446 lukukertaa ·
6 vastausta
446 lukukertaa
6 vastausta
Onko tämä hyvä piirustus korkeasta tuplaportista, jossa on "kaari"?
Hei!
(Ei tiedä, olenko laittanut tämän kysymyksen oikeaan osaan foorumista, ilmoita mielellään siinä tapauksessa)
Aion rakentaa portteja, jotka antavat vähän näkösuojaa. Ne tulevat olemaan melko korkeita, maasta portin ovien yläosaan saakka, korkeus tulee olemaan 190 cm ("holvi" tulee tietenkin olemaan vielä korkeampi).
Portit tulevat olemaan kaksinkertainen portti ja yksi yksinkertainen portti.
Niiden yläpuolella ja ympäri tulee olemaan eräänlainen holvi. Aiomme käyttää siellä raudoitusverkkoa säleikönä, ja istutamme köynnöskasveja, jotka tekevät siitä hieman hienomman näköisen.
Perusta on maahan kaivetut betonipilarit ja porttien alla on kivitetty.
Pylväät ja holvi rakennetaan 70x70 pylväistä.
Ajattelin, että porttien kehys ja vinotuentat olisivat 45x95 lankkuja.
Laudat/lankut, jotka ovat itse näkösuojana porteissa, tulevat olemaan 28x45 lankkuja.
Kuten näette, ajattelin laittaa kolme saranat kummallekin puolelle.
Olen liittänyt piirustuksen kaksinkertaisesta portista, yksinkertainen portti tulee olemaan samanlainen, mutta leveydeltään noin 100 cm.
Kysymykseni ovat:
Olenko mitoittanut portit oikein?
Riittävätkö 45x95 lankut kehykseksi?
Olenko ajatellut oikein vinotuilla?
Onko jotain muuta, mitä olen unohtanut?
(Ei tiedä, olenko laittanut tämän kysymyksen oikeaan osaan foorumista, ilmoita mielellään siinä tapauksessa)
Aion rakentaa portteja, jotka antavat vähän näkösuojaa. Ne tulevat olemaan melko korkeita, maasta portin ovien yläosaan saakka, korkeus tulee olemaan 190 cm ("holvi" tulee tietenkin olemaan vielä korkeampi).
Portit tulevat olemaan kaksinkertainen portti ja yksi yksinkertainen portti.
Niiden yläpuolella ja ympäri tulee olemaan eräänlainen holvi. Aiomme käyttää siellä raudoitusverkkoa säleikönä, ja istutamme köynnöskasveja, jotka tekevät siitä hieman hienomman näköisen.
Perusta on maahan kaivetut betonipilarit ja porttien alla on kivitetty.
Pylväät ja holvi rakennetaan 70x70 pylväistä.
Ajattelin, että porttien kehys ja vinotuentat olisivat 45x95 lankkuja.
Laudat/lankut, jotka ovat itse näkösuojana porteissa, tulevat olemaan 28x45 lankkuja.
Kuten näette, ajattelin laittaa kolme saranat kummallekin puolelle.
Olen liittänyt piirustuksen kaksinkertaisesta portista, yksinkertainen portti tulee olemaan samanlainen, mutta leveydeltään noin 100 cm.
Kysymykseni ovat:
Olenko mitoittanut portit oikein?
Riittävätkö 45x95 lankut kehykseksi?
Olenko ajatellut oikein vinotuilla?
Onko jotain muuta, mitä olen unohtanut?
Karrock
Remontoija
· Västra Götaland
· 887 viestiä
Karrock
Remontoija
- Västra Götaland
- 887 viestiä
Mitat 45x95 ovat melko karkeita. Kun sen tarvitsee vain kantaa itsensä, valitaan enemmän mittoja sen mukaan, mikä näyttää hyvältä. Se kestää myös ohuemmilla mitoilla.
Ylemmät vinotuet johtavat puristusvoiman keski-saranaan. Se on hyvä.
Alemman tason tuet kantavat vetovoiman keskeltä alaspäin. Jos sinulla on vain joku tuki, joka kantaa puristuksen, se kestää, myös vetovoima, jos kiinnityksiin kiinnitetään huomiota. Valitse siis sielläkin mikä näyttää hyvältä. Yksinkertaisinta on ehkä tuki, joka menee alemmilta saranointikohdilta yläkulmaan. Mutta niin kuin piirrät tai x toimii myös, jos pidät siitä ulkonäöstä. On hyvä, jos ainakin on saranat, joissa tuet painavat tai vetävät porttia, minkä olet ratkaissut keskelle.
