millan sanoi:
Hei!

Sekä onko se laillista? :-/
Koska Puola on EU:ssa, on vapaata yksityisesti tuoda näitä tuotteita. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, josta ostat tuotteet. Joten edulliset maat kuten Puola ovat mielenkiintoisia ostaa, sekä maat, joissa on alhainen arvonlisävero (esim. Saksa).

Minulla ei ole kokemusta itse rakennusmateriaaleista, mutta olen ostanut muuta.

Esimerkiksi kodinkoneita voi olla kannattavaa ostaa Saksasta, erityisesti jos pysyttelee saksalaisissa merkeissä (Siemens, Bosch ja Miele).

Mutta päätöksessä on huomioitava tiettyjä asioita.

1. Takuu. Toki, joillakin merkeillä on EU-takuu, mutta siinä voi olla hankaluuksia. Saksalaisilla kodinkoneilla on toisaalta yleensä hyvä laatu.

2. Euron kurssi ostoajankohtana. Euro on tänään noin 9.45, mutta jos olisit ostanut viime keväänä, kun se oli noin 8.50, olisit säästänyt mukavasti.

Huolimatta kurssista 9.45, rahaa voi säästää, mutta on myös haittoja.

Teimme pienen matkan Puolaan viime kesänä, osittain tarkistaaksemme maalia, lattioita ja tapetteja. Kirjoitimme listan likimääräisistä hinnoista (ei ole se mukana juuri nyt...), mutta hinnat ovat ehkä hieman yli puolet ja mielestämme tuotteet ovat vastaavia kuin mitä Ruotsista löytyy. Haittapuolena on, että on laskettava tarkasti, kuinka paljon tarvitaan, koska on vaikeampaa lähteä ostamaan lisää, jos se loppuu... :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.