On aika käsitellä talon viimeinen osa, rinnerstyskerros, rakennettu 1977.

Salaoitu ulkopuolelta Platonilla, mutta hieman kohonnut kosteustaso alhaalla seinissä.
Lisäksi ulkoseinissä on sinibetoni (matalasäteilevä), joten ajattelin asentaa tuulettuvan lattian ja ulkoseinät.

Mikä on nykyään helpoin ja kätevin järjestelmä lattioille ja seinille?

anders07 anders07 sanoi:
Aika käsitellä talon viimeinen osa, rinnervekellari, rakennettu 1977.

Ulkopuolella Platonilla salaojitettu, mutta jonkin verran kohonnut kosteus alimpaan osaan seinissä.
Lisäksi ulkoseinissä on sinilohkare (matalasäteilevä), joten ajattelin käyttää tuuletettu lattia ja ulkoseinät.

Mikä on yksinkertaisin ja kätevin järjestelmä nykyään lattialle ja seinälle?
Olen samassa kysymyksessä, mitä valitsit lopulta ja miksi?

K
A ANTYN sanoi:
Olen pohtinut samaa kysymystä, mitä valitsit lopulta ja miksi?
Sinun täytyy ottaa huomioon juuri sinun tilanteesi olosuhteet.
Tarvitsetko mekaanista ilmanvaihtoa vai riittääkö passiivinen ilmanvaihto?

Japesin ja Platonin ratkaisut eivät sovellu parhaiten epätasaisille tai kalteville laatoille, mutta ovat halpoja ja hyviä.

Giha, Granab ja Nivell/Subfloor ovat parempia kaltevilla ja/tai epätasaisilla laatoilla, mutta tulevat paljon kalliimmiksi.

Gihan ratkaisu voi toimia myös silloin, kun on erittäin vähän tilaa (matala rakennuskorkeus). En tiedä enempää.

Nivell ja Subfloor ovat peräisin samasta yrityksestä ja käyttävät samaa ilmanvaihdon toimittajaa. Eroavaisuudet yritysten tuotteiden välillä ovat pieniä.

Granabin järjestelmä ei periaatteessa eroa merkittävästi Nivellin/Subfloorin järjestelmästä. Pidän kuitenkin suorista hienoista teräskiskoista, mahdollisuudesta käyttää vaimennuselementtejä eri kovuuksilla ja siitä, että erillisiä eristämistä kannattavia osia ei tarvita. Granabin ratkaisu oli ehdottomasti kallein, kun meidän piti asentaa mekaanisesti tuuletettu alalattia, joten emme valinneet sitä. Olen kuitenkin asentanut sen aiemmin.

Valitsimme Nivellin/Subfloorin, koska lattialaatta oli epätasainen ja hieman kalteva. En edes tiennyt Gihasta silloin ja tiedän siitä hyvin vähän. Valittaessa Nivellin ja Subfloorin välillä lähtisin liikkeelle jälleenmyyjien saatavuudesta ja hintatasosta teidän lähellänne. Nivellillä on 45x95-kiskot. Subfloorilla ei ole. Tällaisia kiskoja ei kuitenkaan tarvita asuinympäristössä. Molemmat vaihtoehdot ovat melko kalliita, mutta eristemateriaalien, naulakiinnikkeiden, tiivistysteippien jne. ostamisesta muilta merkeiltä voi säästää paljon. Kysy mielellään vinkkejä, jos valitset Nivellin/Subfloorin.

K Kardan79 sanoi:
Sinun on otettava huomioon juuri sinun tapauksesi olosuhteet.
Tarvitsetko mekaanista ilmanvaihtoa vai riittääkö passiivinen ilmanvaihto?

Japesin ja Platonin ratkaisut eivät sovellu parhaiten epätasaisille tai kalteville levyille, mutta ovat halpoja ja hyviä.

Giha, Granab ja Nivell/Subfloor ovat parempia kaltevilla ja/tai epätasaisilla levyillä, mutta ne ovat huomattavasti kalliimpia.

Gihan ratkaisu voidaan käyttää myös silloin, kun tilaa on hyvin vähän (matala rakennuskorkeus). En tiedä enempää.

Nivell ja Subfloor ovat peräisin samasta yrityksestä ja käyttävät samaa ilmanvaihtotoimittajaa. Eroja yritysten tuotteiden välillä on vähän.

Granabin järjestelmä ei periaatteessa eroa paljon Nivellin/Subfloorin järjestelmästä. Itse pidän suorista hienoista teräspalkeista, mahdollisuudesta käyttää vaimennuselementtejä eri tiukkuuksilla ja siitä, ettei tarvita erillisiä eristekantajia. Granabin ratkaisu oli ehdottomasti kallein, kun aioimme asentaa mekaanisesti ilmastoituja alustoja, joten valitsimme toisen vaihtoehdon. Olen kuitenkin asentanut sen aiemmin.

