8 290 lukukertaa ·
43 vastausta
8k lukukertaa
43 vastausta
Muuta pergola polttopuuvarastoksi
Hei!
Pihallamme on pergola, jota emme melkein koskaan käytä, ja tilanpuutteen vuoksi ajattelin nyt muuttaa sen puuvarastoksi.
Ajatus on sahata takapilarit ja sitten luoda hieman kattokaltevuutta, heittää ylös peltikatto tai vastaava ja sitten peittää seinät.
Pergola on 2,3x1,5 m, se on rakennettu 70x70 ja tavallista terassilautaa 120x28. Mitä mieltä olette, tarvitseeko minun vahvistaa sitä, jotta se kestää katon ja mahdollisen lumikuorman? Asun Göteborgin ulkopuolella.
Kiitos etukäteen!
//Tobbe
Pihallamme on pergola, jota emme melkein koskaan käytä, ja tilanpuutteen vuoksi ajattelin nyt muuttaa sen puuvarastoksi.
Ajatus on sahata takapilarit ja sitten luoda hieman kattokaltevuutta, heittää ylös peltikatto tai vastaava ja sitten peittää seinät.
Pergola on 2,3x1,5 m, se on rakennettu 70x70 ja tavallista terassilautaa 120x28. Mitä mieltä olette, tarvitseeko minun vahvistaa sitä, jotta se kestää katon ja mahdollisen lumikuorman? Asun Göteborgin ulkopuolella.
Kiitos etukäteen!
//Tobbe
Varmista, että katto ulottuu vähintään 30 - 40 cm ympäriinsä, tämä estää veden tunkeutumisen noin 80 %. Hyvä käyttää raudoitusverkkoa, puhaltaa läpi. Kun pinoat ehkä uutta puuta, sen pitäisi olla vähintään 5 cm pinnien välillä, jotta ilma pääsee läpi. Tehdään siten, että tasaisin välein työnnetään pala edellistä pinoa kohti tukemiseksi, jolloin tila säilyy hyvin. Katon vahvistaminen tolpan avulla keskelle toimii hyvin. Muuten hyvä kallistus katolle. Alus- tai lattialle, muutamia käytettyjä kuormalavoja, jotka asetetaan esim. betonilaattojen päälle, toimii ja tuulettaa alhaalta.
Kiitos vinkeistäsi!
Ajattelin pitää seinät melko ilmavina, joko vaakarimoilla tai pystypaneeleilla, joissa on melko suuret raot välissä, mahdollisesti myös avoin osuus alhaalla ja ylhäällä, jotta ilma pääsee kiertämään.
Raudoitusverkot tuntuivat hieman liian ilmavilta ja ajattelin, että ne voisivat päästää sisään paljon lehtiä ja muuta roskaa, mutta ehkä se on vain tietämättömyyttä minun puoleltani?
Ajattelin pitää seinät melko ilmavina, joko vaakarimoilla tai pystypaneeleilla, joissa on melko suuret raot välissä, mahdollisesti myös avoin osuus alhaalla ja ylhäällä, jotta ilma pääsee kiertämään.
Raudoitusverkot tuntuivat hieman liian ilmavilta ja ajattelin, että ne voisivat päästää sisään paljon lehtiä ja muuta roskaa, mutta ehkä se on vain tietämättömyyttä minun puoleltani?
Järjestä hieman kaltevuutta katolle ja ylitystä. Luulen, että se kestää ilman lisäpylväitä. Se on melko karkeaa, Göteborg sijaitsee kaukana etelässä (pieni lumikuorma) ja se on vain pieni jänneväli.
Pahimmassa tapauksessa joudut hieman kolaamaan lunta joka 10. vuosi?
Olin laittanut yksinkertaisen oven ja harvan paneelin ympäri. Ilmaa, mutta niin, ettei tarvitse nähdä polttopuita. Sitten sinun ei myöskään tarvitse pinota niin huolellisesti, jos ei halua, se ei näytä sotkuiselta joka tapauksessa... mutta se on enemmän makuasia.
Ja naapuri on varmaan ok tämän kanssa? Pergola ei taida olla rakennuslupaa vaativa, mutta puuvaja taas vaatii.
Pahimmassa tapauksessa joudut hieman kolaamaan lunta joka 10. vuosi?
Olin laittanut yksinkertaisen oven ja harvan paneelin ympäri. Ilmaa, mutta niin, ettei tarvitse nähdä polttopuita. Sitten sinun ei myöskään tarvitse pinota niin huolellisesti, jos ei halua, se ei näytä sotkuiselta joka tapauksessa... mutta se on enemmän makuasia.
Ja naapuri on varmaan ok tämän kanssa? Pergola ei taida olla rakennuslupaa vaativa, mutta puuvaja taas vaatii.
Joo, se on helpompaa kuin jotain katkaista. Minulla on vähän puutavaraa varastossa. Harkitsen heittää 45x70 eteen ja 28x45 keskelle. Vaihtoehtoisesti asettaa 45x70 pystyyn eteen ja pitää 45x70 makaamassa keskellä.F fribygg sanoi:
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 172 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 172 viestiä
Onko tuo todella totta? Niin kauan kuin en ylitä kokonaispinta-alaa 15 m², niin saanhan kai olla useampi?BirgitS sanoi: