Hei!

Onko kysymys siitä, onko ympyröity seinä kantava vai ei, sijaitsee huoneistossa, talo on rakennettu 1936.

Tiedän, että foorumi on täynnä tämän tyyppisiä kysymyksiä, mutta valitettavasti minun on hyvin vaikea tulkita piirustuksia itse. Olen yrittänyt selvittää, mitkä asiakirjat saattavat olla tarpeen, ja yrittänyt löytää ne, kerro jos jotain muuta tarvitaan.
Pohjapiirustuksessa olen merkinnyt seinät, joita mietin.

Kiitos etukäteen!

/F

• Pohjapiirros asunnosta, jossa on korostettu seinäkohdat. Mukana huoneita kuten olohuone, keittiö, makuuhuone, parveke ja kylpyhuone.
  • Asuinrakennuksen vanha pohjapiirros, jossa on merkitty tutkittava seinä kantavaksi. Rakennusvuosi 1936, kuvan oikeassa yläkulmassa.
  • Rakennuksen poikkileikkauspiirustus, merkityt seinät tutkittavana. Etsitään tietoa kantavuudesta; rakennusvuosi 1936, kerroksia viisi.
  • Pohjapiirros kerrostalosta, rakennettu vuonna 1936, jossa kysymys kantavan seinän sijainnista. Seinät on merkitty pohjapiirrokseen.
Luottaisitko tuntemattomiin henkilöihin internetfoorumilla tällaisessa asiassa? :)

Itse kysyisin ensimmäiseksi hallitukselta.

Claes Sörmland
S Staffan-N sanoi:
Itse olisin ensin konsultoinut hallitusta.
Joka tulee viittaamaan siihen, että ostat palvelun 15 000 kruunulla suunnittelijalta, joka kirjoittaa lausunnon.

• Tykkään
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Som kommer att hänvisa till att du köper in tjänsten för 15 000 kr från en konstruktör som skriver ett utlåtande.
Usein ei ole niin kallista saada vain lausunto.
Tarkista yhdistykseltä. Se on ehkä jo selvitetty toista asuntoa varten.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen sanoi:
Usein ei ole kovin kallista saada vain lausunto. Tarkista yhdistykseltä. Se on ehkä jo selvitetty toisen asunnon osalta.
Jos paikan päällä ei tarvita käyntiä, se tulee halvemmaksi. Mutta muuten yleensä laskutetaan noin 10000-15000 kr (mukaan lukien ALV) paikan päällä käynnistä ja pöytäkirjasta täällä Tukholmassa. En tiedä kuinka monta sellaista laskua olen maksanut BRF:n puolesta ja ne ovat aina tuossa hintaluokassa. Mutta jos löytää jonkun, joka tekee töitä liukuhihnalla kuluttajille, hinta saattaa olla alempi, koska kuluttajat yleensä pitävät tiukemmin rahapussin nyöreistä kiinni. Aiemmin nämä ilmoittivat paikallislehdessä ja yleensä se oli paikkakunnalla omaa firmaa pitävä mies.

Jos ei vaadita paikan päällä käyntiä, niin siitä tulee halvempaa. Mutta muuten täällä Tukholmassa veloitetaan yleensä noin 10 000-15 000 kr (sisältäen alv) paikan päällä käynnistä ja protokollasta. En tiedä, kuinka monta sellaista laskua olen maksanut taloyhtiön puolesta, mutta ne ovat aina olleet tuossa hintaluokassa. Mutta jos löytää jonkun, joka tekee jatkuvasti töitä kuluttajia vastaan, se voi olla halvempi, koska kuluttajat pitävät yleensä tiukemmin kiinni kukkarostaan. Ennen mainostivat tyypillisesti paikallislehdessä ja olivat yleensä paikallisia yksityisyrittäjiä.
Tarkoitatko, että hallitus palkkasi? Ajattelen, että he ehkä veloittavat enemmän, kun on hallitus, joka voi maksaa. Kun palkkasin yksityishenkilönä firman, maksoin 3000 kr yhteensä. Tämä oli vuoden 2016/17 tienoilla Tukholmassa. Mutta jotkut muut firmat halusivat 10k.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Tarkoitatko, että hallitus on palkannut? Ajattelen, että he saattavat hinnoitella korkeammalle, kun kyseessä on hallitus, jolla on varaa maksaa.
Kun itse palkkasin yrityksen yksityishenkilönä, maksoin 3000 kr yhteensä. Tämä oli vuonna 2016/17 Tukholmassa. Mutta jotkut muut yritykset halusivat 10k.
Sitten meillä on sama kuva. 3 000 kr täytyy olla vaikeasti voitettava löytö!

