1 180 lukukertaa ·
8 vastausta
1k lukukertaa
8 vastausta
Onko tämä oikea parvekkeen rakenne? (JM)
Hei!
Ostimme äskettäin talon, joka on rakennettu vuonna 2005. Tarkastusraportti näytti hyvältä.
Olin eilen ulkona puuhailemassa ja kiinnitin huomiota siihen, miten parvekkeen rakenne näyttää. Minulla ei ole perustietoa rakennusasioista, mutta kokemattomille silmilleni se ei näytä oikealta.
Eikö parvekkeen "kehys" pitäisi levätä tolppien päällä? Tolpat seisovat valetulla perustalla kiinnikkeillä. Nyt näyttää siltä, että kehys roikkuu vain muutamilla ruuveilla? Tarkistin loppukatsastusraportin, eikä siinä mainita mitään rakenteellisista virheistä.
Voitteko auttaa minua ymmärtämään, onko tämä oikein ja miten?
Ostimme äskettäin talon, joka on rakennettu vuonna 2005. Tarkastusraportti näytti hyvältä.
Olin eilen ulkona puuhailemassa ja kiinnitin huomiota siihen, miten parvekkeen rakenne näyttää. Minulla ei ole perustietoa rakennusasioista, mutta kokemattomille silmilleni se ei näytä oikealta.
Eikö parvekkeen "kehys" pitäisi levätä tolppien päällä? Tolpat seisovat valetulla perustalla kiinnikkeillä. Nyt näyttää siltä, että kehys roikkuu vain muutamilla ruuveilla? Tarkistin loppukatsastusraportin, eikä siinä mainita mitään rakenteellisista virheistä.
Voitteko auttaa minua ymmärtämään, onko tämä oikein ja miten?
En todellakaan olisi mennyt parvekkeelle, ennen kuin tietää enemmän.K Kane sanoi:
Se, että se on kestänyt 20 vuotta, tarkoittaa vain, että rakenne pysyy itsessään. Se ei tarkoita, että se kestää kuormituksen.
Ei, sitä mitä voi nähdä kuvista, se ei näytä ollenkaan hyvältä. On oltu laiskoja, jotta saadaan hyvin ankkuroitu kaidetolppa parvekkeelle. Tai vain ajateltu väärin.
Odota, mitä tarkastaja sanoo, mutta en olisi liikkunut siellä.
Tarkastaja ei pitänyt sitä erityisen kummallisena. Hän sanoi, että kuvista ei voinut nähdä, oliko se kiristetty, mutta vaikka se ei olisikaan, niin "kulmarautoista menee kunnollisia ruuveja pilarien sisään"??Dr Benz sanoi:
En todellakaan menisi parvekkeelle ennen kuin tiedän enemmän.
Se, että se on kestänyt 20 vuotta, tarkoittaa vain, että rakenne kestää itsestään. Se ei tarkoita, että se kestää kuormitusta.
Ei, kuvien perusteella se ei näytä lainkaan hyvältä. On ollut laiska hankkimaan parvekkeelle hyvin kiinnitetyn kaidepylvään. Tai on vain ajateltu väärin.
Odota, mitä tarkastaja sanoo, mutta en liikkunut siellä.
Mietin, kuinka ja voinko viedä tätä eteenpäin? Minulta puuttuu ammatillinen tieto rakentamisesta. Tarkastusraportti sanoi, että parveke oli kunnossa (eli ei huomautettavaa).
Voiko se olla piilevä vika?
Ei se ehkä ole vaarallista, mutta haluaisin saada lausunnon joltakulta, joka osaa.
Voisin ajatella kiinnittäväni olemassa oleviin tolppiin 45x70 palan (tai mikä ikinä tolpan leveys on), joka tukee säännön alapuolelta ja kiinnitetään kunnollisilla ruuveilla.
Voisin ajatella kiinnittäväni olemassa oleviin tolppiin 45x70 palan (tai mikä ikinä tolpan leveys on), joka tukee säännön alapuolelta ja kiinnitetään kunnollisilla ruuveilla.
Joo, vaikeaa nähdä piilevänä vikana, kun se on niin selkeästi näkyvissä...E esortho sanoi:
Kummallisesti vaihdettu sen sijaan, helpompaa ja halvempaa olisi vain vetää pari kunnon ruuvia rungon läpi tolppaan. Vielä parempi jos tolppaa olisi lovettu niin, että runko lepää suoraan sen päällä.
Ulkotolpat ovat helppoja korjata, mutta sisäpuolelle on hankalampi päästä käsiksi. Täällä on varmasti joku, joka voi antaa vinkkejä.
Olisin mennyt ostamaan pari painekyllästettyä tolppaa ja kiilannut ne rungon sisäpuolelle ja vetänyt muutaman puuruuvin ulkotolppiin toistaiseksi.
Nåntuna backe Uppsalassa? Näyttää siltä.Stefan_Olsson sanoi:
Hei!
Ostimme äskettäin talon, joka on rakennettu vuonna 2005. Kuntotarkastusraportti näytti hyvältä.
Olin eilen ulkona puuhailemassa ja jäin tuijottamaan parvekkeen rakennetta. Minulta puuttuvat perusosaamiset rakennuskonstruktiosta, mutta minun harjaantumattomille silmilleni se ei näytä oikealta.
Eikö parvekkeen "runko" pitäisi levätä tolppien varassa? Tolpat seisovat valettujen pilareiden päällä kiinnikkeillä. Nyt näyttää siltä, että runko roikkuu vain muutamassa ruuvissa? Katsoin loppukatselmusraporttia eikä siinä mainita mitään rakenteellisesta virheestä.
Voitteko auttaa minua ymmärtämään, onko tämä oikein ja jos on, miten?
JM:n rakentama alue.
Monia "erikoisuuksia", kuulemani mukaan (sukulainen asuu siellä).
Klikkaa tästä vastataksesi