4 096 lukukertaa ·
39 vastausta
4k lukukertaa
39 vastausta
Kattilahuone, josta tulee 3 huonetta
Hei!
Huomasin, että minun olisi pitänyt ottaa valokuvia alusta alkaen ja aloittaa keskustelu tästä. Mutta aloitan nyt. Minulla on jo paljon kysymyksiä ja otan kiitollisena vastaan vinkkejä ja neuvoja. 😊
Projekti:
Muuttaa pannuhuone makuuhuoneeksi, vaatehuoneeksi ja tilaa täytyy jäädä maalämpöpumpulle.
Edellytykset:
- Vanha pannuhuone, 30 m², 6x5 m. Nykyisin tilassa on vain maalämpöpumppu. Liikaa vapaata tilaa, jolle voisi tehdä jotain mukavaa 😊
- Rinnetalon alakerta, joten melkein kellarialue ja noin 75% oven vastapäätä olevasta seinästä on maanpinnan alla, ulkona kalteva maasto, joten vasemmalla oleva seinä on enimmäkseen maan alla ja oikealla melkein kokonaan maan yläpuolella.
- Seinät on rakennettu valmiiksi, mikä huomattiin talon tarkastuksessa, sisältäen mahdollisen pienen homeen hajun yhdessä kulmassa.
- Sähkö- ja vesikiertoinen konvektori vedettynä
Tästä tulee yhden lapsen makuuhuone, joten homeen riskiä ei saa olla ollenkaan. Mutta olen myös ymmärtänyt, että valmiiksi rakennetut seinät ovat hyvin väärin.
Palaan asiaan kuvien ja tähän mennessä tehdyllä.
Huomasin, että minun olisi pitänyt ottaa valokuvia alusta alkaen ja aloittaa keskustelu tästä. Mutta aloitan nyt. Minulla on jo paljon kysymyksiä ja otan kiitollisena vastaan vinkkejä ja neuvoja. 😊
Projekti:
Muuttaa pannuhuone makuuhuoneeksi, vaatehuoneeksi ja tilaa täytyy jäädä maalämpöpumpulle.
Edellytykset:
- Vanha pannuhuone, 30 m², 6x5 m. Nykyisin tilassa on vain maalämpöpumppu. Liikaa vapaata tilaa, jolle voisi tehdä jotain mukavaa 😊
- Rinnetalon alakerta, joten melkein kellarialue ja noin 75% oven vastapäätä olevasta seinästä on maanpinnan alla, ulkona kalteva maasto, joten vasemmalla oleva seinä on enimmäkseen maan alla ja oikealla melkein kokonaan maan yläpuolella.
- Seinät on rakennettu valmiiksi, mikä huomattiin talon tarkastuksessa, sisältäen mahdollisen pienen homeen hajun yhdessä kulmassa.
- Sähkö- ja vesikiertoinen konvektori vedettynä
Tästä tulee yhden lapsen makuuhuone, joten homeen riskiä ei saa olla ollenkaan. Mutta olen myös ymmärtänyt, että valmiiksi rakennetut seinät ovat hyvin väärin.
Palaan asiaan kuvien ja tähän mennessä tehdyllä.
Lisäykset
- Huone on kuiva ja hieno, mutta en tiedä mitä kätkeytyy rekisteröityjen seinien taakse
- Sillä, että rekisteröidyt seinät ovat väärät, tarkoitan luultavasti että se on tehty vanhaan tapaan ja se on maan alla
- Olen sitten noviisi tässä, en ole koskaan tehnyt yhtä suurta työtä itse ennen, joten paljon on uutta ja riski ajatusvirheille
- Huone on kuiva ja hieno, mutta en tiedä mitä kätkeytyy rekisteröityjen seinien taakse
- Sillä, että rekisteröidyt seinät ovat väärät, tarkoitan luultavasti että se on tehty vanhaan tapaan ja se on maan alla
- Olen sitten noviisi tässä, en ole koskaan tehnyt yhtä suurta työtä itse ennen, joten paljon on uutta ja riski ajatusvirheille
Suuri kysymys on, miten kosteus liikkuu rakenteessa, esim. salaojitus ja mitä lattian alla on? Ja kuinka vanha talo on? Ennen vanhaan kellarit rakennettiin olemaan juuri kellareita. Hieman viileämpiä ja kosteampia, mutta ehkä ei täytettäviksi orgaanisella materiaalilla ja oleskeltaviksi. Ei sillä kuitenkaan sanoa, etteikö ratkaisuja olisi, jos näin olisi tilanne...