Ymmärsin vihreän tarkoittavan asuntoasi?
Siniset näyttävät olevan kantavia.
Punainen on se, mitä haluat poistaa. Ne eivät ole mukana talon kantavien osien piirustuksessa, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Kuitenkin sinun täytyy tarkistaa ilmanvaihto, keittiössä pitäisi olla poistoilma, mutta se on aiemmin ollut siellä, missä sinulla on pieni makuuhuone tänään.
Fonttisuunnitelma, jossa vihreällä ympyröity asunto. Siniset merkinnät kantavat seiniä, punaiset merkit viittaavat poistettaviin osiin.

Silloin meillä on sama kuva. 3 000 kr täytyy olla vaikeasti lyötävä löytö!
Jos on rehellinen, tein hänelle paljon työtä. Etsin piirustukset ja materiaalit, porasin reiän seinään. Hän katsoi seinää, katsoi piirustuksia ja selitti, miten se oli rakennettu, sitten saatoin purkaa seinän. Tuntuu siltä, että siitä tulee nopeasti halvempaa, jos se ei ole kantava seinä ja se on nopeasti arvioitavissa.

Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Ollakseni rehellinen, tein paljon työtä hänen puolestaan. Tein piirustuksia ja materiaaleja, porasin reikiä seinään. Hän katsoi seinää, katsoi piirustuksia ja selitti, miten se oli rakennettu, sitten saatoin purkaa seinän. Tuntuu siltä, että se tulee nopeasti halvemmaksi, jos kyseessä on ei-kantava seinä ja sen voi nopeasti määrittää.
Haha, joo aina löytyy selitys sille, mikä aluksi näyttää olevan ilmainen lounas... Toinen klassikko on, että ihmiset yleensä unohtavat mainita, että he ovat vähentäneet ROT-sähkötyksen summasta, jonka he ilmoittavat täällä BH:lla. Tosin se, mitä he maksoivat, mutta ei mitä firma veloitti. Tai alv...

Mutta ehdottamani 15 000 kr on todennäköisesti liioitellun pessimistinen. Mutta lisäsin vähän tavalliseen "noin 10 000 kr" summaan, koska meillä on ollut hyperinflaatio Tukholmassa rakennusmarkkinoilla viime vuosina. Mutta se ei ehkä koske suunnittelijoita.

Haha, joo, aina löytyy selitys sille, mikä ensin vaikuttaa ilmaiselta lounaalta... Toinen klassikko on, että ihmiset yleensä unohtavat mainita, että he ovat vähentäneet ROTin summasta, jonka he ilmoittavat täällä BH:ssa. Toki sen, mitä he maksoivat, mutta ei sitä mitä yritys veloitti. Tai alv...

Mutta ehdotukseni 15 000 kr voi olla liioittelun pessimistinen. Mutta lisäsin hieman tavanomaisiin "noin 10 000 kr" -hintoihini, koska meillä on ollut hyperinflaatio rakennusmarkkinoilla Tukholmassa viime vuosina. Mutta ehkä se ei koske suunnittelijoita.
Samaa mieltä.

Lisäksi voin sanoa, että vaikeinta on löytää joku. Pienet yritykset eivät useinkaan halua ottaa työtehtäviä, varsinkaan yksityishenkilöiltä, ja suuret yritykset eivät välitä sinusta. Aika outoa, mielestäni se olisi erinomainen liiketoiminta rakennusinsinöörille käyttää yksi päivä tehtävää kohden ja ansaita 5-10k päivässä ilman, että tarvitsee investoida senttiäkään koneisiin tai vastaavaan. :)

Hei!
@Claes Sörmland, @Staffan-N, @Viktor.J Kiitos monista viisaista vastauksista, täysin samaa mieltä siitä, että tulee olla varovainen, kun ottaa neuvoja tuntemattomilta verkossa!
Tässä oli ajatukseni tehdä vähän esianalyysiä ennen kuin teen siitä isomman projektin. Jos nopeasti voi päätellä tyyliin "Tätä seinää ei todellakaan voi purkaa", niin voin huomioida kustannuksen, jos esimerkiksi laittaa sinne palkin sen sijaan laskelmassa.

@Anna_H Pitää paikkaansa, vihreä on asunto, punainen pois. Mikä näistä piirustuksista on se, jossa näet, että tämä ei ole kantava?

A anbl sanoi:
@Anna_H Stämmer, grönt är lägenheten, rött bort. Vilken av ritningarna är det du ser att denna inte är bärande?
Leikkauspiirros. Lisäksi vain siniset ovat piirrettyinä välipohjaritaukseen.
Mutta @justusandersson voi varmasti vahvistaa tai kumota.

@Anna_H Kiitos selvennyksestä, olen täysin noviisi tässä. Mitä nähdään merkittyissä osissa tässä piirustuksessa?

• Rakennuspiirustus, jossa on punaisella merkityt osat.
A anbl sanoi:
@Anna_H Kiitos selvennyksestä, olen täysin aloittelija tässä. Mitä näkee merkittyissä osissa tässä piirustuksessa?
Se on välipohja. Yksinkertaistettuna voi sanoa, että välipohjan päät asetetaan kantavien seinien päälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.