Tobbe.A
Hei!

Pihallamme on pergola, jota emme melkein koskaan käytä, ja tilanpuutteen vuoksi ajattelin nyt muuttaa sen puuvarastoksi.

Ajatus on sahata takapilarit ja sitten luoda hieman kattokaltevuutta, heittää ylös peltikatto tai vastaava ja sitten peittää seinät.

Pergola on 2,3x1,5 m, se on rakennettu 70x70 ja tavallista terassilautaa 120x28. Mitä mieltä olette, tarvitseeko minun vahvistaa sitä, jotta se kestää katon ja mahdollisen lumikuorman? Asun Göteborgin ulkopuolella.

Kiitos etukäteen!
//Tobbe

• Puinen pergola pihalla, kaksi sinistä tuolia ja pöytä sisällä, kehikkorakenteet kasvien tukena, ympärillä vihreä nurmikko ja pensaat.
Åsa Lund
Seinät ovat melko sopivan tiiviit puuvarastoon;) takaseinä on aivan täydellisen tiivis.
Katto on tärkein ja sen lisäksi ilman pitäisi päästä läpi kuivattamaan puita.

• Tykkään
Tobbe.A
  • Laddar…
Varmista, että katto ulottuu vähintään 30 - 40 cm ympäriinsä, tämä estää veden tunkeutumisen noin 80 %. Hyvä käyttää raudoitusverkkoa, puhaltaa läpi. Kun pinoat ehkä uutta puuta, sen pitäisi olla vähintään 5 cm pinnien välillä, jotta ilma pääsee läpi. Tehdään siten, että tasaisin välein työnnetään pala edellistä pinoa kohti tukemiseksi, jolloin tila säilyy hyvin. Katon vahvistaminen tolpan avulla keskelle toimii hyvin. Muuten hyvä kallistus katolle. Alus- tai lattialle, muutamia käytettyjä kuormalavoja, jotka asetetaan esim. betonilaattojen päälle, toimii ja tuulettaa alhaalta.

• Tykkään
Tobbe.A
  • Laddar…
Tobbe.A
Kiitos vinkeistäsi!

Ajattelin pitää seinät melko ilmavina, joko vaakarimoilla tai pystypaneeleilla, joissa on melko suuret raot välissä, mahdollisesti myös avoin osuus alhaalla ja ylhäällä, jotta ilma pääsee kiertämään.

Raudoitusverkot tuntuivat hieman liian ilmavilta ja ajattelin, että ne voisivat päästää sisään paljon lehtiä ja muuta roskaa, mutta ehkä se on vain tietämättömyyttä minun puoleltani?

B
Järjestä hieman kaltevuutta katolle ja ylitystä. Luulen, että se kestää ilman lisäpylväitä. Se on melko karkeaa, Göteborg sijaitsee kaukana etelässä (pieni lumikuorma) ja se on vain pieni jänneväli.

Pahimmassa tapauksessa joudut hieman kolaamaan lunta joka 10. vuosi?

Olin laittanut yksinkertaisen oven ja harvan paneelin ympäri. Ilmaa, mutta niin, ettei tarvitse nähdä polttopuita. Sitten sinun ei myöskään tarvitse pinota niin huolellisesti, jos ei halua, se ei näytä sotkuiselta joka tapauksessa... mutta se on enemmän makuasia.

Ja naapuri on varmaan ok tämän kanssa? Pergola ei taida olla rakennuslupaa vaativa, mutta puuvaja taas vaatii.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Tobbe.A
B BSOD sanoi:
Ja naapuri on kai ok tämän kanssa? Pergola ei kai tarvitse rakennuslupaa, mutta puuvaja kyllä.
Naapuri rakensi tuon varaston, joka näkyy takana, sanomatta sanaakaan. Se on alle 4,5 metrin päässä tontin rajasta, joten jos hän alkaa riidellä, hän joutuu purkamaan varastonsa ;)

Luo kaltevuus rakentamalla olemassa olevan katon päälle, esimerkiksi koolauksella, aseta peltikatto. Valmista!

Tobbe.A
F fribygg sanoi:
Luo kaltevuus rakentamalla olemassa olevan katon päälle, esim. rimoilla, aseta peltikatto. Valmis!
Joo, se on helpompaa kuin jotain katkaista. Minulla on vähän puutavaraa varastossa. Harkitsen heittää 45x70 eteen ja 28x45 keskelle. Vaihtoehtoisesti asettaa 45x70 pystyyn eteen ja pitää 45x70 makaamassa keskellä.

S
Tobbe.A Tobbe.A sanoi:
120x28
Pitää varmasti, mutta laskennan näkökulmasta on vaikea sanoa, koska trallille ei ole materiaaliominaisuuksia samalla tavalla kuin rakennuspuulle, liimapuille jne.

Pylväät 70x70 eivät ainakaan katkea (laskettu C14 rakennuspuulle).

• Tykkään
Tobbe.A
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A sanoi:
Naapuri pystytti näkyvän varaston sanomatta sanaakaan. Se on lähempänä kuin 4,5 metriä tontin rajasta, joten jos hän alkaa riidellä, hänen täytyy todennäköisesti purkaa varastonsa ;)
Joten ajatteletko tehdä puuvajastasi piharakennuksen?

• Tykkään
MetteKson
  • Laddar…
Åsa Lund
Peltikatto ei ole kovin kaunis. Kokeile kenties faltak jos sinulla on puutavaraa varastossa?

Tobbe.A
BirgitS BirgitS sanoi:
Så du tänker låta din vedbod gå som friggebod?
Jag antar att det klassas som friggebod?

Tobbe.A
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Pelti ei ole kovin kaunista. Kokeile kenties faltakia, jos sinulla on puuta lojuten?
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, jos minulla olisi tarpeeksi puuta, olisin mennyt sillä. Katson, jos minun täytyy kuitenkin ostaa enemmän, silloin se voi olla faltak. (y)

• Tykkään
Åsa Lund
  • Laddar…
BirgitS
Tobbe.A Tobbe.A sanoi:
Oletan, että se luokitellaan vinttipaikaksi?
Saa olla vain yksi vinttipaikka, joten on tärkeää, ettet halua toista toiseen aikaan. Lisäksi naapurin suostumus olisi hyvä saada kirjallisena, jotta tulevaisuudessa ei tule ongelmia kun naapuri on vaihtunut.

Tobbe.A
BirgitS BirgitS sanoi:
Voi olla vain yksi friggebod, joten on tärkeää, ettet halua toista jossakin toisessa tilanteessa. Sitten on hyvä saada naapurin suostumus kirjallisena, jotta siitä ei tule ongelmia tulevaisuudessa, kun naapuri on vaihtunut.
Onko tuo todella totta? Niin kauan kuin en ylitä kokonaispinta-alaa 15 m², niin saanhan kai olla useampi?

• Tykkään
MetteKson ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.