Ajattelin purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä juuri ostetussa asunto-osakkeessa.
Ongelmia saada yhteyttä arkkitehtiin/insinööriin, joka voisi antaa mielipidettä, edes maksua vastaan...
Asunto-osake rakennettu noin 1958, 4. kerros 8:sta, 57 neliömetriä, kaksio.
Seinä on 10 cm paksu, lähes 2 m pitkä. Poraan helposti koko seinän läpi ruuvinvääntimellä, hauras kuin hiekkalinna, koloaakolta kuulostaa kun koputan. Oletan, että se on kevyttä betonia kauttaaltaan(?) Teknillisessä kuvauksessa uskon, että siinä sanotaan kantavien sisäseinien olevan 20 cm paksuja, joten tuntuu, että sen pitäisi olla turvallista... mutta en ole ainut joka kärsii, jos mokaamme tämän.
Olen ollut yhteydessä taloyhtiön hallitukseen, joka valitettavasti ei voi auttaa. Täysin minun vastuullani on tutkia onko seinä kantava vai ei ja varmistaa, että rei'itys/purku tehdään turvallisesti.
Olisin ERITTÄIN kiitollinen avusta arvioinnissa onko seinä kantava vai ei, tai vaihtoehtoisesti vinkkejä mistä voisin saada arvion ilman, että jään vararikkoon.
Alla on piirustus ja tekninen kuvaus, jonka sain Täbyn kunnan rakennusvalvontatoimistosta.
Piirustus (olen ympyröinyt asunnon ja seinän, jonka ajattelin purkaa):
Ota yhteyttä rakennusinsinööriin, joka voi tehdä laskelmat seinän kantavuudesta. Luulen, että se on kantava! Muuten on monta metriä seinien välillä, joilla ei ole mitään tukea.
Jag tror att väggarna mellan kök och vardagsrum och mellan sovrum och vardagsrum är icke bärande.
Dvs det som i beskrivningen kallas
"Innerväggar, övriga, 7 cm plattor", vilka alltså inte räknas till
"Innerväggar, bärande, 20 cm btg II K 200".
Mät väggtjockleken så vet du!
Men jag instämmer med thomas33, varför inte rådfråga en kunnig som kan bekräfta detta på plats?
PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet NordBo!
Det är ju fantastiskt. Det verkar inte som någon kan låta bli att riva en vägg och bygga om hela köket i sin nya lägenhet. Den nya folksporten
(Jo, jag har byggt om och renoverat kök två ggr också, men inte förrän efter 8 år)
Jotta voidaan selvittää, onko seinä kantava piirustusten perusteella, tarvitaan myös tekstissä mainitut rakennepiirustukset. Niiden pitäisi löytyä kunnasta.
Sitten se ei kuulosta siltä, että se olisi kantava, koska 10 cm:n kantava seinä kevyestä betonista on heikko 8-kerroksisessa talossa.
Sain hieman yli 80 piirustusta kaupunginrakennusvirastolta. Olen muuntanut ja karsinut pois ne, jotka eivät ole rakennepiirustuksia. Onko joku, joka ymmärtää näitä? (katso alkuperäinen viesti saadaksesi lisätietoja asunnostani ja minkä seinän haluan purkaa).
Tekniset Tiedot:
Piirustus K-9: talo E, tekninen piirustus, kellarin lattia
Piirustus K-2: talo C, mutta viitataan piirustuksessa K-9 yksityiskohtia varten lattia, kellari
Piirustus K-10: talo E, lattia kerros 1
Piirustus K-3: talo C, viitataan piirustuksessa K-10 yksityiskohtia varten lattia, kerros 1
lisää piirustuksia tulee pian täydentävissä viesteissä.
Tässä tulee lisää rakennuspiirustuksia. En kuitenkaan löydä piirustusta 20-10, johon viitataan useissa muissa piirustuksissa ja teknisissä kuvauksissa. Toivon, että se voisi silti onnistua.
Voiko joku tämän materiaalin perusteella arvioida, onko riski romuttaa koko rakennus, jos poistaisin seinän olohuoneen ja keittiön väliltä? (katso alkuperäinen viesti)
K-12: Talo E, Välipohja kerroksen 2 yli
K-13: Talo E, Runko ja Seinävahvistus kerrokset 4-7
Jotta voidaan tietää, onko seinä kantava piirustusten perusteella, tarvitaan myös tekstissä mainitut rakennepiirustukset.
Niiden pitäisi olla kunnassa.
Sitten ei kuulosta siltä, että se olisi kantava, koska 10 cm:n kantava seinä kevytsoraharkolla 8-kerroksisessa talossa on heikko.
Olen laittanut piirustukset, jotka sain kunnasta (katso erillinen viesti). Uskotko, että niistä on hyötyä?
Tästä piirustuksesta käy ilmi, että pystysuuntaiset kantavat osat ovat:
portaikko,
asuntojen erottavat seinät,
ulkoseinät
ja pilari olohuoneen ja keittiön välissä.