Nykyaikainen eristetty ja muovitettu seinä näyttää perustuvan oletukseen, että huoneen puoli on tyypillisesti lämpimämpi kuin ulkopuoli.

Eteläseinän ulkopuoli, kun aurinko paistaa tähän aikaan vuodesta, on merkittävästi lämpimämpi kuin sisäpuoli. Tämä pitäisi johtaa kondenssiin muovin väärällä puolella.

Ja juuri tätä näemme naapurini kellarissa, joka on puoliksi maan alla. Ne osat seinästä, jotka nousevat maan pinnan yläpuolelle, ovat voimakkaasti kondensoituneita muovin takana. Ne osat, jotka ovat maan alla, eivät näytä olevan samassa määrin.

Miten huolestuneen amatöörin pitäisi tulkita tämä? Yhtäkkiä ei riitä, että varmistaa muovin tiiviyden. Onko siis otettava huomioon muita mielenkiintoisia reunaehtoja? Sanotaan, että asennetaan vapaajäähdytys ja pidetään talo 26 asteessa koko kesän. Tuleeko kaikkiin seiniin kondenssia koko kesän ajan?

fiskbuggaren sanoi:
...Ne osat seinästä, jotka työntyvät maan pinnalle, ovat voimakkaasti kosteita muovin takana...
Missä tämä muovi on? Ja miten näet sen "takapuolen"?

Mutta näin se on maassamme, että vain harvoina tunteina päivässä, ja hyvin harvoina päivinä vuodessa, on ulkona lämpimämpää kuin sisällä.
Näinä päivinä on sitä paitsi suhteellinen ilmankosteus melko alhainen.
Ja ulkoilman RH ei vaikuta pesuihin, laittamaan ruokaa pitkään, tiskaamiseen, pesuun ja kuivaukseen.

Sen sijaan olen kuullut, että Floridassa asetetaan muovi pienen eristeen ulkopuolelle.
(Eristetään pitämään lämpö ulkona, ei sisällä kuten täällä.)

OT
Pahin auringonpolttamani tapahtui Lucian päivänä 13.12.2001, kun olin unohtanut lippiksen hotellille.
Kalju punoitti pitkään ja iho päälaella käpristyi :p
Se tapahtui Keski-Floridassa, kun varustelimme tätä kaunotarta
Valkoinen purjevene satamassa aurinkoisena päivänä, taustalla muita veneitä ja laitureita.

KnockOnWood sanoi:
Missä tämä muovi sijaitsee? Ja miten näet sen "takapuolen"?

Mutta meillä maassa on niin, että vain muutama tunti päivässä ja hyvin harvat päivät vuodessa on lämpimämpää ulkona kuin sisällä.
Näinä päivinä on lisäksi suhteellinen ilmankosteus melko alhainen.
Ja ulkoilman RH ei ole suihkuista, pitkistä keittämisistä, tiskauksesta, pesusta ja kuivauksesta riippuvainen.

Sen sijaan olen saanut käsityksen, että Floridassa muovi laitetaan pienen eristyksen ulkopuolelle.
(Eristetään pitämään lämpöä ulkona, ei sisällä kuten täällä.)

OT
Pahin auringonpolttama, jonka olen saanut, oli Lucian päivänä 13.12.2001, kun olin unohtanut lippiksen hotellille.
Kalju muuttui tulipunaiseksi ja päänahka meni kuprulle :p
Se oli Keski-Floridassa, kun laitoimme tämän ihanuuden purjehtimaan
[kuva]
Naapuri oli purkanut seinän sisältäpäin vetääkseen letkun. Sisältä päin luettuna: kipsi, muovi, eristys. Kyseinen muovi on läpinäkyvä, joten sen läpi näkee ilman ongelmia.

En ajatellut ensisijaisesti ulkolämpötilaa suhteessa sisälämpötilaan, vaan juuri paikallisesti seinän sisällä, missä ulompi osa lienee lämpimämpi kuin sisempi.

KnockOnWood sanoi:
OT
Pahin auringonpolttama, jonka olen saanut, oli Lucian päivänä 13/12 2001, kun olin unohtanut lippalakin hotelliin.
Kalju muuttui tulipunaiseksi ja päänahka kiertyi :p
Se oli Keski-Floridassa, kun varustimme tätä kaunotarta
Hieno alus. Eikö sinulla ole kuvaa kaljusta? :p

fiskbuggaren sanoi:
...Ajattelin lähinnä seinän ulko- ja sisäosan välistä lämpötilaa, missä ulko-osa voisi olla lämpimämpi kuin sisäosa.
Ymmärrän mitä tarkoitat, ja se on mielenkiintoinen ajatus!
Mutta jos ajattelee seinän sisällä olevaa ilmaa, joka on suhteellisen paikallaan eristyksen sisällä, niin kondenssiriski ei kasva vain siksi, että tämä ilma lämpenee. Kosteuspitoisuus pysyy suunnilleen samana
Jos siis muovikalvon toisella puolella oleva lämpötila, siis sisäpuolella, pidetään jokseenkin vakiona.

Mutta joku, joka tietää enemmän lämmöstä, kosteudesta, kastepisteestä jne, voi selvittää tämän asian :)

Yksi ajatus tässä yhteydessä kuitenkin, liittyen huomautukseesi, että seinän sisälämpötila on tärkeä: Nykyinen muoti mustalla/melkein mustalla ulkopaneelilla modernissa funkistaloissa johtaa todennäköisesti paljon korkeampaan lämpötilaan seinän sisällä :p

esox71 sanoi:
Hieno paatti. Eikö sinulla ole kuvaa kaljusta? :p
En uskalla näyttää sitä.
Muista, että tämä on perhesivusto :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.