Olen saanut monia korvaamattomia vinkkejä konkreettisista työvaiheista täällä foorumilla, mutta vaikka joku olisi taitava yksittäisissä tehtävissä, tarvitaan enemmän, jotta rakennusprojekti onnistuu. Haluan oppia lisää itse prosessista rakennus-/remonttiprojektin ympärillä.

Esimerkkejä alueista:
-Miten suunnitella rakennusprojekti? Mitkä osat ovat ajan kannalta kriittisiä? Mitä teette aina ensin?
-Onko teillä vinkkejä rakennuslogistiikasta? Tulisiko kaikki tilata yhdellä kertaa vai vähän kerrallaan?
-Miten käsittelette materiaalihankintoja? Lista projektiosa kohden? Kaikki päässä? Suuri excel-taulukko?
-Tulisiko minun työskennellä useilla rintamilla, jotta minulla on aina jotain tekemistä? Työskennellä keskittyneesti yksi huone kerrallaan?
-Miten hoidatte roskien ja purkumateriaalin poisviennin? Säästääkö kaiken yhdessä kasassa? Viedäänkö usein kaatopaikalle? Laitetaanko kontti?
-Miten kehitätte itseänne? Arvioitteko itseänne jälkikäteen? Kirjoitatteko ajatuksia ja ideoita ylös?

Onko tästä aiheesta lisää luettavaa jossain?
Onko teillä vinkkejä ja viisautta jaettavaksi?

Ymmärrän, että paljon tästä on mielipiteitä ja makuasioita, mutta olen varma, että foorumilla on viisautta.

A
Tein laajennuksen vuosi sitten varmasti ennätysajassa, koska emme kestäneet asua niin kuin se oli. Silloin minulla oli käytännössä 2 viikkoa aikaa suunnitella kaikki ennen kuin käsityöläiset saapuivat. Olin silloin asunut villassa noin 1,5 kuukautta enkä koskaan tehnyt mitään vastaavaa aikaisemmin. Kaikki tapahtui hyvin ad-hoc, mutta minulla oli ulkomaalaisia käsityöläisiä, jotka kuuntelivat tarkasti ja tekivät mitä pyysin, mutta minä olin se, joka sai ratkaista materiaaliasiat. Kävästiin varmaan paikallisissa rakennusliikkeissä 5-6 kertaa/viikko kyseisen projektin aikana. Esimerkiksi yhden illan ja seuraavan välissä, kun puusepät irrottivat vanhat lattian lastulevyt, he kysyivät, eikö meidän pitäisi asentaa vesikiertoinen lattialämmitys samalla kun jo teimme sen. Tuo päätös kesti noin 24 tuntia, ja lattialämmitys-verkkokauppa hoiti asian nopeasti, jolloin kaikki oli asennettu 7-8 päivää myöhemmin. Meillä oli monta sellaista päätöstä niiden 8 viikon aikana, kun pidimme projektia käynnissä.

Nyt suunnittelen yläkerran ja kattokuopan uudelleenrakennusta ja minulla on pidempi aikajänne. Voin nyt rauhassa miettiä käytännön asioita, suunnitella materiaalit Excelissä, tehdä oikeudenmukaisen materiaalilaskelman, hankkia materiaalit paikan päälle kun käsityöläiset tulevat jne. Voin myös ostaa esim. lattiaa, joka nyt oli tarjouksessa. Aloitin juuri uuden keskustelun koskien sisäseinien äänieristystä, jotta voin suunnitella sen. Käyn läpi jokaisen vaiheen sillä tavalla. Vinkkinä on, että kannattaa alusta asti olla kontti paikan päällä, jotta kaikki voidaan heittää suoraan siellä sen sijaan, että kuten ensimmäisessä projektissa, -talon taakse, mikä vaati myöhemmin kolme täyttä viikonloppua, jotta siitä päästiin eroon.

• Tykkään
goatcat
  • Laddar…
G goatcat sanoi:
Olen saanut paljon korvaamattomia vinkkejä konkreettisista työvaiheista täällä foorumilla, mutta vaikka olisikin taitava yksittäisissä vaiheissa, tarvitaan enemmän kuin niin saadakseen rakennusprojektin maaliin. Haluan oppia enemmän itse prosessista rakennus-/remonttiprojektin ympärillä.

Esimerkkejä alueista:
-Miten suunnitellaan rakennusprojekti? Mitkä osat ovat ajallisesti kriittisiä? Mihin tartutte aina ensin?
-Onko teillä vinkkejä rakennuslogistiikkaan? Pitäisikö minun tilata kaikki yhdellä kertaa vai vähän kerrallaan?
-Miten käsittelette materiaalihankintoja? Lista per projektin osa? Kaikki päässä? Suuri excel-taulukko?
-Pitäisikö minun työskennellä useilla rintamilla, jotta aina olisi jotain tekemistä? Työskennellä keskittyneesti yksi huone kerrallaan?
-Miten hoidatte jätteiden ja purkumateriaalin poiskuljetuksen? Säästö korkeaksi? Ajot kaatopaikalle usein? Kontin asettaminen?
-Miten kehitätte itseänne? Arvioitteko itseänne jälkikäteen? Kirjoitatteko ajatuksia ja ideoita muistiin?

Onko tästä jossain enemmän luettavaa?
Onko teillä vinkkejä ja viisautta jaettavaksi?

Ymmärrän, että paljon tästä on makuasia, mutta uskon, että täällä foorumilla on viisautta.
Kun perustus on tehty, se voi "levätä" ilman vaaraa. Eli voi olla hyvä olla hieman löysää ajansuunnitelmassa perustuksen jälkeen, jotta voidaan ottaa kiinni, jos siellä tulee mitään viivästyksiä, ellei ajansuunnitelma ole tiukka.

Kriittistä on saada ilmasto-/sääsuoja, eli ulkokatto ja ulkoseinät. Kun ulkokuori on saatu paikoilleen, sää ei enää vaikuta.

Tarvitset paikan, jossa säilyttää materiaalia rakentamisen aikana, sekä paikan, jossa säilyttää työkaluja ym. Rakentaisin autotallin ensimmäiseksi tai sijoittaisin kuljetuskonttiin materiaalin säilytystä varten.

Onko etua ostaa enemmän materiaalia kuin mitä kuluttaa juuri siinä vaiheessa projektia. Määräalennukset ja kuljetus voivat vaikuttaa sekä toimitusaika.

Jos teet työn itse ilman ammattilaisia, käytä peräkärryä, et tuota jätettä sellaisella tahdilla, että kontti kannattaisi. Jos otat ammattilaisia mukaan, he voivat ajoittain tuottaa jätettä niin nopeasti, että kontti kannattaa.
Lajittele materiaali kotona, kun heität sen pois. Puu on usein se, mikä tuo tilavuutta. Kipsilevy esimerkiksi ei haluta säilyttää ulkona, koska sitä on hankalaa käsitellä, kun se pitää heittää pois. Samoin muovia on ikävä käsitellä, kun se on kastunut. Yksi vinkki on käyttää rakennusämpäreitä pienille jätteille, pienille kipsinpalasille, pienille puunkappaleille, metalleille. Näiden kanssa voi helposti piipahtaa kierrätyspaikalla ohi kulkiessaan.

Jotkin asiat on parempi tehdä ryhmissä, jotka ylittävät alaprojektit, kuten sähkötyöt esimerkiksi. Ei välttämättä koko työtä kerralla, mutta välttää yksittäisiä tunteja.

• Tykkään
goatcat
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.