Me valitsimme Nivellin/Subfloorin, koska levy oli epätasainen ja hieman kalteva. Gihaa en tuolloin edes tuntenut ja tiedän siitä hyvin vähän. Valinnassa Nivellin ja Subfloorin välillä kannattaa lähteä liikkeelle teidän läheisyyden jälleenmyyjien saatavuudesta ja hinnasta. Nivellillä on 45x95-palkkeja. Subfloorilla ei ole. Tällaiset palkit eivät kuitenkaan ole tarpeen asuinympäristössä. Molemmat vaihtoehdot ovat melko kalliita, mutta eristeissä, naulatulppien, tiivistysteipin, jne. ostamisessa toista merkkiä voi säästää paljon. Kysy mielellään vinkkejä, jos valitset Nivellin/Subfloorin.
Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta.
Plattani on kalteva ja siellä on "oja" ulkoseiniä vasten, joten Platonia/Japea ei voi asentaa.
Rakennuskorkeus on vain 50mm palkin yläreunaan.
Ilmanvaihtoa tarvitaan, kesällä/syksyllä kosteus nousee laatassa.
Giha valitsi pois, koska heillä itsellään oli erittäin lyhyet huonot vastaukset ja vähän asiakirjoja ilmanratkaisusta, sain tunteen, ettei se ollut kokonaisratkaisu.

Olen pyytänyt tarjouksen Subfloorilta, Nivelliltä ja Granabilta, hinta siinä järjestyksessä.
Subfloor noin 685:- ja Nivell noin 740:- neliömetri koko ratkaisusta ventin kanssa.
Olen itse asentanut Nivellin yli kymmenen vuotta sitten, joten minulla on työkalut, kierteitysporakone ja palkkityökalu.
Eristeen osto itse jäänee pois erityismitan 34mm vuoksi, en saa mahtumaan 45mm palkkia.

• Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
K
A ANTYN sanoi:
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.
Minulla on kalteva lattia ja "oja" ulkoseinien vieressä, joten en voi asentaa Platon/Jape.
Rakennuskorkeus on vain 50mm runkotyön päälle.
Ilmanvaihto on tarpeen, kesällä/syksyllä kosteustaso nousee laatassa.
Hylkäsin Gihan, koska heidän vastauksensa olivat todella lyhyitä ja heillä oli vain vähän dokumentteja ilmanratkaisusta, tuli tunne ettei se ollut kokonaisratkaisu.

Olen pyytänyt tarjousta Subfloorilta, Nivelliltä ja Granabilta, hinnat ovat siinä järjestyksessä.
Subfloor noin 685:- ja Nivell noin 740:- neliömetriltä koko ratkaisulle ilmanvaihdolla.
Olen itse asentanut Nivellin yli kymmenen vuotta sitten, joten minulla on työkalut, porakone kierteityksellä ja runkotyökalu.
Eristeiden itse ostaminen ei liene mahdollista erikoismitan 34mm vuoksi, 45mm runko ei mahdu.
Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että sekä Nivell että Subfloor ovat todella mukavia yhteistyökumppaneina! Saimme paljon vinkkejä ja neuvoja, kun pyysimme niitä. Ja kun Beijers mokasi tilauksen kanssa, Subfloor hoiti asiat lähettämällä tavarat suoraan meille kotiin (saapui 24 tunnin sisällä puhelusta) ja selvitti asian Beijersin kanssa jälkikäteen.

Jos tila on suhteellisen helppo tuulettaa (neljä suoraa seinää eikä esteitä), en olisi ikinä maksanut suunnittelusta (ilmanvaihto). Sitä ei silloin tarvita, jos on aiemmin asentanut mekaanisesti tuuletetun alalattian.

En tiennyt, että Subfloor/Nivellilla olisi 34mm "puurunkoja", vai aiotko käyttää teräsrunkoa? Onko olemassa 34mm paksuja "Nivell-levyjä" ja "ilmansäätönauhoja" matalalle rakennuskorkeudelle? Pidin kovasti Subfloorin pehmeästä ilmansäätönauhasta verrattuna Nivellin ratkaisuun (olen käyttänyt molempia versioita)...

Aiotko käyttää alumiinibutyyli-teippiä ja/tai tiivistettyä villaa?
Itse olen käyttänyt vain alumiinibutyyli-teippiä, rakennuskalvotyyppiä ja bitumipohjaista tiivisteainetta (minulla on vanha puurakennus, jossa oli paljon tiivistettävää).
Butyyli-teippi oli uskomattoman paljon halvempaa ostaa esimerkiksi Bauhausista. Ostin leveän version ja jaoin sen kahtia (pitkittäin).
https://www.bauhaus.se/vilfa-tejp-aluminium-100mmx10m
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tejp-tesa-sealflex-plus-50-mm-x-25m/p-1553567

Ostin myös naulakiinnityksiä Bauhausista. Luulen, että ne olivat Fiscereitä. Alle puolet hinnasta verrattuna Nivellistä/Subfloorilta ostettuihin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.