Olen aloittanut projektin muurata umpeen yhden autotallin ovi, jotta voimme muuntaa sen asuintilaksi. Aukkoon pitäisi laittaa myös ikkuna. Kun olen nyt avannut osan ja poistanut ovilistoja ym., näen, että lohkot (koko talo on rakennettu kevytsoraharkoista 590x250x190), jotka ovat autotallin oven yläpuolella, lepäävät varsinaisen ovikonstruktion päällä. Luulin, että jokaisen aukon yläpuolella olisi muurattua palkkia, mutta ei... Onko minulla mahdollisuutta ottaa ovi ja ovikarmin pois turvallisesti vaarantamatta koko rakennetta? En halua koko talon romahtavan.

Olen ajatellut muurata saman kokoisilla lohkoilla jättäen tilaa ikkunalle.

Se on todennäköisesti vahvistettu raudoituksella ylhäällä rakenteessa, niin se on minun talossani, mutta siihen ei voi vastata yleisesti.

A
Ruztan Ruztan sanoi:
Olen aloittanut projektin muurata umpeen yksi autotallin ovistamme, jotta voimme muuttaa sen asuintilaksi. Aukkoon asennetaan myös ikkuna. Kun olen nyt avannut osan ja poistanut ovirungon jne., huomaan, että lohkot (koko talo on kevytsoraharkko 590x250x190), jotka ovat autotallin oven yläpuolella, "lepäävät" porttirakenteen päällä. Olin luullut, että jokaisen aukon yläpuolella olisi oltava seinäpalkki, mutta ei... Onko minulla mahdollisuutta poistaa portti ja ovikarmi turvallisesti vaarantamatta koko rakennetta? En halua, että koko talo sortuu.

Olen ajatellut muurata samalla kokoisilla lohkoilla, miinus ikkunan tila.
Jos se on puukarmi, niin tuskin se yläkerran painoa kantaa.
Onko sinulla kuvia?

Tässä on vähän kuvia. Huomaa paniikkini puoliväli, kun aloin vetää alas joitain juttuja, kaksi heikkoa reglar toimii tukipilareina sillä aikaa kun saan tämän kuntoon... Huomaa myös lohkareiden saumakohdat viimeisissä kuvissa, jotka osoittavat, ettei kyseessä ole jatkuva palkki. Kaksi puista tukipilaria seinäreikää vasten, yläpuolella epätasainen palkki, paljastetut saumat ja väliaikainen tuki rakenteessa. Kuvassa puoliksi purettu rakenne, jossa villamainen eriste paljastuu. Puupalat tukevat rakenteita väliaikaisesti. Puu- ja kipsirakenteiden korjaus, jossa heikkoja kohtia tuetaan ylimääräisillä lankunpaloilla. Näkyy epätasaisia saumakohtia. Puinen rakenne, jossa käytetään ohuita levyjä tukemaan avointa tilaa. Osittain tuetut palkit sekä näkyviä liitoksia. Puinen tuki ja paljastettu rakenne, jossa on epäjatkuvuus betonilaattojen välillä. Kaksi pientä puupalkkia tukevat rakennetta. Kuvassa eristeen paloja ja pystysuoria saumoja seinärakenteessa, joka ei muodosta jatkuvaa palkkia.

A
Ruztan Ruztan sanoi:
Tässä on muutama kuva. Huomaa puolipaniikkini aloitettuani vetämään alas joitakin asioita, kaksi heikkoa seinärankaa toimii tukipilareina sillä aikaa, kun saan tämän kuntoon... Huomaa myös lohkojen saumat viimeisissä kuvissa, mikä osoittaa, että se ei ole jatkuva palkki.[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Karmin ei ole kantava, mutta se näyttää pitävän lecatiilet paikoillaan, mitä on lecatiilikerroksen yläpuolella?

En ole päässyt ylemmäs, mutta minulla ei ole syytä uskoa, että siellä olisi muuta kuin 2 tai 3 lisäriviä leca. Ulkopuolella on rappaus noin 40-50 cm lecarivin yläpuolella. Yläkerta on puusta, paneelilla (rinneratatalo). En voi tarkalleen kuvata, miltä välipohja tai siirtymä kerrosten välillä näyttää. Muutimme sisään vajaa vuosi sitten. Talo on vuodelta -86.

Voiko olla, että portti on vaihdettu jossain vaiheessa ja uusi on ollut matalampi, joten on laitettu yksi kerros leca ylös?
Näyttääkö aukko yhtä suurelta molemmilta puolilta?

Karmi ei kanna mitään, joten sen päällä on oltava joku palkki tai raudoitus.
Vain muurata umpeen, jos olet huolissasi, voit muurata 1 cm päähän ja täyttää expanderbetonilla.

• Tykkään
Ruztan
  • Laddar…
Se on kaksinkertainen autotalli ja toinen ovi on identtinen tämän kanssa, joten epäilen suuresti, että mitään on vaihdettu -86 jälkeen.

Tuntuu hieman turvallisemmalta teidän vastausten jälkeen. Aion avata yläpuolelta enemmän tänään ja katsoa miltä näyttää näkyvän leca-rivin yläpuolella. Mutta tuntuu kuitenkin siltä, että on jotain muuta kuin karmin, joka kantaa yläkerran.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.