Minä ja avopuolisoni olemme innokkaita rakentamaan taloa lähitulevaisuudessa ja pohdimme enimmäkseen rakentamista Myresjön kanssa. Heidän ulkoseinänsä on rakennettu siten, että muovi on suoraan kipsin takana. Nyky-yhteiskunnassa tuntuu yhä yleisemmältä käyttää ns. asennuskerrosta (45 mm sääntö eristyksellä kipsin ja muovin välissä) tämän vuoksi, jotta vältettäisiin muovin "puhkeaminen".

Voiko jotenkin välttää muovin "puhkeamisen", jos ei ole asennuskerrosta?

Muuten, ehkä jollakulla on kokemusta siitä, vaikuttaako energiankäyttö/sisäilmasto, kun muoviin on tehty paljon reikiä?

Kiitos etukäteen!

• Tykkään
Mattias00
  • Laddar…
Energianvändning ja sisäilmasto eivät juurikaan vaikutu puhkaistusta diffuusiosulusta, se mitä voi tapahtua on, että kostea sisäilma etsiytyy seinään, tiivistyy jäähtyessään ja luo hometta ulkoseinään.

Niin kauan kuin et iske nauloja tai ruuveja seinään tai tee muita reikiä, muovi pysyy tiiviinä.

Itse en tosin usko, että se on edes sataprosenttisen tiivis, sähkörasioiden ja vastaavien ympärillä...

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Talonamme vuodelta 84 tiedän, että muovissa on reikiä monessa paikassa, mutta en ole huomannut ongelmia siellä, missä olen avannut työn yhteydessä. Ehkä voi olla suurempia ongelmia uusissa taloissa, joissa on vielä paksumpi eristys.

Ainakin aiemmin on ollut niin, että Myresjöhus-taloissa on ollut ulkoseiniin asennettuna pintarakenteisia pistorasioita (sähkö tulee ylös lattialta jalkalistan kautta, nousee pintakanavaa pitkin noin 20 cm pistorasiaan). Oletan, että se on juuri tästä syystä.

Täällä on keskustelu ongelmasta juuri tämän ratkaisun kanssa yhdessä Myresjöhus-talossa:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Aluksi Myresjöhus ei ottanut mitään vastuuta virheestä, vaan vetosi siihen, että kaikki oli oikein tehty. Vasta kun sähköturvallisuusviranomainen uhkasi rakennuksen pakkotyhjennyksellä, alkoi jotain tapahtua.

Myöhemmin Myresjöhus jatkoi sitkeästi saman sähköurakoitsijan käyttöä ja antoi hänen tehdä ala-arvoisia asennuksia useiden vuosien ajan (tästä aiheesta löytyy useita keskusteluja).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.