Hei! Ahdistunut aloittelija täällä. On monia ketjuja, jotka käsittelevät rappausta ja vastaavia aiheita, mutta en silti löydä oikein vastauksia pohdintoihini. Siksi uusi ketju.

Meillä on todella kaunis, hyvin säilynyt rivitalo vuodelta 1956, ja olemme aloittaneet pienen remontin yhteen makuuhuoneeseen. Haluamme huolehtia talosta ja sen luonteesta varovasti. Kaksi makuuhuoneen sisäseinää ovat melko huonossa kunnossa, mitä tulkitsen katon vesivahingoksi (yhdessä nurkassa on merkkejä tästä, jossa katon raakapontti on korvattu). Olen poistanut kaikki vanhat tapettikerrokset ja tarkastelen nyt rappausta. Joissakin alueissa on irtonaista rappausta, joka kuulostaa ontolta, kun koputan siihen. Suunnitelmani on poistaa irtonainen rappaus ja laittaa tilalle uutta. Monet neuvovat laittamaan 6 mm remonttikipsiä, mutta epäröin sitä. En oikeastaan osaa perustella sitä enempää kuin että se tuntuu paremmalta ja taloa kunnioittavammalta tehdä se "kunnolla". On myös hauskaa oppia perusteellisesti rappauksesta ja talon seinistä. Ei ole tärkeää, että se tapahtuu nopeasti, kunhan se tehdään oikein. Joten, nyt asiaan. Minulla on muutamia kysymyksiä:
  1. Olen alkanut poistaa irtonaista rappausta seinästä naapurin puolelta. Tuntuu kuitenkin siltä, että alue, jossa on irtonaista rappausta, kasvaa sitä mukaa kuin poistan vanhaa. Onko tämä odotettavissa vai teenkö väärin? Putoaako melko paljon rappausta, ja ensimmäinen puhdistus on jo johtanut isompaan reikään kuin ajattelin, katso kuva. Poistan rappauksen käsin taltan avulla.
  2. Olen jo ostanut kotiin 10 kg Husfix-pussin, mikä perustui siihen, että en ymmärtänyt, että niin paljon rappausta täytyy poistaa. Jos jätetään taloudellinen kysymys huomiotta, onko sopivaa käyttää Husfixiä myös silloin, kun näin suuria alueita täytyy korjata, vai pitäisikö minun käyttää oikeaa rappausta?
  3. Kuvan reiän lisäksi samalla seinällä on toinen laaja alue irtonaista rappausta, joka ulottuu melkein lattiasta kattoon. Milloin tilanne on se, että poistetaan kaikki rappaus ja rapataan koko seinä uudelleen? Se tuntuu valtavalta työltä.
Kiitollinen vastauksista.

• Tiiliseinä, jossa rapatun pinnan vauriot paljastavat tiilikerroksen alla. Osa rappauksesta on poistettu käsin, ja alueella näkyy merkintöjä.
Sinun kannattaa varmaan tarkistaa asia paikalla käyvän muurarilta. Muuraamiseen kokematon "muurari", jolla on vasara ja taltta, voi helposti luulla, että kaikki rappaus on irti ja silloin siitä tulee iso työ.

• Tykkään
Crabfish
  • Laddar…
C
C Crabfish sanoi:
Mutta tuntuu siltä, että alue, jossa on löysä rappaus, kasvaa, kun irrotan vanhan. Onko tämä odotettavissa vai teenkö jotain väärin?
Koputa kevyesti rappaukseen jollain kovalla - jos se kuulostaa ontolta, se on irti. On helppoa, että myös hyvin kiinni pysyviä rappauksia irtoaa. Iskeminen on oikea tekniikka, jos haluat säilyttää mahdollisimman paljon "tervettä" rappausta, kunhan isket "oikeaan" suuntaan ja et kohtaan, jossa rappaus kohtaa seinän. Eli vältä murtamasta/taivuttamasta rappausta irti.

Samalla - älä ujostele ja yritä hienosäätää liikaa. Rappaus on halpaa ja lisätyötä on vain vähän, jos rappaa vähän enemmän.

Jos vain paikoin on tervettä rappausta, niin jossain vaiheessa ei kannata enää korjailla. Mutta sen valinnan tekee, jos se on helpoin/parhain reitti.

Käytä kalkkirappia siihen, äläkä käytä husfix.

• Tykkään
Crabfish
  • Laddar…
Hei! Kiitos vastauksistanne. Olen edennyt ja irrottanut rappauksen, joka oli selvästi irti, nyt paremmalla tekniikalla. Seuraava ongelma on, että muutamat tiilet kulmassa kuulostavat ontolta, kun niihin koputtaa. Joten täytynee kuitenkin konsultoida muuraria. Huomionarvoista on, että tiilialueen vieressä on kevytbetonilohkoja (muut talon seinät koostuvat kevytbetonista), joten kysymys on, onko osa seinästä muurattu uudelleen katon vesivaurion yhteydessä.

Päivitys: Aha, se saattaa olla naapuriseinän muuri, mikä selittäisi tiilet. Jokin kuitenkin näyttää vähän kummalliselta, koska tiilet eivät ole suorassa linjassa. Mutta se ei ehkä ole harvinaista, mitäpä minä tiedän.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.