2 884 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Parveke - kunnostaa vai vaihtaa? Milloin, missä, miten?
Hei.
Olen yrittämässä ylläpitää taloamme, joka on rakennettu vuonna 1950.
(Olen kysynyt sekalaisia kysymyksiä vuosien varrella, viimeisimpänä miten toimia parvekkeen rakennustelineiden kanssa: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095).
Meillä on parveke, joka on valettu betonista. *Olen epävarma, miten edetä.* Joissain kohdissa reunoilla betoni on irronnut alapuolelta ja raudoitus on näkyvissä, ruosteisena. Siniaalto-profiili pelti ympäriinsä kaipaa uudelleenmaalausta, samoin kuin muu rautatyö.
Pitäisikö minun
1) Piikata betonia, kunnes raudoitus on näkyvissä ja hioa ne, ja valaa uutta betonia
2) Piikata kaikki pois ja valaa kokonaan uusi parveke, mieluiten kevyemmällä materiaalilla kuin läpikotaisin betonia.
3) Rakennuttaa uusi betoni puukehikolla tai vastaavalla?
Tai jotain muuta?
Tunnen, että en varmaankaan pystyisi tai kykene tähän itse, yritän mieluummin keskittyä talon ikkunoihin kun julkisivun maalaus on valmis.
Onko kellään vinkkejä yrityksistä, jotka voisivat tehdä tämän? (ne, jotka olen löytänyt yksinkertaisella googlauksella, vaikuttavat pääasiassa suuntautuneen asunto-osakeyhtiöille eikä yksityishenkilöille).
Olen yrittämässä ylläpitää taloamme, joka on rakennettu vuonna 1950.
(Olen kysynyt sekalaisia kysymyksiä vuosien varrella, viimeisimpänä miten toimia parvekkeen rakennustelineiden kanssa: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095).
Meillä on parveke, joka on valettu betonista. *Olen epävarma, miten edetä.* Joissain kohdissa reunoilla betoni on irronnut alapuolelta ja raudoitus on näkyvissä, ruosteisena. Siniaalto-profiili pelti ympäriinsä kaipaa uudelleenmaalausta, samoin kuin muu rautatyö.
Pitäisikö minun
1) Piikata betonia, kunnes raudoitus on näkyvissä ja hioa ne, ja valaa uutta betonia
2) Piikata kaikki pois ja valaa kokonaan uusi parveke, mieluiten kevyemmällä materiaalilla kuin läpikotaisin betonia.
3) Rakennuttaa uusi betoni puukehikolla tai vastaavalla?
Tai jotain muuta?
Tunnen, että en varmaankaan pystyisi tai kykene tähän itse, yritän mieluummin keskittyä talon ikkunoihin kun julkisivun maalaus on valmis.
Onko kellään vinkkejä yrityksistä, jotka voisivat tehdä tämän? (ne, jotka olen löytänyt yksinkertaisella googlauksella, vaikuttavat pääasiassa suuntautuneen asunto-osakeyhtiöille eikä yksityishenkilöille).
N
neo11
Talon omistaja
· Stockholm/Bromma
· 2 357 viestiä
neo11
Talon omistaja
- Stockholm/Bromma
- 2 357 viestiä
Laatta on vain hieman haljennut, korkeapainepese, teräsharjaa hieman, ruostesuojausväri raudoitukseen.
Mahdollisesti vaihtaa laatat parvekkeella ja kunnostaa metallikaide.
Mutta pois piikkaaminen tuntuu täysin turhalta.
Ehkä puulla verhous voi antaa uuden ilmeen, mutta sitten on enemmän huoltoa.
Mahdollisesti vaihtaa laatat parvekkeella ja kunnostaa metallikaide.
Mutta pois piikkaaminen tuntuu täysin turhalta.
Ehkä puulla verhous voi antaa uuden ilmeen, mutta sitten on enemmän huoltoa.
Kiitos vastauksesta. Pidän nykyisestä ulkonäöstä (miinus lohkeamat ja halkeamat ja ruoste..). Parveke voisi mielellään olla noin kolmekymmentä cm syvempi, jotta siitä tulisi käyttökelpoisempi, mutta en ole niin innostunut tekemään sitä, jos sitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä uusiksi.N neo11 sanoi:
Olen kuitenkin edelleen hieman huolissani siitä, miten voin tietää, onko betonin laatu kunnossa. En halua, että parveke romahtaa yhtäkkiä…
N
neo11
Talon omistaja
· Stockholm/Bromma
· 2 357 viestiä
neo11
Talon omistaja
- Stockholm/Bromma
- 2 357 viestiä
Näyttää siltä, että betonissa ei ole mitään vikaa kokonaisuutena.
En olisi huolissani siitä, että se romahtaa.
Ellei sinulla ole havainnut muita asioita, joita kuvat eivät kerro.
En olisi huolissani siitä, että se romahtaa.
Ellei sinulla ole havainnut muita asioita, joita kuvat eivät kerro.
Spontaanisti kuvien perusteella ei vaikuta kovin vaaralliselta, mutta jos tunnet huolta siitä, että parveke saattaa jonain päivänä sortua, suosittelisin palkkaamaan rakennesuunnittelijan, joka antaa sinulle selkeän vastauksen. Joko kyseessä ei ole mitään vakavaa ja tarvitaan vain hieman kunnossapitoa, tai sitten parveke on vaarassa sortua muutaman vuoden kuluessa, jos mitään toimenpiteitä ei tehdä pikaisesti.
Todella hieno 50-luvun riippuva parveke. Klassista aaltopeltiä ja koristeita harjalla.
En ole kuten monet muutkaan täällä huolissani talosta ulkonevasta levystä, mutta... Miten se on kiinnitetty teidän puutaloonne? Eräässä kuvassa on reikä suoraan seinään, ja jos puuseinä lahoaa, voi siitä tulla täysi vauhti alaspäin.
En ole kuten monet muutkaan täällä huolissani talosta ulkonevasta levystä, mutta... Miten se on kiinnitetty teidän puutaloonne? Eräässä kuvassa on reikä suoraan seinään, ja jos puuseinä lahoaa, voi siitä tulla täysi vauhti alaspäin.
Kyllä. Talo on alun perin rapattu talo, jossa on kevytbetonia (mutta ylin kerros on osittain puuta). Se lisäeristettiin 80-luvulla, jolloin se verhoiltiin puupaneeleilla. Parveke on valettu betonilaattaan.
Lämpötilanvaihteluissa lattia/talo parvekkeen kohdalla narisee. Joko parkettilattia haluaa liikkua, mutta ei voi, koska olen rakentanut väliseinän, joka on tiukasti parketin päällä, tai sitten se on putket, tai se voisi olla parvekkeen vuoksi valettu metalli-osat, jotka jännittyvät ja pitävät ääntä.
Se on ollut näin monia vuosia, mutta se lisää huolta parvekkeesta.
Se on ollut näin monia vuosia, mutta se lisää huolta parvekkeesta.
Klikkaa tästä vastataksesi