Hei, aion purkaa kantavan seinän ja löysin ohjelman, joka laski liimapuupalkin. Ajattelin alun perin käyttää sitä, mutta se tulee liian alas. Olen etsinyt tunteja, miten muutan liimapuupalkin H-palkiksi.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/ (linkki sivulle, jossa on laskettu liimapuupalkin mitoitus).

Onko yksikerroksinen talo
2 pilaria
aukon koko 380cm
korkeus 240cm
katon kaltevuus 27 astetta
talon leveys 600cm
lumivyöhyke 1,5
tiilikatot

Mitä vastaa 140x315 gl30c HE-B palkissa?

HEB 160.

• Tykkään
Violina
  • Laddar…
hei ja kiitos vastauksesta mistä löysit tämän informaation

Se on perustavanlaatuista lujuusoppia. Tämä täytyy laskea itse. Verrataan pinta-hitausmomentin ja kimmomodulin (yleensä lyhennetään IxE tai IE) tuloa eri materiaaleille. Jos olet laskenut IE: n 140x315 liimapuupalkille, voit jakaa sen teräksen kimmomodulilla. Tuloksena on vastaava pinta-hitausmomentti teräspalkille. Sen jälkeen sinun tarvitsee vain katsoa terästaulukosta ja löytää se HEB-profiili, joka vähintään täyttää tämän arvon.

• Tykkään
Gabbe1 ja 1 muu
  • Laddar…
voiko laittaa kaksi pienempää liimapuupalkkia vierekkäin, vastaisiko esimerkiksi 2 kappaletta 90x270 gl30c yhtä 140x315 liimapuupalkkia?

S svante33 sanoi:
voiko kahden pienemmän liimapuupalkin asentaminen vierekkäin olla esim. 2 kpl 90x270 gl30c vastaa 140x315 liimapuupalkkia?
Miksi?

Teräspalkki on melkein ilmainen..

90x270 voidaan korvata 165x225:llä. Niillä on sama pinta-alainertia.

okei olen katsonut vähän netistä, halvin löytämäni heb 160 6m oli 5300 + toimitus

tai mitä tarkoitat sillä, että teräspalkki on melkein ilmainen?

S svante33 sanoi:
eller hur menar du med att stålbalken nästan är grattis ?
Niin pientä palaa voit varmasti ostaa aika edullisesti yritykseltä, joka käyttää sellaisia tuotannossaan.

HEB 160 painaa 42,6 kg/m. Kun hinta on 25 kr/kg sis. alv, niin 5300 kr on hyvä hinta.

• Tykkään
Aloupeus
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.