Olen ulkoistanut suuremman työn vapaa-ajan asunnossani, joka on tehty vaiheittain. Tämä koskee sekä ikkunoiden vaihtoa, hirsien korjauksia ym. Puupaneeli on vaihdettu ja tuulensuojakangas on nyt puupaneelin alla, suoraan hirttä vasten. Jo viime vuonna paneeliin tuli halkeamia ja sain neuvoja käsityöläiseltä laittaa pellavaöljykittiä, joka värjättiin käyttämälläni keittomaalilla. Tällä hetkellä se ei näytä kovin hyvältä, koska maali ei tartu kittiin. Olen kuullut Falu rödfärg:lta, että mikään tiivistemassa ei toimi. Olen tarkka ihminen, ehkä liian tarkka, mutta ihmettelen, pitäisikö tämän todella käydä näin nopeasti. Kaksi kuvista koskee viime vuoden työtä ja ne sijaitsevat eteläpuolella, joten olen tietoinen, että aurinko paistaa siellä paljon. Myös toisella puolella, jossa paneeli on vaihdettu nyt maaliskuussa/huhtikuussa tänä vuonna, on syntynyt halkeamia.
Mitkä ovat teidän viisaat neuvonne tässä asiassa? Pitäisikö minun reklamoida palvelua ja vaatia paneelin vaihtoa? Mitkä riskit liittyvät näihin halkeamiin? Suuret kiitokset etukäteen vastauksistanne...
Ehkä olisi pitänyt zoomata kuvia enemmän, mutta luulen, että näkyy, että halkeamat menevät melko korkealle...
Risksinä murtumien kanssa on, että vesi tunkeutuu sisään ja tuhoaa puun. On luonnollinen prosessi, että puu kuivuu, kutistuu ja murtuu.
Olin maalannut uudelleen täyttääkseni murtumat maalilla. Minulla on täsmälleen samanlaisia murtumia julkisivupaneelissani, joka tullaan maalaamaan pian.
Jos vaihdat paneelin, uusi todennäköisesti saa samat murtumat ajan myötä.
OK! Mietin vain, että tällä maalilla ei voi maalata liikaa, koska silloin tulee paksuja kerroksia ja se voi irrota. Mielestäni näin ei pitäisi käydä, kun se on niin vasta laitettu!
Oikeastaan ei riskiä. Koska maali ei ole tiivis, kosteus, joka pääsee sisään, myös tuulettuu ulos. Niin kauan kuin sinulla ei ole ylimääräistä kosteutta ulkopuolelta, kuten rehevää kasvillisuutta lähellä julkisivua, vuotavaa ränniä tai äärimmäisen sään alttiita paikkoja.
Ulkonäöllisesti maali voi parantaa, sillä uusi maalaamaton pinta, joka tulee esiin halkeaman sisällä, muuttuu punaiseksi, mutta ei peitä sitä, että halkeama on olemassa. Tämä on osa sitä, miltä punamultapaneelit näyttävät, ja niin on ollut aina.
Pellavaöljykitti on suoraan sopimaton, koska öljy heikentää alueen värjäämistä. Eli lisääntynyt näkyvyys värin eron vuoksi. Huono neuvo!
Kestävyysmielessä sinun ei tarvitse huolehtia. Muutoin on kyse siitä, mikä tuntuu hyvältä silmääsi.
Jos tämä ei ole ok, sinun on ehkä harkittava muita konseptia kuin punamultamaalia saadaksesi haluamasi, eli jotain, mikä peittää ja täyttää kuten modernit maalit. Toivottavasti kuitenkin ajan myötä voit tuntea itsesi tyytyväiseksi ja kokea "elävän" paneelin hyvät puolet, huolimatta ensimmäisestä pettymyksestä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.