "målarspiken". DS

Parvekkeiden ja vastaavien rakenteiden hyötykuormana tulisi ottaa huomioon 3,5 kN/neliömetri. Tämä on tietenkin mitoittava tekijä. Toinen tekijä on palkin maksimaalinen (eli hyväksyttävä) taipuma. Koska kyseessä on eräänlainen kantava palkki, johon muut palkit nojaavat, tulee muistaa, että jälkimmäisten taipuma lisätään ensisijaisen palkin taipumaan. Siksi mielestäni L/600 on kohtuullinen vaatimus. Jos lasket vaatimuksen L/300:aan, toimii HEA 240 hyvin. Palkkien, jotka lepäävät teräspalkin päällä, tulisi olla 45x220 C 24 c/c 400 mm ja lautojen vähintään 28 mm paksuja.

Jos valitset teräksen sijaan liimapuuta, tulisi valita 215x495 palkki. Se antaa saman taipuman kuin HEA 280. Lisäksi se on edullisempi, noin 8000 euroa (laskennallinen hinta 10000 euroa/m3) verrattuna yli 14000 euroon (laskennallinen hinta 25 euroa/kg) teräkselle.

Toinen strategia on hyväksyä L/300 primääripalkin taipumana ja käyttää sen sijaan jäykempiä sekundääripalkkeja, mutta silloin on siirryttävä liimapuutekniikkaan. Esimerkiksi 90x225 c/c 600 plus normaali lankutus.

Miten se meni? Aion rakentaa melkein samanlaisen, paitsi että kiinnitys tulee vain seinää vasten terassin / parkkikatoksen pitkällä sivulla. Olisi hauska nähdä lopputulos!

• Tykkään
Cillit
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.