Minulla on ollut rakennusfirma, joka on tehnyt joitain alakattoja (alennusta spotlighteille). Heidän piti tasoittaa ja hioa katot ("valmis maalattavaksi").

Kun nyt olen maalannut, paljastuu, että paperinauhat, joita he ovat käyttäneet, irtoavat tietyissä kohdissa tasoitteen alla, ja kun maali on kuivunut, ne eivät vedä itseään takaisin...

Heidän kutsuminen takaisin ei ole vaihtoehto, koska olen jo heittänyt heidät ulos ja en ole maksanut virheellisesti tehdystä työstä (johon sisältyvät katot).

Kyseessä on nyt kaksi sisäkattoa, toinen noin 12 m² ja toinen 24 m². Molemmissa on tietyt kohdat, joissa nauha on irronnut. Joissain kohdissa on vain lyhyitä "aaltoja", kun taas toisissa ne liikkuvat metrin verran.

Kysymys on, riittääkö leikata auki ja laittaa uusi nauha (lasikuitua tasoitteessa) siihen, mistä se on irronnut. Sen pitäisi kai pysyä siellä, missä se ei ole vielä irronnut kahden maalikerroksen jälkeen, vai mitä? Minun on kai sitten maalattava kaikki vielä kerran, etten saa läiskiä...

En ymmärrä tapaa liimata paperinauhoja tapettiliisterillä... Huomautin siitä rakentajalle, joka oli täällä, että mielestäni hänen pitäisi käyttää lasikuitua märkä-märässä, mutta hän melkein nauroi ja sanoi, että "ammattilaiset" todellakin liimaavat paperinauhan... Näen nyt, kuinka ammattimaista siitä tuli... :(

Ystävällisin terveisin,
Anders

• Tykkään
Hus tomte
  • Laddar…
Paperisuikaleet pitää liimata niiden maalikauppojen mukaan, joiden kanssa olen puhunut. Voit käyttää märkätilaliimaa, jos haluat olla erityisen huolellinen. Arvelen, että he ovat säästäneet liimassa.

Se on pappi, joka on tärkeä, mutta se on tehtävä oikein. Lasikuitu murtuu.
Ohut kerros tasoitetta, johon kiinnität papan, sitten anna sen kuivua kunnolla, niin se pysyy kiinni eikä tule halkeamia. Sitten tasoita laajalla tasoitteella.
Sinun tapauksessasi voi olla parasta ottaa pois nauhat ja hioa tasoite ja tehdä työ uudelleen.

Liimaa pahvit tapettiliimalla toimii varmasti, mutta se ei ole mitään, mitä maalarit tekevät (vie luultavasti liian kauan aikaa). Minulla on useita maalareita suvussa, ja kun he ovat käyneet tasoittamassa luonani, he laittavat ensin tasoitetta, painavat sitten kiinni nauhan ja vetävät sen jälkeen lisää tasoitetta päälle. Sitten annetaan kaiken kuivua, minkä jälkeen tasoitetaan vielä 2 kertaa. Kaikissa talon paikoissa, joissa he ovat nauhoittaneet, näyttää aivan täydelliseltä, mutta ne 2 paikkaa, joissa olen itse tehnyt sen, on irronnut, nauhojen tasoittaminen on taitolaji!

• Tykkään
olaandersson
  • Laddar…
Jos aikoo laittaa paperinauhan kittiin, pitäisi kuulemma olla "kombikitti" tai jotain sellaista, viimeisin maalikauppa väitti. Minulla ei ole pätevyyttä arvioida sen oikeellisuutta.

Olen aina käyttänyt lasikuituverkkoa itse, enkä koskaan ole saanut siihen halkeamia...

Leikkasin pari "harjannetta" mattoveitsellä, ja sen jälkeen oli vain jatkettava repimistä paperinauhan alta, jolloin sekä kitti että maali putosivat pois. Jonkin ajan kuluttua nauha pysyy paikoillaan kuin vuori, joten luulen, että jätän ne kohdat ja leikkaan vain auki siellä, missä se on jo irronnut...

Kiitos ehdotuksista!

Ystävällisin terveisin,
Anders

Se on asetettava ensimmäisen tasoituskerroksen sisään, se toimii aivan kuten raudoitus. Jos se liimataan ensin, tasoituskerros ei vahvistu ja lisää halkeiluriskiä.

Snailman
'Argassa Snickarissa' he käyttävät yleensä paperinauhoja, jotka he tasoittavat, ja he sanovat, että sen pitäisi olla erityinen tasoite. Haluaisin tietää enemmän paperinauhoille sopivasta tasoitteesta.

Mutta se toimii myös tavallisella tasoitteella, mutta yleensä vältän hienointa ja valitsen hieman karkeamman ensimmäisellä kerralla, en ole koskaan epäonnistunut oikeiden paperinauhojen kanssa. Ensin levitetään kerros, joka on kapeampi kuin levysauman viiste, ja tasoitetaan keskeltä lastalla, joka on leveämpi kuin nauha mutta kapeampi kuin viiste, eli tässä vaiheessa ei saa täyttää koko viistettä. Tässä laitetaan paperinauha ja varmistetaan, että se kiristyy lastalla. On tärkeää, että paperinauha asetetaan sileälle pinnalle eikä siinä ole ilmakuplia alla. Heti tämän jälkeen lisätään lisää tasoitetta, joka peittää koko viisteen, ja tasoitetaan pinta niin, että siitä tulee tasainen kipsilevyjen kanssa. Tasoite tulee tehdä "määrätietoisin" ottein eikä jatkuvasti hipelöidä ja yrittää saada täydellistä, koska se korjataan sitten toisessa tasoituksessa.