Ylemmät vinotuet johtavat puristusvoiman keski-saranaan. Se on hyvä.
Alemman tason tuet kantavat vetovoiman keskeltä alaspäin. Jos sinulla on vain joku tuki, joka kantaa puristuksen, se kestää, myös vetovoima, jos kiinnityksiin kiinnitetään huomiota. Valitse siis sielläkin mikä näyttää hyvältä. Yksinkertaisinta on ehkä tuki, joka menee alemmilta saranointikohdilta yläkulmaan. Mutta niin kuin piirrät tai x toimii myös, jos pidät siitä ulkonäöstä. On hyvä, jos ainakin on saranat, joissa tuet painavat tai vetävät porttia, minkä olet ratkaissut keskelle.
Joten se toimisi yhtä hyvin käyttää 45x70-rimoja itse portteihin? Vai toimisiko se vielä "ohuemmilla", esimerkiksi 28x70-rimoilla?
En ole varma, ymmärränkö täysin, mitä tarkoitat vinotuilla. Mutta luulet, että se toimisi yhdellä ainoalla alimmasta saranasta oikeaan kulmaan (jos otetaan vasen ovi esimerkiksi)? Ja siinä tapauksessa vain kaksi saranaa per ovi? Koska ajattelen, että silloin otetaan pois keskimmäinen vaakasuora rima?
En ole varma, ymmärränkö täysin, mitä tarkoitat vinotuilla. Mutta luulet, että se toimisi yhdellä ainoalla alimmasta saranasta oikeaan kulmaan (jos otetaan vasen ovi esimerkiksi)? Ja siinä tapauksessa vain kaksi saranaa per ovi? Koska ajattelen, että silloin otetaan pois keskimmäinen vaakasuora rima?
Tolpat näyttävät heikoilta näin suurelle ja painavalle portille.
Mieluummin valaisin omat pilarit kunnon pilariraudoilla tai jopa valaisin kiinni karkeat painekyllästetyt tolpat maahan.
Vinotuki tulisi mieluiten mennä tolpan kaukaisimmasta yläkulmasta portin saranoiden puolella olevaan alareunaan.
Mieluummin valaisin omat pilarit kunnon pilariraudoilla tai jopa valaisin kiinni karkeat painekyllästetyt tolpat maahan.
Vinotuki tulisi mieluiten mennä tolpan kaukaisimmasta yläkulmasta portin saranoiden puolella olevaan alareunaan.
45*70 on riittävä.Geeklas sanoi:
Jos haluat käyttää harvapaneelia 28*70 oveen tai porttiin, mielestäni sinun pitäisi myös liimata ruuvilla levymateriaalia "oven lehteen", sen etuna on se, että voit jättää vinotuen pois.
Valitettavasti lyöntipilarit on jo kaivettu maahan ja porttien ympärillä on kiveys. Luulin olevani fiksu ja tein sen valmiiksi ennen kuin aloin luonnostella, miltä portit ja "kaari" näyttäisivät 🙈F fribygg sanoi:Tukipilarit vaikuttavat heikoilta näin suurelle ja raskaalle portille.
Minä valmistaisin mieluummin omat lyöntipilarit kunnon muuriraudoilla tai valaisin suoraan paksut painekyllästetyt tukipilarit maahan.
Vinorima tulisi kulkea parhaiten portista kauimman nurkan yläreunasta saranapuolen alareunaan asti.
En tiedä, auttaako se, mutta itse "kaari", johon portti on kiinnitetty, koostuu neljästä tukipilarista, vaikka portti onkin vain kahden tukipilarin kiinnitetty. Nämä neljä tukipilaria ovat yhdistetty. En tiedä piirsinkö sen oikein, mutta ensimmäisen kuvan oikealla puolella näkyy "kaari" sivulta, ja se osoittaa, että pilarit on yhdistetty. Ehkä se tekee siitä vähän vakaamman?
Mielestäni paksummat ovet voivat olla melko tyylikkäitä, joten minulle sopii käyttää 45x70-rimat 28x70-rimojen sijaan, jos se tekee siitä vakaamman.
Klikkaa tästä vastataksesi