Valitettavasti en pääse katsomaan. Muovi on pystytettyjen seinien ja koolinkien välissä, joten kuvassa näkyvä on viimeinen, joka on jäljellä.Centano sanoi:
En myöskään voi sanoa sataprosenttisesti, että kyseessä on 45-koolinki, sillä se voi hyvin olla leveämpi ja jatkua ylöspäin.
Voiko koolinki liittyä sisäkattoon? Ajattelen, että se voi olla osa sekä katon että seinän kehystä.
Se on maanpinnan yläpuolella ja kuivaa, joten en usko, että se välttämättä täytyy poistaa. Aion joka tapauksessa asentaa kattolistan siihen myöhemmin.
Kuten sanottu, en halua vahingoittaa sisäkattoa, haluan säilyttää sen.
Aloitin kuvaamisen myöhään, joten tässä tulee kuvaus siitä, mitä on tapahtunut
Sähkömies ja vvs-ammattilainen poistivat sähkön ja konvektorin
Sorkkaraudalla otin sitten alas katosta tekopalkit
Sen jälkeen kävin seinien kimppuun jälleen sorkkaraudalla, upea työkalu, ja ne osoittautuivat olevan eristettyjä mineraalivillalla ja rakennusmuovilla
Kehikko oli toki etäällä betoniseinästä 1 mm vanerinpalasilla, mutta ei ne olleet kovin mukavia, jos niin voi sanoa
Naulat lähtivät pois betoniakin irroten sieltä täältä, mutta lopulta sain kaikki kehikot purettua, paljas betoniseinä
Se näytti hieman tylsältä joissakin kohdissa, etenkin kulmissa, mutta yleisesti se näytti hienolta
Annoin sitten seinille kuukauden hengähtämisaikaa
Sähkömies ja vvs-ammattilainen poistivat sähkön ja konvektorin
Sorkkaraudalla otin sitten alas katosta tekopalkit
Sen jälkeen kävin seinien kimppuun jälleen sorkkaraudalla, upea työkalu, ja ne osoittautuivat olevan eristettyjä mineraalivillalla ja rakennusmuovilla
Kehikko oli toki etäällä betoniseinästä 1 mm vanerinpalasilla, mutta ei ne olleet kovin mukavia, jos niin voi sanoa
Naulat lähtivät pois betoniakin irroten sieltä täältä, mutta lopulta sain kaikki kehikot purettua, paljas betoniseinä
Se näytti hieman tylsältä joissakin kohdissa, etenkin kulmissa, mutta yleisesti se näytti hienolta
Annoin sitten seinille kuukauden hengähtämisaikaa
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä olen oppinut tähän mennessä
- Purkaminen vie enemmän aikaa kuin luulee
- Mineraalivilla kutittaa
- Se sattuu ja vuotaa runsaasti, jos sorkkarauta luistaa ja saa pään siihen osumaan
- Tuntee itsensä todella tyytyväiseksi, kun on valmis ja oikeasti otti viimeisen säännön haltuunsa sen sijaan, että olisi jättänyt sen paikalleen
- Sorkkarauta ja Excel ovat ihmiskunnan parhaat keksinnöt
- Suurta ja pientä sorkkarautaa suositellaan vahvasti
Purkutyö valmis, aika alkaa rakennustyöt
- Purkaminen vie enemmän aikaa kuin luulee
- Mineraalivilla kutittaa
- Se sattuu ja vuotaa runsaasti, jos sorkkarauta luistaa ja saa pään siihen osumaan
- Tuntee itsensä todella tyytyväiseksi, kun on valmis ja oikeasti otti viimeisen säännön haltuunsa sen sijaan, että olisi jättänyt sen paikalleen
- Sorkkarauta ja Excel ovat ihmiskunnan parhaat keksinnöt
- Suurta ja pientä sorkkarautaa suositellaan vahvasti
Purkutyö valmis, aika alkaa rakennustyöt
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Klinkkers mutta en ole tarkistanut erityisesti tässä huoneessa, mutta muissa huoneissa pohjakerroksessa ne ovat suoraan levyn päälläViktor.J sanoi:
Ja koska samaa klinkkersiä käytetään kaikkialla, oletan, että sitä ei ole tässäkään huoneessa kehystetty
Ei ole notkeutta missään
Joten jätän lattian rauhaan 😊
Eristys vai pelkkä betonilaatta?huch sanoi: