T
Hei,

Ajattelin rakentaa savustuskaapin kuten kuvan aiemmassa keskusteluketjussa:

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-roekskap-ugn.372204/

Ajattelin muurata 2.5 x 2.5 kiven, joten valoin laatan, joka on 65cm x 65cm pohjaksi. Tämä siksi, että 2.5 kivistä + 2 saumaa tulee reilut 67 cm. Haluan siis, että kivet tulevat n. 1 cm laatan ulkopuolelle estääkseen pakkasrapautumista. Siitä tulee noin 8 (+/- 1) kierrosta kivillä.

Sain käsiini vanhan uuninluukun ja pohdin nyt, kuinka ihmeessä saisin sen muuratuksi paikalleen. Olen tunnistanut kolme ongelmaa, joita en oikein tiedä, miten niitä saisi parhaiten ratkaistua.

1. Luukku on täysin sileä ympäriltä. Riittääkö, että kiinnittää sen laastilla vai onko riski, että se putoaa pois "reiästä" ajan myötä; tarttuuko laasti tarpeeksi hyvin valurautaan? Onnistuuko esim. porata neljä reikää (kaksi ylös ja kaksi alas) sopivalla sauman korkeudella ja tuoda sisään ~10 cm pitkät raudoitustangot muutaman mm, jotka sitten kiinnittää laastilla saumaan, vai onko se tarpeetonta?

2. Uuninluukkujen sisällä on kipinäsuoja, joka on kiinnitetty ja johdettu "rautatangon" ympäri, joka tulee ulos ja on hieman taivutettu alareunan alla. Tämä "taivutus" liikkuu, kun avaa/sulkee. Mietin, että on nostettava luukkua ja varmistettava, ettei mitään laastia pääse tulemaan alle tässä pienessä alueessa esim. jonkin ohuen taivutetun levyn kanssa. Jos katsoo tarkasti ensimmäistä kuvaa, olen laittanut 10mm raudoitustangon luukun alle reunaan, ja sitten se nousee niin sopivasti, että kipinäsuoja voidaan ohjata.

3. Olen saanut käsiini joitakin tulitiiliä, joita ajattelin käyttää tulisijan pohjassa. Miten te tekisitte tässä? Ajattelin ensin muurata ne, mutta koska ne tulevat olemaan tiiviisti vierekkäin, siitä ei varmaan ole järkeä. Mutta miten teen korkoeron kanssa? Ensin tulee korkoero kohdasta 2 ja sitten toinen, koska ne ovat huomattavasti ohuempia kuin tiiliskivet. Pitäisikö minun muurata tavallisia kiviä koko ensimmäinen kierros tulisijan sisälle ja sitten täyttää tulitiilillä? Sittenhan sisäpuoli tulee hieman korkeammaksi kuin luukun alaosa, mutta jos viistää sen reunan, niin eikö siitä tule hyvä pieni vino alamäki sitten, kun ottaa tuhkan ulos?

Vanha valurautaluukku kiinnitettynä keskeneräiseen, punatiilistä ja betonista rakennettuun savustusuuniin ulkona, kuviollinen nurmikko taustalla.

Tiilimuuraus savustuskopille, jossa keskellä tasossa kaksi tulenkestävää kiveä ja takana kiinnitetty metallinen luukku savustusuunin rakentamista varten.

T
Jos nostaa luukkua hieman kohdan 2 mukaan, reunasta tulee oikeastaan minimaalinen, jos täyttää koko ensimmäisen kierroksen tiilillä ja sitten laittaa tulenkestävät. Luulen, että aion tehdä näin. Pieni reuna voi hyvin olla, eihän se haittaa:

Kuva punatiilistä, yhden tiilen päällä vaalea tulenkestävä levy, valmistellaan rakennusprojektia varten.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.