Aion rakentaa noin 4x2 metrin kokoisen katoksen, jonka kaltevuus on noin 20 astetta ja kulmissa sekä molempien pitkien sivujen keskellä on pylväät. Katto tulee olemaan aaltomuovista. Korkeamman pitkän sivun varrella on aita, jossa on 95x95 mm painekyllästetyt pylväät, ja matalamman puolella katto lepää 95x95 painekyllästettyjen pylväiden päällä eikä siellä tai "päädyissä" tule olemaan seiniä.
Siellä tulee siis olemaan 3 palkkia pitkien sivujen välillä ja kaksi palkkia pitkän sivun suuntaisesti (vihreät), ja sitten ei vielä päätetty määrä palkkeja näiden välillä (siniset).
Pohdin hieman, mitä olisi sopivaa käyttää kattorakenteen regleereiksi. Lumiolosuhteet 1.5 (mutta 200 metriä merenpinnan yläpuolella, joten pikemminkin vyöhyke 2, täällä on yleensä huomattavasti enemmän lunta kuin muutama kilometri kauempana).
Toimiiko 45x95 mm? Voiko tämänkaltaisen katoksen kestävyyttä laskea jossakin?
45x95 C24, keskipisteväli 300 mm toimii. Olen ajatellut, että kattopalkit sijoittuvat pitkälle sivulle alla olevan mukaisesti.
Kiitos! Ja hieno piirustus verrattuna minun töherrykseeni... Valitettavasti liian myöhään, olen jo ollut ostoksilla...
Muuttelin rakennetta niin, että siitä tulee suunnilleen kuten sinä piirsit, mutta 8 kattopalkilla ja sitten "läkt" niiden päällä. Alkuperäinen ajatukseni oli, että pitkittäiset säädöt olisivat kattopalkkien välissä, mutta tajusin, että mittaaminen ja sahaaminen vähenee huomattavasti, jos on enemmän kattopalkkeja ja kapeampi pitkittäinen läkt niiden päällä.
Riski, että käytän nimityksiä vähän väärin/liioitellusti, mutta siitä tulee jotakuinkin näin...
Pilari: 700mm, 4" tolpparauta (betonin pitäisi nousta noin 20cm maanpinnan yläpuolelle, siksi 700mm)
Pylväät: 95x95
Vasarapalkki (pitkillä sivuilla): 45x170
Kattopalkit ("vasarapalkkien" päällä): 45x145, cc 800mm
Kattoläkt (kattopalkkien päällä): 45x45, cc 400mm
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.