Hei!
Uusi täällä, mutta saanut paljon vinkkejä ja oppii paljon. Ajattelin saada hieman ohjausta talomme päädyn suhteen. Ostimme rivitalon, jota rakastamme, 7 kuukautta sitten, missä paljon oli remontoitu, olimme hyvin tietoisia siitä, että päädyssä oli halkeama, se näytti pieneltä ja nyt kasvanut suuremmaksi, koska he olivat "fuskanneet" sen korjaamisessa, ne jotka asuivat täällä ennen myös maalasivat talon uudelleen, mutta maali irtoaa, mikä täytyy olla huonosti maalattu. Miten huolissaan tulisi olla siitä, että talo sortuu, hermostunut kuin mikäkin 😅?
Talo on rakennettu 1903, kellari + 2 kerrosta. Se on kiinni toisessa talossa. Salaojitettu noin 4 vuotta sitten? HUOM kuvassa olen itse fuskanut kuntoilttä, kunnes toivottavasti rappaamme talon uudelleen. Kiitollinen vastauksista
Seinän halkeama, jossa näkyy aiemmin tehty väliaikainen korjaus, mahdollisesti huonon maalauksen vuoksi.

Ulkoseinässä oleva talon pääty ja siinä näkyvä halkeama sekä irtoileva maali, ympärillä yksi ikkuna ja tiilipäällysteinen maa.

Talo ei tule sortumaan, joten voit nukkua rauhassa. Vanhoissa taloissa on lisäksi usein lautaseinät, mikä tekee siitä vielä vakaamman. Todennäköisesti maassa on tapahtunut painumia salaojituksen yhteydessä. Ehkä se oli auki hieman liian kauan ja kantava kerros alkoi hieman antaa periksi. Kuvassa näyttää siltä, että maa on painunut (sisin kivirivi kallistuu ylöspäin). Luulen, että talon ympärillä oleva maa on pian asettunut ja että voit muutaman vuoden kuluttua avata halkeaman (poistaa rappauksen koko halkeamasta) ja korjata sen kunnolla.

Thiger sanoi:
Talo ei kaadu, joten voit nukkua rauhassa. Vanhat talot ovat usein laudoitettujen seinien vuoksi vieläkin vakaampia. Todennäköisesti maaperässä on tapahtunut painumia uudelleen salaojituksen yhteydessä. Ehkä se oli auki vähän liian kauan ja kantava kerros alkoi hieman antaa periksi. Kuvassa näyttää siltä, että maa on painunut (sisimmäinen kivirivi kallistuu ylöspäin). Luulisin, että talon ympärillä oleva maa on pian vakiintunut ja että voit jonkin vuoden kuluttua avata halkeaman (poistamalla rappauksen koko halkeaman alueelta) ja korjata sen kunnolla.
Kiitos vastauksesta Thiger! Tulee hermostuneeksi, salaojituksen jälkeen he asettivat uudelleen maaperäkivet, jotta se olisi oikein. Uusi haittapuoli, joka on ilmestynyt, on sokkelissa, jossa on tullut pakkasvaurioita ja se pullistuu ulos halkeamissa. Mutta aion lyödä sen alas pian ja laittaa rappauksen uudelleen. Ehkä voit vastata, miksi tietyissä taloissa, kuten meidän, on sokkelissa reuna, joka työntyy noin 2 cm ulos talon seinästä?

Maa asettuu aina kuivauksen jälkeen, mikä ei sinänsä ole mitään kummallista. Siksi on yleensä parasta kuivata maa syksyllä ja odottaa alkukesään ennen kuin asettaa kivet jne. Silloin maa ehtii käydä läpi märkäkauden ja pakkaset. Alkukesällä tasataan pinta ja asetetaan kivet kunnon mukaan. Silloin on ainakin luotu parhaat edellytykset aaltoilevien kivikäytävien välttämiseksi. Kyllähän siellä voi sittenkin tulla painaumia...

Mitä tulee sokkeliin, niin oletan sen olevan vain design-juttu a'la skånelänga. Näyttää siltä myös teidän minimaalisessa räystäässä. Tämä tekee niin, että sade pääsee aina julkisivulle ja se kastuu. Se vaatii vähän enemmän huoltoa, mutta on monien mielestä todella tyylikäs.

• Tykkään
Mu Jiang
  • Laddar…
Kiitos jälleen Thiger!
Haha, kivien asettelu on valitettavasti katastrofi :-(
Tältä halkeama näytti ennen kuin huijasin sen täyttämisessä ja sitten jalustassa
Käsi osoittaa halkeamaa punaisessa seinässä ennen paikkausta.

Seinämässä oleva suuri halkeama ennen korjausta ja sokkelan asennusta.

Ovatko halkeamat pahentuneet ja pahentuneet vai vaikuttaako siltä, että ne ovat pysähtyneet? Onko teillä verkkoa rappauksen takana?

Minä rappaisin jollakin kuituvahvistetulla rappauksella, mieluiten verkkoon asti jos siellä oli sellaista.

Thiger sanoi:
Ovatko halkeamat pahentuneet vai näyttääkö siltä, että ne ovat pysähtyneet? Onko teillä verkkoa rappauksen takana?

Minä rappaisin jonkun kuituvahvistetun rappauksen kanssa, mieluiten verkkoon jos sellainen olisi.
Mielestäni suuri halkeama julkisivussa ei ole kasvanut, mutta kyllä, tulee pieniä halkeamia, joita en oikein tunne. Luultavasti jotain, joka tulee omistajan aikaisemman huonon korjauksen jälkeen😞
Sokkelissa on varmasti ollut kosteutta ja nyt se halkeilee, kuulen, että sen takana on tyhjä. Olen 99% varma, että taloa ei ole verkotettu. Luuletko, että kannattaa koputtaa sokkelia alas ennen julkisivua?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.