Hei
olen asentamassa 18 metrin palkkia telferille, jonka kapasiteetti on 2,5 ton tai vaihtoehtoisesti 3,2 ton

Voisiko joku auttaa laskemaan, millaista palkkia tarvitsen? Ajatuksena on kiinnittää se toiselta puolelta olemassa oleviin teräspilareihin vakauden varmistamiseksi, ja kummassakin päässä palkin päälle pilari lattialle

Joten jonkin tyyppinen ipe tai hea

Olenko ymmärtänyt oikein, että haluat kiinnittää sen kumpaankin päähän ja että sen jänneväli olisi 18 metriä?

Jotta saat jonkinlaisen hyväksyttävän taipuman (L/300), tarvitsisit HEB300:n, mikä maksaisi maltaita. Sinun kannattaa todella harkita palkin kiinnittämistä useampaan paikkaan, jos aiot tehdä tällaisia nostoja.

• Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Onhan se melko pitkä jänneväli, teräksiset ristikkokattor tarkoitetun palkin yläpuolella, poikittaissuunnassa. Luulen, että niiden väli on 6 metriä, jos muistan oikein, mutta voi olla vaikeaa selvittää, kuinka paljon lisäpainoa ne kestävät 🤔

Se ei ole kovin vaikeaa, mutta se helpottaisi, jos sinulla olisi enemmän tietoa edellytyksistä. Tällä hetkellä se tuntuu vähän harkitsemattomalta, kun sanot 18 metriä, mutta et ole miettinyt, että sinun täytyisi liittää sellainen palkki, koska normaalisti sitä ei varastoida sellaisina pituuksina, ellei tekisi erikoistilausta, mikä kuulostaa kalliilta.

Katsoisin seiniä nähdäksesi, onko mahdollista asettaa kaksi palkkia kantopuun/hammarband/pystypuiden päälle, jotka puolestaan kannattavat nostopalkkia, jotta jänneväliä voi pienentää ja helpottaa palkin liitoksia.

Minulla on töissä 12 metriä, ja se on varmaankin 600balk. Kotona minulla on 8,4 metriä ja 240balk, mutta se tukee takstolarnas hanbjälke/golv.

Sinun täytyy selittää edellytykset paremmin.
/W

H hawk1ye sanoi:
Ei ole kovin vaikeaa, mutta lisätiedot helpottaisivat, mitä lähtökohtia sinulla on. Tällä hetkellä tuntuu, että se on hieman harkitsematon, kun sanot 18 metriä, mutta et ole harkinnut, että sinun pitäisi liittää tällainen palkki, koska normaalisti niitä ei varastoida sellaisina pituuksina, ellet tee erikoistilausta, mikä kuulostaa kalliilta.

Katsoisin seiniä, jos voisi asettaa kaksi palkkia kantavan palkin/hammarbandin/pystytolppien päälle, joka puolestaan kantaa nostopalkkia, tällä tavalla voisi lyhentää jänneväliä ja helpottaa palkin liittämistä.
Tiedän, että on mahdollista tilata 18 metrin pituuksia, joten siinä ei ole ongelmaa, kyllä pitää miettiä, voisiko sen helpottaa sijoittamalla enemmän pylväitä keskelle tilaa, mutta haluan välttää sitä.

Katsottiin juuri, ei ollut kovin kallista saada heb 300 18,1 metrin pituudella
Mutta tarkoitatko, että se toimisi 3,2 tonnin telferille?

Viimeksi muokattu:
Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
On töissäni 12 metriä, ja se on luultavasti 600palkki.
Kotona minulla on 8,4 metriä ja 240palkki, mutta se tukee kattotuolien hanpalkkia/lattiaa.

Sinun täytyy selittää edellytykset paremmin.
/W
Okei.
Kotona minullakin on 8m palkki, mutta en ole tehnyt mitään laskelmia, vaan otin vain ylimääräisen 300 palkin, mutta siinä minulla on vain 500kg telfer.

Karrock
Katon tulisi kestää Norrbottenin mitoituslumikuorma. Omassa verstaassani ripustaisin myös kattotuoleihin ja välttäisin raskasta nostamista juuri silloin, kun lunta on eniten.
Jos tilassa liikkuu työntekijöitä, ei voida ajatella näin.

Karrock Karrock sanoi:
Kattorakenteen tulee kestää mitoitettava lumikuorma Norrbottenille. Omassa verstaassani kiinnittäisin myös kattoristikkoihin ja välttäisin raskaiden nostamista juuri silloin, kun lunta on eniten. Jos tilassa liikkuu työntekijöitä, ei voi ajatella näin.
Haluan välttää katon heikentämistä, osittain siksi, että siellä liikkuu henkilökuntaa, ja osittain siksi, että se on vuokratila, joten haluan välttää vahingoittamasta ihmisiä ja tiloja.

