Ajattelen rakentaa parven, tai pikemminkin parven jossa on sänky ja hieman säilytystilaa. Se on lapselle, mutta ehkä haluaa itsekin joskus maata siellä ja lukea satua tai niin, joten jonkin verran painoa se kestää. Joka tapauksessa, mietin tällaisen rakenteen:
...joka on rakennettu säännöistä 45x90 ja 45x170. Pitkät runko-ohjaimet lepäävät jaloilla, kun taas poikittaiset ohjaimet vain "roikkuvat" kiinnitettyinä pidempiin ohjaimiin. Ajattelin ruuvata ja liimata kaksi ohjainta jalkoihin. Toimiiko se, kuten olen ajatellut? Ajattelin vielä paria poikittaista palkkia väliin, ja sitten MDF-levyä lattiana päällä. Onko kohtuullista käyttää ruuveja, kuten olen ne sijoittanut? Liikaa? Väärin sijoitettu? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan. Parvi on noin 165x120 cm kokoinen ja noin 140 cm korkea.
170 mm tuntuu riittävältä antamillasi mitoilla, mutta se riippuu tietenkin kuormituksesta Mietin, pitäisikö rakenteen olla kiinnitettynä seinään vai olla vapaasti seisova? Seinäkiinnitteisenä ulompi tolppa riittää, mutta jos harkitset sen olevan vapaasti seisova, sinun täytyy tukea sitä jollakin ristirakenteella, mieluiten kahdella puolella, jotta rakenne olisi vakaa.
Täytyy vain kysyä, 160 pitkä ja 120 leveä? Eikö siitä tule todella outo formaatti?
Rakenteen osalta olen hieman epäileväinen siitä, miten se kestää mahdollisen vinoutumisen? 3 jalkaa voidaan kiinnittää seinään, mutta se 4. jalka on mielestäni hieman altis?!
Ajatteletko vakauttavaa kehystä pohjassa?
Aiotko kiinnittää sen seinään? Voitko silloin hyödyntää seinärakennetta enemmän? Ripustaa sängyn enemmän seinään niin sanotusti?
Pois lukien yllä olevat kysymykset ja pohdinnat, olisin harkinnut kulmarautoja kulmissa (lyhyillä sivuilla) lisätukea varten, vaikka pitkät sivut todennäköisesti kantavatkin hyvin...
Mutta kuten sanottu vinouma/kääntyminen on mielestäni suurin ongelma, joka on käsiteltävä jollain tavalla... Ehkä pari "kortlingar" voi ratkaista ongelman yhdessä kohdassa, mutta entä toisessa? Viistotukia?
Se ei tule kiinnittymään seinään. Joka tapauksessa seinän ei pitäisi kantaa mitään.
Olen myös ajatellut vääntymistä. Miten luulette, että ratkaisisin sen parhaiten? Ratkaisiko pohjan kehys ongelman? Voisitteko selittää kortlingit ja vinotuet tarkemmin? Miltä se näyttäisi? Piirtäkää mielellään luonnos, jos se ei ole liian monimutkaista, tai selittäkää niin, että ymmärrän, mitä minun tulisi kiinnittää minne. En ole koskaan rakentanut mitään edes tämän kaltaista aiemmin.
Ja mittana on lasten sänky plus lisää leveyttä, jotta myös parvella olisi säilytystilaa.
Ihanteellista olisi, jos ainakin toisella pitkällä sivulla ei olisi "kynnystä" (kehys pohjassa), jotta lapset eivät vaarantuisi lyömään varpaitaan siihen, kun heidän on tarkoitus hyödyntää tilaa parven alla.
Luulen, että 45*145 tai jopa 45*120 riittää.
Kiinnitä yksi tai kaksi ruuvia seinään niin se pysyy paikoillaan.
Jos voit ruuvata kiinnityspuut seinää vasten kunnolla, riittää että on yksi tolppa ulkoreunassa.
Luulen, että 45*145 tai jopa 45*120 riittää.
Vedä kiinni yksi tai kaksi ruuvia seinään niin se ei mene mihinkään.
Jos voit ruuvata seinän viereisiä koolauksia kunnolla, niin riittäähän se yhteen tolppaan ulkoreunassa.