Olen kerran kohdannut ongelman, kun ostin budjetin paperinauhan, josta puuttuivat pienet mutta niin tärkeät reiät nauhassa. Jos pidät nauhaa lampun valoa vasten, sinun pitäisi nähdä pienet neulanreikä. Onnea!

Mikael_L
Snailman sanoi:
'Arga snickaren' -ohjelmassa he käyttävät usein paperiliuskoja, jotka he kittaavat sisään, he yleensä sanovat, että siihen tarvitaan erityistä kittiä, haluaisin mielelläni tietää lisää paperiliuskoille sopivasta kitistä..
Olen käyttänyt erityistä kittiä, Byggmax Lätt Hand.
Mutta olen kuullut, että Beckers LH voisi myös toimia. :)

Liuska on Bauhausista ostettu paperiliuska. En ole nähnyt, että siinä olisi reikiä. Mutta en ole tarkastellut sitä tarkasti ja etsinyt sellaisia.

Työskentelen koko ajan kahdella kittilastalla, toinen hieman leveämpi kuin syvennys ja toinen vielä vähän leveämpi.
Ei ongelmia kätkeä kitin syvennykseen, pidät vain lastan 30-45° kulmassa sopivalla painolla.

Ja teen kuten on kuvattu viesteissä #8-#10
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/202392-pappremsor-slapper-och-bubblar-sig.html

Jaa, siinäpä se... Tee uudestaan ja tee oikein... Nyt minulla on ongelmana, että tietyt palat, osa lyhyempiä, osa pidempiä, ovat irronneet niin, että kipsilevyn syvennys on osittain jo täytetty. Se, mikä irtoaa, on täsmälleen nauhan levyinen (joskus vähän enemmän), mutta saada paperinauha oikein paikoilleen on kyllä erittäin haastavaa...

Uskon kuitenkin, että toimin vanhan periaatteeni mukaan; leikkaan pois niin paljon kuin mahdollista, levitän hieman kittiä, kiinnitän lasikuitunauhan märkään kittiin ja laitan vielä toisen kerroksen märkä-märkään...
Sitten tasoitan toisella kitillä ja hion, maalaan...

Testasin maalata yhden tahran eilen ja nyt ei näy siellä mitään tahraa, joten ei tarvitse uudelleen maalata koko kattoa ainakaan! :)

Ensi kerralla tulee (ehkä) paperinauha sitten...

Terveisin,
Anders

tätä on keskusteltu monta kertaa foorumilla ja yksi johtopäätös siitä on, että

1. Paperisuikaleiden liimaaminen märkätilaliimalla on vakiintunut menetelmä, joka on helppo toteuttaa meille amatööreille ja mahdoton epäonnistua.
2. Tällä tavalla liimatut suikaleet eivät näytä aiheuttavan enempää halkeamia kuin muut vaihtoehdot, joten ei ole syytä yrittää paklata suikaleita märkä märkäpaklissa.

Mutta jokainen tekee tietysti kuten haluaa.

MathiasS sanoi:
tätä on keskusteltu monia kertoja foorumilla ja johtopäätös siitä on, että

1. Paperinauhojen liimaaminen märkätilaliimalla on vakiintunut menetelmä, jota on helppo suorittaa meille amatööreille, ja jossa epäonnistuminen on mahdotonta.
2. Liimatut nauhat tällä tavalla eivät näytä aiheuttavan enemmän halkeamia kuin muut vaihtoehdot, joten ei ole mitään syytä yrittää paklata nauhoja märkä märässä massaan.

Mutta jokainen tekee tietysti kuten haluaa.
Toimii hyvin useimmissa tapauksissa seinien osalta, jos kipsiliiman käyttäminen tuntuu monimutkaiselta.
Se, mikä jää huomaamatta, on se, että menetetään vahvistusvaikutus mahdollisen leikkausjännityksen ja vanhempien talojen tapauksessa, joissa ei haluta muuttaa runkoa. Talot, joissa on vakaa runko ja yleensä kaksinkertainen levyrakenne, OSB+gipsi, näitä ongelmia tuskin esiintyy, vaikka vain maalaisi. Ja jos tapetoi, niin se on olematon.
Sen sijaan katossa suosittelisin näkemään vaivaa ja paklaamaan nauhan, erityisesti jos yläkerta on.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Samulh
  • Laddar…
Olen epävarma siitä, että menetetään niin paljon "vahvistusefektiä". Sisävaisto sanoo, että liitos on suunnilleen yhtä vahva kuin muuosa kipsilevyä.

Asun vanhassa talossa, johon on lisäksi lisätty paljon uutta puutavaraa. Eli, huonoimmat mahdolliset olosuhteet. En näe mitään ongelmia näissä nauhoissa missään. Se on toiminut 100%:sti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.