Olen parhaillaan rakentamassa omaa taloa.
Olen nyt laittanut peltikaton ja aion aloittaa päätylistan asentamisen. Se on Plannja Regent peltikatto.

Kuten kuvista näkyy, olen laittanut ruoteen ylös asti harvalautan kiinnitystä varten saadakseni hyvän kiinnityksen tuulilaudan ruoteeseen. On siis myös harvalauta vasten ylintä tuulilautaa.

Mikäli nyt huomaan, ja mikä voi olla hieman vaikeampi nähdä kuvista, päätylista on noin 2 cm katon pellin profiilin yläpuolella.

Toisin sanoen, mitä mietin ja mistä olen huolissani, on kuinka alttiit ruoteiden päät ovat? Tuntuu siltä, että sekä lumi että vesi voivat tulla päätylistan alle alas ruoteille. Onko nousua tuulilautaa kohti päätylistan suurimmalta osalta, mutta onko se riittävää?

Olisitteko tehneet jotain tämän asian vuoksi? En halua irrottaa joitakin peltejä ja lyhentää ruoteita niin, että ne päättyvät katon pellin alle, ellei se ole ehdottoman kriittistä.. Auttaisiko ruoteiden näkyvän pään maalaaminen mitään?

Kiitollinen vastauksista!

• Musta aaltoileva peltikatto ja valkoinen kattorakenne, työmaa metsäisellä alueella taustalla.
  • En käsivarsi osoittaa katon harjapintaan kirkkaan sinistä taivasta vasten tarkistaen kattopellin ja listan välistä rakoa.
  • Käsi näyttää Plannja Regent -plåttakissa olevat päistä näkyvät bärläkten reunat, jotka ovat gavelbeslagin alla. Auringonvaloa ja sininen taivas taustalla.
Rickard.
Ei hätää.

Suosittelisin, että ruuvaat kiinnikkeen sisäpuolen levyyn, jossa ne ovat toisiaan vasten, niin vältät räminän tuulessa.

Rickard. Rickard. sanoi:
Ei hätää.

Suosittelisin, että kiinnität kiinnikkeen sisäpuolen peltilevyyn siinä kohdassa, missä ne kohtaavat toisensa, niin vältät sen kolinan, kun tuulee.
Tarkoitat siis, että kiinnittää harjapellin kattopeltiin niin, että se koskettaa kattopellin profiilin huippua? (Katso sormeni)

siitä tulee tosiaankin paljon tiukempi.. Maalaa vähän kantavaa rakennetta ja kiinnitä harjapelti niin ehkä siitä tulee hyvä?

Se, että harjapellin osa, joka on ulkopuolella räystään suojalevyn päällä, ulottuu hieman, tuskin tekee suurempaa eroa..

• Sormi osoittaa mustaa metallisetä kattopaneelilla, jossa on kiinnitetty reuna gavelbeslagi. Taustalla on selkeä sininen taivas.
  • Gavelbeslag ja kattolevy ulkotyömaalla, vieressä rakennustelineet ja tikkaat, sininen taivas taustalla.
Rickard.
Joten ajattelin, että "yleensä" asennetaan tuulilauta korkeimman kohdan tasolle tai mahdollisesti muutama mm ylemmäksi, jotta vältytään kaikilta sellaisilta ongelmilta.

Se ei ole pakollista tai vaadittua, eikä ole myöskään taattua, että saat häiritsevää ääntä, joten voit päättää paikan päällä, mikä on parasta nykyisten olosuhteiden perusteella. Maalattava ruodelaudoitus ei todellakaan ole tarpeen, vaan anna sen olla sellaisenaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.