Olemme ajatelleet tankata kuorma-auton ja matkustaa Viroon, Puolaan ja/tai Saksaan ostamaan sellaisia asioita, jotka ovat huomattavasti halvempia siellä, esimerkiksi klinkkeri/laatat, koneet.

Toimiiko VISA-kortti heidän rautakaupoissaan, esim. Praktiker.pl Puolassa?

Tuleeko ongelmia saada maksut ulkomaisiin liikkeisiin?

Mitä kannattaisi ostaa mistäkin maasta parhaan kaupan tekemiseksi? Mitä EI kannata ostaa näissä maissa?

Onko jollain hintalistaa .pdf-muodossa tai vastaavana kaupasta jossakin näistä maista?
(Heidän internetsivustonsa eivät näytä olevan samalla tasolla kuin Ruotsissa...)

Te, jotka olette ostaneet jotain jostain näistä maista, voitte mielellään kirjoittaa hintavertailuja jne. Kirjoittakaa myös, mitkä kaupat tai kauppaketjut olette vierailleet ja millaisia ne olivat.

Ovatko he täysin tietämättömiä englannista kaikissa näissä maissa?

Paljon kysymyksiä, ja varmasti tulee lisää! :)

Kiitos etukäteen!

Jesca_j sanoi:
(Heidän internetsivut eivät näytä olevan Ruotsin luokkaa...)

Te, jotka olette tehneet ostoksia jossain näistä maista, voitte mielellään kertoa hintojen eroista jne. Kirjoittakaa myös, missä kaupoissa tai ketjuissa vierailitte ja millaisia ne olivat.

Ovatko he täysin taitamattomia englannissa kaikissa näissä maissa?

Paljon kysymyksiä, ja varmasti tulee lisää! :)

Kiitos etukäteen!
Hei

Ensinnäkin, täytyy kyllä sanoa, että kun katsoo "rakennusmateriaaliverkkosivuja" Puolassa ja materiaalia muutenkin, ne ovat ylivoimaisia ruotsalaisiin sivuihin verrattuna. Lähes kaikilla puolalaisilla yrityksillä, joilla on sivu netissä, on hinnat näkyvissä. Tässä he ovat kaukana Ruotsia edellä sekä teknisessä verkkosivujen suunnittelussa että sivujensa tietomäärässä.

Materiaalien ostamisesta muista maista voit lukea lisää täältä (olen kirjoittanut vähän itse):

https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-byggmaterial-utomlands.40322/

Said

Onko sinulla ehkä linkkejä joihinkin Puolalaisiin yrityksiin, jotka julkaisevat hinnat internetissä?

En ole löytänyt yhtään, joka olisi julkaissut hinnaston, vain kampanjahintoja.

Olen myös kiinnostunut Viron hinnoista, onko joku, joka tietää, kuinka ne vertautuvat Puolan/Saksan kanssa?

(Mielellään linkkejä sinnekin.)

Toisessa ketjussa luki, että Puolassa Elektrolux tuotteet maksoivat 1/3 Ruotsin hinnasta, pitääkö se todellakin paikkansa? *TOIVOTTAVASTI* ;D

Puolalaisten sivustojen tietomäärää on vaikea minun arvioida, koska en osaa kieltä, mielenkiintoisempia ovat hinnat.

Esimerkkejä hinnoista Puola - Ruotsi (Ruotsin hinnat www.pricerunner.com, halvimmat)

GORENJE:
Liedet
EC774W: Puola 3780:- ja Ruotsi 6400:-
EC7968E: Puola 6380:- ja Ruotsi 9390:-

Kalusteuunit
B9000E: Puola 6380:- ja Ruotsi 7390:-
B7460E: Puola 3580:- ja Ruotsi 5675:-
B9000AL: Puola 5980:- ja Ruotsi 7790:-

Keittotasot
ECT650E: Puola 3780:- ja Ruotsi 4490:-
GSC64C: Puola 3300:- ja Ruotsi 6330:- (HUOM! Kaasutaso!)
ECT680E: Puola 3980:- ja Ruotsi 6590:-

Liesituulettimet
DD950P: Puola 5580:- ja Ruotsi 6741:-

Jääkaappi/Pakastin
K337/2AL: Puola 6980:- ja Ruotsi 9045:-
RK4255E: Puola 4180:- ja Ruotsi 6520:-

Pesukone:
WA162AL: Puola 6380:- ja Ruotsi 8085:-

Olen nyt tarkistanut maahantuojan Puolassa suosittelemat hinnat verrattuna Ruotsin halvimpaan pricerunner-hintaan, ja olen asettanut zlotyn vaihtokurssiksi 2 sek.

Kauppahinnat Puolassa ovat todennäköisesti halvempia kuin maahantuojan suosittelema hinta...toisin sanoen niiden pitäisi käytännössä olla vielä halvempia. :)

(Valitettavasti löysin vain hinnat Gorenjelle...) :(

http://www.gorenje.pl/index.php
http://se.pricerunner.com/

Mahtavia linkkejä!

Me tulemme ehdottomasti ostamaan niin paljon kuin voimme Puolasta niin kauan kuin takuu voidaan ratkaista. Kysymys on, tuleeko tulli protestoimaan, jos tuomme kotiin peräkärryn täynnä uutta keittiövälineistöä ym?!

Onko joku, joka tietäisi jotain siitä?

Heidän ei pitäisi mitenkään pystyä puuttumaan siihen, jos ajat EU-maiden välillä?

Hei
Koska minulla on yritys Latviassa, tiedän vähän miten siellä toimii.
Useimmat liikkeet löydät Riiasta, voit tinkiä ja monet tukkukauppiaat tarjoavat ylimääräisiä hintoja suurille määrille.
Voit etsiä osoitteesta www.wood-me.com voit 95 % maksaa Visalla, mutta edullisinta on ottaa mukaan Ruotsin rahaa ja vaihtaa rahaa valuutanvaihtopisteissä, mutta tarkista huolellisesti, sillä kurssiero on suuri.
Baltikumilla on myös keltaiset sivut, siellä voit myös etsiä sekä
www.doska.lv englanniksi
Ystävällisin terveisin
Göthe

fi:

Tiedätkö mitään hinnoista Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa? Mikä on halvin/kallein jne?

Puhutaanko Latviassa englantia?

Tyhmä kysymys ehkä, mutta kuuluvatko Latvia ja Liettua myös EU:hun nykyään?

Jos ne eivät kuulu EU:hun, voiko silti ajaa näiden maiden läpi autolla täynnä rakennustarvikkeita matkalla Ruotsiin?

(Jos ei kysy, niin ei saa mitään tietää!) :-[

Me asumme Pohjois-Ruotsissa ja ajamme siksi Suomen läpi välttääksemme lauttamaksut.

Tarvitseeko passin mukaan? Entä vihreän kortin?
Mitä bensiini maksaa näissä maissa?

Hei
Tiedän vähän näistä maista, vastaan kysymyksiisi
Kyllä, Latviassa puhutaan englantia
Kyllä, Viro, Latvia, Liettua ja Puola ovat uusia jäseniä 1. toukokuuta lähtien
Jos tulette kuorma-autolla ja aiotte täyttää auton mtr:llä, ottakaa lautta, se kannattaa
Passi sekä vihreä kortti kyllä
Jos aiotte yöpyä Rigassa, voitte saada hotellin 80 kr/yö, lähetä minulle sähköposti, niin lähetän pienen osoiteasian kuvineen
Bensiini Latviassa n. 6,50 litra
Voin myös pyytää toimistoani Rigassa etsimään joitain kotisivuja, mutta katsot www.doska.lv niin löydät paljon, huom. 1 lat on noin 14 kr
Terveisin
Göthe

Bob_the_builder
Löysin Viron K-rauta-sivuston. Heillä on mainoslehti alla olevassa linkissä. Löysin joitakin tuotteita, joita myydään Ruotsissa:

Casco Aqua stop (vesieriste). Tällainen 10L-ämpäri maksoi 469 EEK eli vähän alle 270 kr. Ruotsissa sellaisen ämpärin saa yleensä alennuksesta hintaan 900, jos muistan oikein.

Bosch (sininen) GSR 12V ruuvinväännin: 2599 EEK (1480 SEK). Beijer myy sen hintaan 2375. Minun vironi ei riitä selvittämään, sisältyykö kaksi akkua...

Tiedosto (3 Mb) niille, jotka haluavat lukea itse: http://157.144.0.166/modules/upload...UULI_kliendileht_ESTRUS_final.pdf?file_ID=614

Täydellistä! Lisää tällaisia linkkejä! :)

Olisi myös hyvä, jos joku, joka ymmärtää Viron kieltä, voisi verrata hieman enemmän hintoja Ruotsin ja Viron K-rauta välillä.

Onko täällä joku, joka tietää mistä lähtee lauttoja Viroon? Epäilen, että ne lähtevät Tukholmasta, mutta lähtevätkö ne myös esimerkiksi Kalmarista tai Öölannista?

Lisää mielellään linkkejä lauttoihin, jos sinulla on. :)

Hei
He lähtevät Karlshamnista
Ystävällisin terveisin
Göthe

Näyttää siltä, että on olemassa useita eri yhtiöitä, jotka menevät Viroon... tietääkö kukaan mikä on halvin?

Kuinka suuren ajoneuvon saa ottaa mukaan "auto"-lipulla? Toimiiko yleensä kevyt kuorma-auto?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.