Olemme vihdoin onnistuneet ostamaan hienon talon johon muutamme keväällä. Se on edellisen omistajan (kuolinpesä), Hjältevadshus talo rakennettu 1981 ja minulla on useita kansioita hyvää tietoa ja piirustuksia. Suurin osa on alkuperäistä ja tarvitsee kunnostusta. Vaiheessa 1 ajattelimme kunnostaa yläkerran, ja tarvitsemme apua selvittääksemme, olisiko helppoa avata kunnollinen kaari keittiön ja olohuoneen välille saadaksemme avoimen pohjaratkaisun.
Miten ihmeessä voin selvittää, onko seinä kantava? Väliseinät on rakennettu puusta kaikkialla. Voiko joku kertoa jotain rakenteen tyypin perusteella? Liitän muutamia skannattuja piirustuksia, Hjältevadshus-katalogin talotyypillä ja välittäjän pohjapiirroksen. Alakerrassa on jo avattu "keittiön" ja "oleskelutilan" väli, joka on suoraan sen alla, mihin ajattelin avata yläkerrassa, jos sillä on merkitystä?
Hei, en ole vielä löytänyt tarkkaa piirustusta siitä (mutta minulla on vielä pari kansiota, jotka pitää käydä läpi) kuitenkin tämä kuva löytyy talon tuotelehtisestä. Jos se kertoo jotakin? Ja kuva talon parvekkeelta saavutettavasta vintistä.
Mikä kummallinen pohjapiirros. Oletan, että se on erillinen asunto pohjakerroksessa? Se, mikä ilmoitetaan "stödbensvägg" kuvauksessa, sanoisin olevan sydänseinä, eli se, johon haluat tehdä aukon. Se on tietenkin mahdollista, mutta se täytyy tukea kunnolla. Jos katsot vastaavaa kohtaa alemmassa kerroksessa, voit luultavasti nähdä siihen upotetun palkin, jotain sen tyylistä sinun täytyy tehdä.
Kiitos vastauksistanne! Kyllä se on hieman outo pohjaratkaisu, alakerta rakennettiin erillisellä asunnolla vanhalle isoisälle. Jos puran kunnolla, tarvitseeko minun olla huolissani siitä, että seinä avataan myös suoraan alapuolella? Täytyy yrittää selvittää, rakennettiinko talo alun perin näin vai onko se muutettu aikaisempien omistajien toimesta.
Vaikka valokuva ullakolta on tarpeettoman tiukasti rajattu ja teknisen kuvauksen sivu 2 puuttuu, uskon, että talossa on w-kattorakenteet, mikä tarkoittaa, että mikään yläkerroksen väliseinistä ei ole kantava. Alkuperäiset välittäjän piirustukset ovat melko käyttökelvottomia, mutta Hjältevadshusin esite selittää paljon.
Vaikka kuva ullakolta on tarpeettoman tiukasti rajattu ja teknisen kuvauksen sivu 2 puuttuu, uskon, että talossa on w-kattopalkit, mikä tarkoittaa, että yläkerran väliseinät eivät ole kantavia. Alustavat välittäjän piirustukset ovat melko käyttökelvottomia, mutta Hjältevadshusin esite selittää paljon.
Hei, kiitos vastauksesta! Olen saanut teknisen kuvauksen toisen sivun. En voi helposti järjestää uutta kuvaa ullakolta, koska emme vielä pääse sinne. Voidaanko kuvauksesta päätellä enemmän?
Se käy. On selvää, että kattorakenteet ovat ristikkorakenne, joten mitään väliseiniä yläkerrassa ei ole kantavia.
Kiitos, luin artikkelisi siitä, miten kattorakenteet toimivat! Tuntuu, että olet oikea henkilö vastaamaan kysymykseen. Voinko tehdä joitakin johtopäätöksiä alakerran seinistä yllä olevan perustelun perusteella? Voi tulla ajankohtaiseksi avata holvi alakerrassa rappuhallista erilliseen asuntoon. Hyvää Lucian päivää!
Onpa hauskaa, että olet lukenut kattotuoliartikkelin! Ainoa hyöty, mitä sinulla on kattorakenteesta alakerran väliseinien osalta, on se, että niiden ei tarvitse kantaa mitään kattokuormia. Pitkä seinä, joka kulkee talon keskellä (sydänseinä), on kantava ja se täytyy palkittaa, jos haluat tehdä avauksia. Siinä on luultavasti jo jokin palkki, mikä voi vaikuttaa edellytyksiin, jos haluat laajentaa avauksia. Tämä sinun täytyy tutkia huolellisesti.
Kuinka hienoa, että olet lukenut kattoristikkoartikkelin! Ainoa hyöty, joka sinulla on katon rakenteesta alakerran väliseinien osalta, on se, että niiden ei tarvitse kantaa mitään kattokuormia. Pitkä seinä, joka kulkee koko matkan talon keskellä (sydänseinä), on kantava ja se täytyy avata, jos haluat tehdä aukkoja. Siellä on luultavasti jo jokin palkki, mikä saattaa vaikuttaa edellytyksiin, jos haluat laajentaa jotakin aukkoa. Tämä sinun täytyy tutkia huolellisesti.
Kiitos, aion tehdä sen! Katselin ullakolle tänään tarkastuskierroksen aikana ja se näyttää täsmäävän kattoristikon kanssa.
Se kelpaa. On selvää, että kattotuolit ovat ristikko, joten yläkerran väliseinät eivät ole kantavia.
Hei, saamme talon avaimet viikon kuluttua ja suunnitelmat alkavat hahmottua! Urakoitsija, joka on palkattu keittiön remontointiin ja olohuoneen avaamiseen, haluaa asentaa välipalkin varmuuden vuoksi, vaikka olemme todenneet, että talossa on W-kattotuolit. Hänen mukaansa, kun talo on 8 m leveä, ei ole varmaa, että kattotuoli jaksaa kantaa itsensä. Olen nyt saanut hieman paremmat piirustukset, jos ne vaikuttaisivat asiaan. Olisi ikävää tehdä tarpeeton välipalkki, joka sekä maksaa että vie hieman tilaa holvissa.
Pitäisikö minun antaa hänen tehdä se vai voitteko vakuuttaa minut siitä, että minun on oikein olla tarvitseva liittää kyseiselle seinälle?