Hei kaikki asiantuntevat ihmiset!

Tarvitsen vähän apua. Olen aiemmin etsinyt käsityöläistä toteuttamaan tätä: http://www.byggahus.se/forum/byggma...projektet-bygga-innervagg-sla-ut-dorrhal.html mutta nyt ajattelin yrittää tehdä sen itse.

Lyhyt yhteenveto: Minun on tarkoitus tehdä oviaukko olemassa olevaan betoniseinään. Seinä ei ole kantava, noin 10cm paksu ja luultavasti kevyttä betonia. Yhdellä puolella (keittiön puolella) on ulkopuolella betoni, mutta olohuoneen puolella ulkopuolella on ohuempi lastulevy. Luultavasti seinässä on sähköjohto, mutta ei vesijohtoja.

Kävin katsomassa, kun naapuri rikkoi koko seinän moukarilla, joten se on mahdollista tehdä.

Mikä on helpointa tehdä tämän toteuttamiseksi? Olen kysynyt hieman ympäriinsä ja saanut erilaisia vastauksia:
  • poraa reiät koko suunnitellun oviaukon viereen ja sitten lyö se mäsäksi moukarilla.
  • vuokraa poravasara ja riko betoni sillä.
  • ?

Ajatukseni on aloittaa poraamalla pienempi ovi, noin 60cm, ja sitten lyödä se mäsäksi moukarilla. Sen jälkeen hieman tarkemmin porata/hakata auki hieman lisää niin, että kokonaisleveys on 80cm. Tämä ajattelin tehdä keittiön puolelta, jotta olohuoneen lastulevy pysyy mahdollisimman ehjänä, jotta voin sahata sen siistiksi, kun reikä on valmis. Onko tämä epäsopiva tapa toteuttaa sitä?

Olohuoneen puoli:
Nurkkakuva huoneesta, jossa on valkoiset seinät ja pöytä, jolla on kolme tuikkukippoa.
Keittiön puoli:
Seinäkeittiö, jonka vasemmassa alakulmassa näkyy tuoli, oletettu paikka suunnitellulle oviaukolle betoniseinässä.

Sitten, miten saan reunan siistiksi? Sementtimuuri? Laittaa kapea kipsi-/lastulevy? Valaa betonia? En halua ovenkarmia, koska keittiön sisäänkäynnissä ei ole ovenkarmia ja haluan pitää sen yhtenäisenä.

Mallikuva reunasta:
Kauniisti viimeistelty ovenkarmi valkoisella seinällä, jossa näkyy osa kaapista vasemmalla ja taulu oikeassa reunassa.

Olen tietämätön tällä alalla, mutta näen tämän mahdollisuutena oppia, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Kiitos etukäteen!

Sahaa tiikerisahalla sopivalla terällä

Jos se on kevytbetonia, päällystä se muovilla, vuokraa kulmahiomakone timanttiterällä ja teollisuusimuri, niin se on ratkaistu tunnissa ja siivoamista riittää ikuisuuksiin, jos laiminlyö kirjauksen.

Olisin käyttänyt tiikerisahaa LB-terällä ja viimeistellyt kipsikitillä.

Netonnet myy muuten kaksipakkausta tällaisia teriä hintaan 129, olen käyttänyt sitä Lecassa ja se vaikuttaa hyvältä.

Edit: piirrä seinään mihin reikä tulee, poraa reikä kulmaan, sitten vain sahaamaan. Edellyttäen, että kyseessä on nyt kevytbetoni.

Viimeksi muokattu:
Viimeinen, mitä olisin ottanut, on varmaankin kulmahiomakone, puhu lisää työllistämisestä.

Olen vähän peloissani sahata, koska en ole täysin varma missä tarkalleen sähköjohto on.

Voin katsoa mistä voi vuokrata tigersåg... mutta tarvitaan oletettavasti melko pitkiä teriä? Muuten on vaikea saada onnistumaan...

Jula tarjoaa tiikerisahan hintaan 199 kr. Se riittää hyvin satunnaisiin töihin
Fredrik

Kiitos vastauksista. Suunnittelen työn aloittamista tällä viikolla, joten katsotaan, miten se sujuu.

Mitä tulee toiseen kysymykseeni (miten saada reunat parhaiten kuntoon) - onko teillä vinkkejä siihen?

Kiitos!

Luultavasti jätän tiikerisahan väliin, osittain koska en ole varma missä sähköjohto on, ja myös koska en ole täysin varma, että se on kevytbetonia. Kokeilen porata reikiä säännöllisin välein ja yrittää irrottaa palasia. Katsotaan sitten miten käy.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.