Kuten kirjoitin aiemmin, en halua, että seinä tukee rakennetta, vaan sen tulee levätä täysin tolpilla. Mitä mieltä olette sitten stagista tai vastaavista, joita kysyn viesteissä 5 ja 6?
Asumme vuokra-asunnossa, enkä halua vaikuttaa seiniin liikaa, siksi vapaasti seisova rakenne. Jos muutama ruuvi seinään auttaa pitämään rakenteen vakaana sivusuunnassa, se voisi ehkä onnistua, mutta seinään kiinnitettävä rakenne saattaisi aiheuttaa liikaa vahinkoa.
Lyhyellä kulmallani tarkoitan säännön tekemistä sängyn päätykappaleiden välillä, ehkä puolen metrin korkeudella. Tämä on tarkoitettu vakauttamaan/pitämään jalat yhdessä liitoksessa.
Vinotukella tarkoitan mahdollisesti vinoa tukea, joka kiinnitetään noin 0,5 metrin korkeuteen jaloista ja se menee vinosti ylöspäin (45º) niitä sääntöjä kohti, joiden päällä sänky sitten lepää. Jos käytät samaa konseptia itse "sängynrungossa", vinoutuminen ei pitäisi olla ongelma
Lisäksi olisin ainakin kiinnittänyt sängyn seinään 2 kunnollisella ruuvilla pitkittäiseen sängyn sääntöön ja 2 päädyssä (hyvä kiinnitys ja sopiva vaikutus).
Olisin myös kiinnittänyt 3 jalan alaosan paikoilleen minimoidakseni riskin niiden siirtymisestä, tällöin jää vain yksi jalka, jonka riski voit ainakin kohtalaisen hyvin vahvistaa lyhyellä kulmalla ja vinotukella
Vaihtoehtona kynnykselle pohjassa voi olla esim. vanerilevy, joka ei rakennu niin paljon, ja siihen kiinnität jalat.
Tämän voit sitten maalata autradaksi tai vastaavaksi, joten siitä tulee täydellinen leikkialue lapsille samalla kun varmistat kaikkien jalkojen kiinnityksen
Neljännen jalan voi kiinnittää mattoteipillä lattiaan, jotta se ei luisuisi alareunasta. Jos otat sitten 45x170, kuten ehdotat, jalan kiinnitys on tukevampi kuin jos kuuntelet neuvoja siitä, että heikompi puutavara pitäisi. (mikä se varmasti tekee kuormituksellisesti) Riippuen patjasta ja lakanasta saatat haluta vielä korkeamman reunan sänkyyn. Tarvitset myös jonkinlaisen kaiteen, joka pitäisi kiinnittää tukevasti, mikä helpottuu tukevan rungon avulla.
Riippuen siitä, missä olen kysynyt, olen saanut melko erilaisia vastauksia, vaihdellen siitä, että se kestää erittäin hyvin ja tuskin tarvitsen tukea lainkaan (mutta useimmat ovat jonkinlaisen tuen kannalla) siihen, että minun täytyy tehdä paljon vankempi rakenne. Pelkästä uteliaisuudesta, mitä mieltä olette tästä rakenteesta? http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Tosin se on kiinni kolmessa seinässä (minun tulee olemaan kiinni kahdessa), ja se on matalampi kuin minun rakenne, mutta se on huomattavasti leveämpi ja siinä on vain neljä kulmajalkoja, joita se kannattelee, ei ole kiinnitetty seinään, ja parven runko roikkuu lisäksi jaloilla sen sijaan, että lepää niiden päällä.
Vielä yksi kysymys nyt kun itse rakentaminen alkaa lähestyä. Epäilen, että lattia on (ei merkityksettömästi) matalampi osa matkaa huoneeseen kuin aivan seinän vieressä. Miten saan parven parhaalla mahdollisella tavalla vaakasuoraan, jos näin on?
Voitko ratkaista sen ensin päättämällä, että yksi jaloista on se korkeus, jonka haluat. Anna sitten muiden kolmen olla tietoisesti liian korkeita. Ota pitkä vesivaaka ja piirrä, mistä korkeus pitäisi olla. Ota alas ja sahaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.