B Bobbarebygg sanoi:
Tiedän, että 18 metrin pituisia voi tilata, joten se ei ole ongelma siellä. Täytyy miettiä, voiko sitä keventää jossain, mutta lisäpylväät keskellä tilaa haluan välttää.

Katsoin juuri, ei ollut kovin kallis HEB300 18,1 metriä.
Mutta tarkoitatko, että se toimisi 3,2 tonnin telferille?
Kyllä, se toimisi, mutta HEB300:n taipuma on 72 mm 31,2 kN:n kuormituksella keskellä.

Mikä antaa 18000/72=250, mikä on hieman alarajalla mitä henkilökohtaisesti voin suositella.

HEB360 olisi parempi, jos haluat 3,2 tonnin kapasiteetin pienellä varmuusmarginaalilla. Antaa taipuman 42 mm. Harvoin tulen tekemisiin nostopalkkien suunnittelun kanssa, mutta ne, jotka olen nähnyt, ovat käyttäneet L/500 protokollissaan, joten voi olla vinkki, ja 42 mm:llä olemme 18000/42=428, mikä on riittävän lähellä "kotikäyttöön".

H hawk1ye sanoi:
Kyllä se toimisi, mutta HEB300:n taipuma on 72 mm keskikuormalla 31,2 kN.

Antaen 18000/72=250 mikä on vähemmän kuin mitä henkilökohtaisesti voisin suositella.

HEB360 sopisi paremmin, jos haluat 3,2 tonnin kapasiteetin hieman marginaalilla kummassakin tapauksessa. Antaa taipuman 42 mm. Harvoin kohtaan nostopalkkien suunnittelua, mutta ne, joita olen nähnyt käyttäneen L/500 protokollissaan, joten se voi olla vinkki, ja 42 mm on 18000/42=428 joten tarpeeksi lähellä "kotikäyttöön".
Okei kiitos vastauksesta, onko mitään helppoa tapaa laskea taipuma kussakin palkissa, jos päätän käyttää esimerkiksi 2,5 tonnin taljaa?

B Bobbarebygg sanoi:
Okei kiitos vastauksesta, onko mitään helppoa tapaa laskea taipuma kussakin palkissa, jos käytän esimerkiksi 2,5 tonnin telferiä?
Tässä tapauksessa voi yksinkertaisesti ajatella, että 2,5 tonnia on 78 % 3,2 tonnista.
Mikä tekee 56 mm HEB300:lle ja 32,8 mm HEB360:lle, kun kuorma on 2,5 tonnia.

H hawk1ye sanoi:
Tässä tapauksessa voi yksinkertaisesti ajatella, että 2,5 ton on 78 % 3,2 tonnista.
Mikä on 56 mm HEB300:lle ja 32,8 mm HEB360:lle, 2,5 tonnin kuormalla.
Taittuminen, joka johtuu palkin omapainosta, tulee myös ottaa huomioon laskelmissa!
Se on 30 mm HEA300:lle ja 21 mm HEA360:lle, (vapaasti kahdella tuella, jänneväli 18 m).

Teliapalkki tulee myös tarkistaa teliapainojen aiheuttamien paikallisten jännitysten osalta.

• Tykkään
hawk1ye
  • Laddar…
G Granngubben sanoi:
Palkin omapainosta aiheutuva taipuma tulisi myös ottaa huomioon laskelmissa!
Se on 30 mm HEA300:lle ja 21 mm HEA360:lle, (vapaasti kannateltuna kahdella tuella, jänneväli 18 m).

Nosturipalkki täytyy myös tarkistaa telferin pyöräkuormista aiheutuvien paikallisten jännitysten varalta.
Ihan oikein, hyvä että lisäsit sen! Tämä osoittaa, että siitä tulee tukeva palkki, varmasti vähintään HEB360 kevyemmällä painolla.

Luulen, että tarvitaan vieläkin vahvempi palkki, 18 metriä on erittäin suuri jänneväli.
Täytyy myös ottaa huomioon vääntyminen, paikalliset rasitukset ja asiaankuuluvat muodonmuutosvaatimukset, väsymislujuus ym.

On olemassa käsikirja telferiratojen mitoitukseen, katso:

https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/

Siinä on varmasti paljon hyödyllistä.

PS.
Aikaisemmassa vastauksessani lukee "HEA". Pitäisi olla HEB!.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.